prinsesje

De recensie in de Groene Amsterdammer was niet denderend, al wordt de actrice Isabelle Huppert wel weer geloofd.

De maakster van de film noemt haar zelfs een “visionair actrice”.

Eva Ionesco is de maakster van My little princess en de film gaat over een moeder die haar dochter al vanaf haar vierde laat poseren voor erotisch getinte foto’s. ( Ze is met een rechtszaak bezig die ze tegen haar moeder aanspande)In de VPRO-gids lees ik een stuk hierover.

Aan Huppert wordt gevraagd hoe ze haar rol benaderde.

Je kan de moeder natuurlijk als een monster zien, maar voor haar maakte het weinig uit of ze tegen haar dochter zei:

“Doe je kleren uit en ga naar bed,”of “Doe je kleren uit en ga poseren.”Dat is ook wat ik in de film wil laten zien. Voor haar is haar dochter een soort pop. Wat op zich natuurlijk ook monsterlijk is,want ze beseft niet dat haar dochter een mens is met eigen gevoelens.”

Een gruwelijk gegeven vind ik dit; het gebruiken van anderen voor eigen doeleinden ( zoals bij de anti-sociale persoonlijkheid), maar als je er over nadenkt zullen er heel wat ouders zijn die een kind opstuwen naar grote prestaties om hun eigen behoeftes te bevredigen.Vooral in de sport zul je dat tegenkomen,denk ik.

Wat denkt U?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op prinsesje

  1. Oh maar dat is heel normaal en gebruikelijk.
    Hoe vaak hoorde ik al niet mensen zeggen: En dan nemen we een kind.
    Nog vaker komt het omgekeerde voor. Mensen die geen kinderen nemen omdat het hen niet past.

  2. olijfje zegt:

    De keus voor een kinderloos bestaan omdat het je niet past lijkt me heel verstandig, je hebt het over een mensenleven, of meerdere eigenlijk, inclusief dat van jezelf.

    Topsport gaat over grenzen verleggen. Dat kost heel veel. Ik had vroeger een vriendin wiens kleine broertje zo goed kon turnen dat hij in de selectie zat. Toen hij zes was, of acht, dat weet ik niet meer, werd de ouders gevraagd of hij professional wilde worden. In dat geval zou hij naar een gastgezin verhuizen om zijn opleiding te kunnen genieten. De ouders vonden de keus voor topsport op zo’n jonge leeftijd en het feit dat het jongetje dan buiten het gezin in de sportwereld zou opgroeien zo’n ingrijpende keuze dat ze na lang wikken en wegen ‘nee’ zeiden. Daarmee ontnamen ze hun zoon de kans op een carrière als topsporter, maar ze gaven hem zijn jeugd in een warm nest.

    Ik vraag me af hoe het zit met de jeugdige actrice die het meisje in de film gestalte geeft. De foto is wel bijzonder mooi. Schoonheid en erotiek houdt zich niet aan de grenzen van wat politiek correct is.

  3. svara zegt:

    ooit ging ik veel mee naar schermwedstrijden.
    omdat dit een klein wereldje is doet je kind al snel mee met de Nederlandse kampioenschappen.
    van dichtbij heb ik vooral vaders mogen aanschouwen die hun kind coachten
    afschuwelijk!
    ja
    egoisme en ouderschap
    als daar een pilletje voor zou zijn

    @ Olijfje
    = Schoonheid en erotiek houdt zich niet aan de grenzen van wat politiek correct is.=
    de vraag is wat je er mee doet
    of je aan elk impuls/verlangen toe moet geven op de manier zoals het in je hoofd wordt verlangd

Geef een reactie

