kunst ,verschrikking en commercie

De meest beklemmende tentoonstelling, die ik vorig jaar zag,was De ondergang van Abraham Reiss in de Fundatie.9 schilderijen van Jeroen Krabbé, waar ik over blogde. Krabbé, wiens schilderwerk ik nooit zo kon waarderen, maar waar ik veel respect voor heb bij deze schilderijen.

Vandaag staan er twee grote artikelen over kunst in de VK. Het ene is het verhaal over”charmeurdirecteur”Ralph Keuning die van het onbeduidende provinciaal museum De Fundatie een Guggenheim Bilbao wil maken, aldus de kop en het andere gaat over “Holocaust als design” en dan met name over Studio Job in het Groninger Museum die “van alles wat ze maken een bling-blingding maken” en de slotvraag die gesteld wordt is:

Wie wil nu dat de jodenvervolging een geaccepteerd lifestyleding wordt?

Beide artikelen stemmen  tot nadenken . Over de functie en betekenis van kunst? De ethische kant.De relatie met commercie.

Eergisteren zag ik het in Groningen liggen. In de uitverkoop. Het boek over de ondergang van Abraham Reiss en ik heb het gekocht. Dezelfde beklemming ervaar ik bij het boek. Bijvoorbeeld bij het schilderij met de rode ganzen die als functie hadden om het gegil uit de gaskamers te overstemmen.

Nummer 9. 9 juli 1943,omstreeks 11.30 uur. Het tijdstip,direct na aankomst dat Abraham Reiss werd vergast.

“Kort nadat hij op de eerste dag aan het werk was gegaan hoorde Petjserski ( de gevangene) in de verte het gesnater van ganzen,die vanuit een stal in Lager 2 naar Lager 3 werden opgejaagd. Er was een transport binnengekomen. De dieren werden daar gehouden om het schreeuwen van de slachtoffers in de gaskamers te overstemmen.”Jules Schelvis uit Sobibor.

 

Gisteren ontmoette ik mijn oud-collega,de motor van het filosofie café. We delen ook de fascinatie voor kunst en psychiatrie. Hij had een heel klein schilderijtje voor me. Van Focus, ( dat clientgestuurd genoemd wordt)waar inmiddels 70 professionele kunstenaars ( met een psychiatrische achtergrond) bij aangesloten zijn. Hij wil   voor de week van de psychiatrie in maart een zorgvuldige open atelier-route organiseren.( www.focuszwolle.nl

“Wat vind je daarvan”, vroeg hij. “Prachtig”, zei ik.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op kunst ,verschrikking en commercie

  1. Reine jRagolo zegt:

    Er is een hele week van de psychiatrie van 26 t/m 31 maart 2012.

  2. Ik ga morgen naar de Fundatie.
    Vooral voor Paul Citroen. Alweer een tip die ik kan gebruiken.

  3. fredvanderwal zegt:

    De fundatie onbeduidend?
    Dat is nieuw voor mij.

  4. Laila zegt:

    Manipulerende lezertjes hebben de bijdrage Double Sexus aangeklikt. Over de Mens als Voyeur waar Wagendorp ook over blogt.Tja.
    En Milgram heeft natuurlijk gelijk. Als het er op aankomt is er van weinig ethiek sprake. Bij vrijwel niemand.

Geef een reactie

