dichten voor doden/ t/m 1-10 2017 week tegen eenzaamheid-september 2017 Hier besta ik

Begraafplaats Sint Barbara,vrijdag 20 april 2007,tien uur,dichter van dienst: Neeltje Maria Min. “Babylijkje aangetroffen in kanaal Amsterdam”.

Men probeert zich te verplaatsen in de dode; praat met de politie, buren, bezoekt een huis. In dit geval krijgen ze te horen van de politiewoordvoerder dat  het om een jongetje gaat dat ,tien tot twintig dagen in het water heeft gelegen . Heel ontroerend vind ik het gedicht van Neeltje, 40 ( ?) jaar na haar beroemde regels:

mijn moeder is mijn naam vergeten/mijn kind weet nog niet hoe ik heet/hoe moet ik mij geborgen heten?

voor jou

Die altijd door water omgeven

altijd gedreven heeft

maar even geleefd

Wie heeft in jouw ogen gekeken

jouw trekken gelezen

vergeving gesmeekt

Wie heeft zich naar buiten begeven

het plasticzak-scheepje

een zetje gegeven

Wie heeft één,twee,drie

in godsnaam  ! gezegd

Dat je ontstaan was,bestaan wou

was niet jouw fout

Naamloos ,onschuldig

dood in de Buiksloot

nul dagen oud.

In godsnaam rust zacht

rust zacht zacht zacht

In de naam van je vader

en je moedertje:

rust zacht

Vanaf het begin heb ik het project gevolgd.Het project van de Eenzame Uitvaart gestart door Bart FM Droog toen hij in 2001 stadsdichter werd in Groningen. Door F.Starik is het in Amsterdam opgepakt  en er zijn zo´n 15 eenzame uitvaarten per jaar. Er kunnen geen nabestaanden worden achterhaald of deze zijn niet voornemens of in staat om bij de uitvaart aanwezig te zijn.Er is een Poele des Doods in het leven geroepen van dichters die bij tourbeurt een eenzame uitvaart voor hun rekening nemen.Onder andere Eva Gerlach,Menno Wigman, Erik Menkveld.In andere steden heeft het navolging gevonden ( zie link)

Starik `Het gedicht bij een eenzame uitvaart zie ik als een minimale vorm van beschaving. Ik wil benadrukken dat iedereen een verhaal heeft en de moeite waard is.`

In het boek Een steek diep heeft Starik op gedetailleerde  wijze 37 van dit soort uitvaarten beschreven.Het boek wordt een kleine sociologie van de eenzame uitvaart genoemd.

Eenzame uitvaart nummer 95.

De heer Heinz Frederik Vroon , 1926, is gevonden in de gang van zijn woning aan de Zaaiersweg. De thuiszorg kreeg die middag geen gehoor. Schilders in de buurt plaatsen een ladder tegen de woning om naar binnen te kijken. De woning wordt later bezocht;een ruime woning,netjes verzorgd met leuke spulletjes en een opklapbed ten behoeve van loge´s  die nooit kwamen.

F.Starik schrijft het volgende gedicht.

Mooi huis met leuke spulletjes

Het antieke bureau met de lades,een tafel,

de stoelen,de kastjes,alles netjes verzorgd,

het eenpersoonsbed in de kamer,dan

hoef je niet naar boven om te slapen.

Alles heeft een functie hier,de stoel

om in te zitten,aan tafel,de bank om ´s avonds

op te liggen,de kastjes om de mooie glazen

te bewaren,de laden voor verzekeringspapieren.

Nooit bedacht aan wie dit alles na te laten.

Geen kinderen. De vrouw van wie je scheidde,

een zus die nooit contact opnam.Iemand van

de thuiszorg dan,maar telkens iemand anders.

De schilder die de buitenboel kwam doen

vanaf zijn trap jou in de gang zag liggen,

die aardige politieman. Met jou verliezen

alle dingen zin en samenhang.

Een liefdevol project vind ik dit;dat dichten dat doden laat leven.

www.eenzameuitvaart.nl

In 2009 kreeg Starik de Amsterdamprijs voor de Kunst. De jury achtte hem de” burgemeester van de achterkant van Amsterdam.”

afbeelding begraafplaats Sint Barbara,Amsterdam

—————————————

21-8-2015

Interview met Starik  ( |Nooit meer slapen)over dit bijzondere projekt is te horen via TZUM.

Ook over zijn vertaling van Bukowski.

“Wat wil je bij je eigen uitvaart horen?

Interessante vraag. Iets van Dylan wil ik er zeker bij.

http://www.tzum.info

——————————————

24-9

Vanavond de documentaire

Poule des doods,NPO 2, Het Uur van de Wolf

——————————————

25-9

http://www.eenzaam.nl


25-9-2017

Afbeeldingsresultaat voor hier besta ik.In eenzaamheid gestorven hester van hasselt

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op dichten voor doden/ t/m 1-10 2017 week tegen eenzaamheid-september 2017 Hier besta ik

  1. laila zegt:

    Hartelijk dank voor je reactie op deze bijdrage waar zeker tijd inzit.

    Wat me motiveert om door te gaan is zeker een externe belangstelling,die ik oa aan de statistieken kan aflezen.

  2. lebonton zegt:

    ik kom altijd graag even langs.

  3. kuifjesimon zegt:

    Ter overdenking en tevens mooi !!

  4. svara zegt:

    Goed dat je er aandacht aan schenkt.
    Ik was niet op de hoogte van deze initiatieven.

    Wat fijn dat er op zo’n integere en liefdevolle manier afscheid wordt genomen.
    Hoe eenzaam om zo te sterven

    • Laila zegt:

      Dag Svara;
      het project fascineert me vanaf het begin.Als ik dichter was zou ik mee willen doen.
      “De dichters lopen er een week mee rond”, zegt Starik ergens in een interview.
      Dat kan ik me voorstellen.
      Van een bon heb ik net Een steek diep gekocht,van Starik.Een monument voor de eenzaam gestorven doden.

  5. Laila zegt:

    Dit is bijdrage 677, nog 20 te gaan en dan zijn er 14.000 belangstellenden.
    Ik weet helemaal niet of dat veel is in verhouding tot,maar ik word er stil van…

    “ik voel me net een glas waar een bruistablet ingegooid is”zei ik eens.
    Dat is nog steeds zo; ik heb tig ideeen voor blogs,maar schrijf het liefst langere stukken.Essays.

    Slaap lekker;straks,waarde lezer.:-)

  6. svara zegt:

    en stond vanochtend gezond weer op….

Geef een reactie

