tegen de tijdgeest,terugblikken op een psychose

Straks bij Wim Brands in Boeken:

Een paar van de schrijvers van Terugblikken op een psychose; geschreven door oa Daan Muntjeswerf ( www.muntjesmind.nl) en Huub Mous.

De uitgever ( psycholoog) Ed Brand is ook te gast.

Toevallig liep ik gisteren tegen een opnieuw uitgegeven ( en verfilmde) klassieker aan. Wie kent hem niet?Ik las het toentertijd in één adem uit ,maar heb het boek niet. Het was de tijd dat je geen boeken kon kopen. Daar had je geen geld voor.Ik besloot het nu toch aan te schaffen en te herlezen.

“Ik heb je nooit een rozentuin beloofd.”

Voor E 5 te koop en dit keer met een nawoord van Hannah Green ( pseudoniem voor Joanne Greenberg) , die vocht tegen haar schizofrenie.Haar slotwoorden: Het leven dat ik me had voorgesteld is niet het leven dat ik nu al zoveel jaren leidt. Mijn leven is een leven vol werk en liefde,omringd door goede,ruimhartige en liefdevolle mensen. Grotere rijkdom bestaat niet.

Ze waren ook in het Dolhuys voor een lezing. De schrijvers van :

Tegen de tijdgeest,terugblikken…

Om 11.10 uur in Boeken.

Ned.1.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op tegen de tijdgeest,terugblikken op een psychose

  1. Spuit11 zegt:

    Je omringen met mensen die je een ‘kontje’ omhoog geven, mee eens!

  2. fredvanderwal zegt:

    Huub Mous is mij persoonlijk bekend.
    Hij noemde zich de paus van de kunst in Friesland.
    In hoeverre deze uitspraak een uitvloeisel is van zijn veelvuldig door hem vermelde psychose is aan de lezer.
    Zijn schrijfsels behelsen niet meer dan het herhalen van de kunsthistorische kaders geldend in academische kringen.
    Voor insiders niet opzienbarend.

  3. Ooit had ik een vriendin. Toen zij 18 was, werd zij laten we zeggen dwangmatig overgehaald door een pooier om dope te gebruiken en de prostitutie in te gaan.
    Daar bleef ze een jaar of 2.
    Door die dope–die chemisch zo onzuiver was als de pest- raakte ze later af en toe in een psychose.
    Maar op 22, besloot ze uit de dope en uit de prostitutie te stappen, en ze werd sport instructrice.
    Nodeloos te vertellen dat het millieu dat niet op prijs stelde.
    ik was er bij toen ze een pooier die opdringerig werd afhandelde!
    Maar als ze in zo’n psychose dreigede af te glijden, en ze kreeg een boel extra aandacgt, duurde zo’n toestand korter.
    tegen de wil van haar vader in (familie naam en zo) haar meegenomen naar psychiater.
    Als gevolg van het op zijn kop zetten van haar leven, begon ze een opleiding, en dat deed haar goed.
    De prognose was, dat de frequenties van psychoses en de intensiteit zouden afnemen, en ook nog vrij vlot.Ik ben contact met haar verloren, maar ik denk wel dat ze het gered heeft.
    Ik gun het haar voor 100%; zat een goed persoon in dat koppie, en een wilskracht, waar zelfs ik respect voor had!

    Maar als ze afgleed, en dat gebeurde als ze zich ok voelde, dan gleed ze welliswaar in een niet echte wereld, maar niet in een wereld van angsten.

  4. laila zegt:

    Wat een verhaal. De slotzin vind ik niet duidelijk!

    nb Over boeken gesproken:
    Boekwinkels van Selexyz in neerwaartse spiraal,lees ik net. De 400 medewerkers kregen voor de kerst te horen dat hun salaris bevroren is.
    Verontrustend vind ik die toenemende digitalisering. Bij jonge mensen, waar ik een periode lesgaf merkte ik hoeveel er de apparaten als een soort infuus gebruiken. Verslaving dus!

  5. Voordat ze bij mij kwam leefde ze in een totale defensieve wereld; ook –realistisch–fysiek gevaarlijk.
    Als het mis ging en ze zakte in en psychose was het een een angstpsychose.Niet leuk.niet voor haar, niet voor haar omgeving.
    Bij mij was ze ontspannen; ze is eenmaal weggezakt in een psychose; maar dat de psychose van een kindelijke onschuldige fantasie, zonder echte angsten.

    Haar vader was een probleem; desondanks heb ik haar meegekregen naar het Riagg; en toevallig bij een goeie terecht gekomen.
    Ik denk dat wat medicatie nou net de druppel was die ze nodig had.

    Ik denk dat het wel goed gekomen is met haar; dwz, dat de psychoses verdwenen.

  6. Maar dan: op sommige vrouwen had/heb ik dat effect; vreemde is; die vrouwen zijn verschillend van nationaliteit, in verschillende periodes van mijn leven, verschillend van leeftijd en status, maar ze noemden mij hetzelfde. zelfde woord zelfs: gardian angel
    Dat was ook de kritiek op hulpverlening die ik opztte in het jongerenwerk, in een fries dorp.
    Ik zou te beschermend zijn.
    Onzin.Hulpverlening is inpubertijd simpel direct en overzichtelijk.
    Wegloper.
    Meisje aan de pil. Jongens werken, baas wil niet betalen.
    problemen met soos, politie.

    Toen ik ermee gestopt was, bleek dat ik mijn geld waard was. meiske van 14 zwanger; toen ze 15 was getrouwd; half jaar daarna werd ze regelmatig total loss geslagen.
    Jongen strafblad.
    Baby ter adoptie.
    3 levens naar de klote.
    Schade, in geld; hij kan nooit meer een fatsoenlijke baan krijgen; dat kost 45 jaar….
    zij: zal nooit meer of met moeite een vaste verhouding krijgen.
    het kind: galg en rad.
    Kassa!!!
    Ook de moraal is in geld uit te drukken, dat rechtvaardigt hulpverlening economisch.

    Alles wat ik gedaan zou hebben; met het meiske gepraat, waarschijnelijk aan de pil gebracht.
    Als de jongen te veel druk uitoefende had ik een agogisch systeem wat altijd werkte; ik gaf hem een knal voor zijn kop.

    Het NIET doen–dus laten we zeggen f50 NIET uitgeven heeft tonnen gekost..

  7. Zo ben ik ooit eens op een symposium uitgenodigd om te spreken over aggressieviteit en geweld.
    Ik weigerde.
    Ik vertelde ze; jullie zijn bang voor geweld; dat is de issue.
    Dan wil je gaan praten over agressiviteit.
    Dat is onzinnig.
    Reden: ik runde een soos alleen, en stond geen geweld toe.
    De jongens namen mij serieus en dus: maar eenmaal in 4 jaar politie.
    Andere sozen 3 maal per weekend.

  8. Jacopone Sr zegt:

    Bedankt, gekeken en (zoals bijna altijd) genoten.

Geef een reactie

