het ritueel/IM JJ Cale

Het is een ritueel geworden. Deze foto als screensaver op de computer. Gisteren was hij er weer en elke keer als ik de Oude Kijk in ’t Jatstraat zie buitelen duizenden gedachtes over elkaar heen..

Wat was ik blij met de kamers in het huis, tweede van links,bovenin,na een klein rot kamertje met blinde muren. Mijn broer en zijn vrienden hebben me verhuisd met een bakfiets. Een hele gezellige straat was het; is het. De eerste kerst wordt het zonder ouders. Vorig jaar hebben we schoonmoeder van bijna 90 meegenomen om te eten in De Drie Gezusters,waar ze nog nooit geweest was. Er was een pianist en vanuit de tafel bij het raam keek ze voor het eerst over haar Grote Markt.

In het Nieuwsblad van het Noorden , die mijn zoon meebracht las ik vorige week een column van Jean Pierre Rawie, over zijn vader die dominee was, doopsgezind. Hij woonde in het eerste zijstraatje rechts; misschien nu nog wel+ een doodshoofd in een nis,tussen rijen boeken. Ik  kende hem van de kroegen,maar vermoedde niet dat hij een bekend dichter zou worden.

Eén van zijn mooiste vind ik Ritueel ; ik loop naar de boekenkast om het in één van zijn bundels te zoeken. Meteen raak. Woelig Stof. Voorin staat; mamma voor je 40ste verjaardag.Ai,het jaar van de chemokuren en bestralingen.

Ik houd het kleine ritueel in ere,

opdat je elk moment terug kunt keren.

Iedere dag,wanneer het avond wordt,

maak ik de tafel klaar;een extra bord,

bestek,je eigen stoel,een kaars,een glas,

alsof je enkel opgehouden was.

Ik hoor(hoe kon ik denken dat hetgene

waardoor ik ben,voor altijd was verdwenen?),

ik hoor,alsof de woning nog bestond,

het grind,de klink,het aanslaan van de hond,

en je komt binnen op het ogenblik

dat ik de lamp ontsteek,de bloemen schik.

Ik hoop alleen dat ik dan rustig blijf

en haast niet opziend van mijn stil bedrijf

de woorden vind, als was het vanzelfsprekend:

Schuif aan;tast toe:er is op je gerekend.

Heel mooi vind ik het beeld;een van de vier op de brug van Willem Valk.

Over een paar uurtjes fietst mijn zoon door deze straat.

——————————————-

een ritueel ( toen)  om naar de kroeg te gaan:

JJ Cale ( hier life met Eric Clapton)

AFTER MIDNIGHT

after midnight

————————————————————-

IM 26 juli 2013

130727091428-jj-cale-restricted-use-horizontal-gallery

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op het ritueel/IM JJ Cale

  1. Laila zegt:

    Helaas; uren ben ik aan het prutsen geweest om een ander ritueel te plaatsen.
    JJ Cale After Midnight ( life met Eric Clapton)
    Maar het is niet gelukt.Shit.

  2. anna zegt:

    Had je echt de stille hoop dat één van de vele technici je zou helpen met zo’n muzieklink?

    Nog twee weken en dan is het kerst-blogvakantie. Wellicht nog een paar blogjes voor die tijd.
    Echt uitnodigend is het niet in zó’n gezelschap van “doodzwijgers”.

    Sterkte wens ik de mensen die door wind en weer moeten, maar ook degenen die er niet door hoeven omdat ze geen werk ( meer) hebben.

Geef een reactie

