pieter breughel de jonge

Toen ik gisteren de bijdrage las over de katharen bij Simon  ( waar ik nog steeds niet kan reageren) ,besloot in onmiddellijk wat naspeuringen te doen, want die Katharen hebben me altijd geintrigeerd.

Ik vond artikelen van Bram Moerland, die boeken over deze ketters heeft gechreven, die door de kerk zo drastisch zijn uitgemoord.Hij waarschuwt voor eenzijdige informatie die door de kerk is overgeleverd, die de door hen zelf geschreven geschiedenis steeds graag als het eigen gelijk willen presenteren; een beeld dat de katharen in een kwaad daglicht stelt. Franse historici als René Nelli,en Anne Brenon hebben baanbrekend werk verricht en het katharisme gegrond in de historische realiteit. Door vondsten als de Nag Hammaditeksten is gebleken dat er een grote verwantschap bestaat tussen de gnostici uit de eerst eeuwen na Christus en de katharen in de 12 e eeuw.

Eén van de belangrijkste thema’s van de gnostiek is dat de mens van zichzelf vervreemd kan raken. Mensen kunnen vergeten wie ze zelf in werkelijkheid zijn. De onverloste mens is ‘zichzelf kwijt’.Het gevolg daarvan is dat zo iemand het contact met zijn innerlijk weten,de ‘gnosis’,verliest. Wie zichzelf kwijt is,leeft als een slaaf van onpersoonlijke machten.”

Gisteravond las ik deze tekst en vanmorgen zag ik onderstaand schilderij:

“Het gevecht tussen Carnaval en Vasten”, van de Vlaamse meester Pieter Breughel de Jonge ( 1564-1638) dat voor een recordbedrag van bijna 8 miljoen verkocht is.

Links is de uitbundige dikkerd te zien op de bierton en rechts de graatmagere vastende; een tegenstelling ( dualisme) ,mateloosheid en starre  gematigdheid  die als het ware buiten de mens gelegd wordt en daarom ook twee types laat zien die “de weg kwijt zijn”, denk ik.

Geschilderd in 1607, zo’n  400 jaar geleden. In hoeverre zijn mensen van nu vervreemd van zichzelf?

www.katharen.be

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op pieter breughel de jonge

  1. laila zegt:

    Tjonge ; wat ben ik hier blij mee.
    Uit de mediatheek: Katharen en de val van Motségur, van Bram Moerland.

    “Het is misschien niet het dikste,maar zeker het compleetste boek over de katharen dat in Nederland is verschenen. De heldere stijl maakt het voor iedereen toegankelijk.”
    In recensies die ik las wordt dat bevestigd.

    Well; weer aan het werk Laila.

  2. kuifjesimon zegt:

    Laila.
    Ik krijg wel meer klachten dat het zo moeilijk reageren is bij mijn blogs. Geen idee hoe hier iets aan te doen. Daarnaast ben ik een enorme digibeet, die alleen maar typen kan.
    Over de katharen. Bram Moerland is zeker een bekende schrijver over dit onderwerp. Mocht je verder geinteresseerd zijn dan raad ik je de volgende werkjes aan:
    – Montaillou, een ketters dorp in de Pyreneeen 1294-1324, van Emmanuel le Roy Ladurie
    – De katharen, feit en fictie, van Dr.John van Schaik.
    Salut
    Simon

    • laila zegt:

      Gisteren las ik bij jou over de Katharen en ik heb meteen een map gemaakt met artikelen.
      Voorop De foto van de rots met de open duif met daarop ALS CATARS 1210.
      Een fascinerend onderwerp en het was alweer een paar jaar geleden dat ik me er mee bezig hield.

      Bedankt voor de tips.

      Groet
      Laila

  3. svara zegt:

    mooi blog
    800 miljoen?
    ze lijken de weg wel kwijt

    PS
    om te kunnen reageren op een Blogspot blog moet je waarschijnlijk een google account aanmaken.
    ik heb dat ook gedaan toen na de VK tijd veel mensen voor een Blogspot blog kozen.

  4. laila zegt:

    Wat kun je dan met zo’n gooogle-account verder?

    Net als ik heb jij ook geen notie van grioe getallen. Ik had eerst 800 miljoen ingetypt maar het is 8 miljoen;-)

    • svara zegt:

      Getallen is niet mijn ding nee.
      Ik weet niet wat je meer met een google account kunt. In elk geval bij alle blogs reageren bijv die bij Blogspot een blog hebben en onlangs kwam ik het nog ergens tegen en heb het gebruikt maar weet niet meer waarvoor.

  5. kuifjesimon zegt:

    Zelfs ik heb een google-account ;-))
    geen idee wat je er verder mee kunt
    Ik wacht in spanning al jouw reacties af ….

  6. kuifjesimon zegt:

    Is een free mind ook een joy for ever 😉
    maar dan zonder geheugenfabriek …

  7. Laila zegt:

    Dat spant erom Simon.

    Overigens had iemand gereageerd met : De koektrommel van mijn oma.

    Gisteravond zat ik in de tijd van een paar eeuwen na Chr. bij een zekere Pelagius en even dacht ik: dit is niet mijn over,over,overgrootvader, maar zou ik een reincarnatie zijn:-)

Geef een reactie

