het voorkomen van een burn-out/ 2015:toename burn-out jongeren/ 2016 IDFA Maya Angelou

Ze waren moe; gisteren, de studenten. J kwam wat later want hij was er ’s nachts uit geweest voor zijn zoontje, die sinterklaasstress had. We zongen voor hem toen hij binnenkwam,hij was jarig. En we bespraken een casus met de zogenaamde roddelmethode. Iemand brengt een casus in, de groep stelt open vragen en de inbrenger houdt zich dan een kwartier afzijdig terwijl de anderen over oplossingen praten ( roddelen), vervolgens wordt aan de inbrenger gevraagd wat hij er mee kan,met die adviezen. Heel dynamisch.Het ging om een grote jeugdinstelling in het midden van het land. Jongeren met lvg en gedragsproblemen die in appartementen wonen.Al een half jaar is er veel ziekteverzuim.

Sinds vorige week heeft de 4e collega een burn-out. Ze komen elkaar bij de bedrijfsarts tegen,die een verlengstuk lijkt van de organisatie. De directeur had gezegd dat ze niet zo moesten zeuren en maar weer aan het werk moesten gaan, Door die laatste zieke is mijn caseload verdubbeld en ben ik nu ipv 7 van 12 mensen persoonlijk ondersteuner. Hoe voorkom ik dat ik ook een burn-out krijg?”

In de “roddelfase”komen allerlei ideeen naar voren van deze praktijkmensen. Structurele, zoals alle afspraken opschrijven, vakbond ( is bijna niemand lid van) en persoonlijke. Je moet goed om je zelf denken. En dat geldt natuurlijk voor iedereen.

Ik verheug me over een paar weken op de liedjes van de top 2000 met de filmpjes op de tv. Het oudste liedje in de top 2000, las ik net is van Billie Holiday,Summertime uit 1934. Prachtig.

Vanavond maak ik een pomander. Wie kent dat woord nog? Geen kunstmatige briesgeuren,maar sinaasappel met kruidnagelen.

———————————————————————————

21-11-2016

IDFA http://www.idfa.nl

 Afbeeldingsresultaat voor mary angelou idfa

Maya Angelou: And Still I Rise 114 min.

Bob Hercules, Rita Coburn Whack, VS, 2016

Liefdevol portret van dichter, schrijver en burgerrechtenactivist Maya Angelou (1928-2014), die aan de zijde van Martin Luther King Jr. en Malcolm X een belangrijke…
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op het voorkomen van een burn-out/ 2015:toename burn-out jongeren/ 2016 IDFA Maya Angelou

  1. laila zegt:

    nb Ik heb net een gesprek gehad met een collega die voorzitter is geworden van de Medezeggenschapsraad van de Nederlandse Vereniging van Hogescholen.

    Hoe staat het met de signalerende taak van docenten die Maatschappelijk werkers opleiden,die signaleren als kerntaak hebben?

    Bovenstaande misstand heb ik aangekaart en een advies aan de student is om de Ondernemingsraad van de instelling te benaderen, maar dat durft ze niet. Geen vertrouwen.

    Een volgende stap is dat ik de Inspectie van Volksgezondheid insein en dat is een interessant perspectief in het kader van al dan niet malafide acties die in de GGZ gaan plaats vinden, nav het wanbeleid van de overheid!
    Opiniestukken schrijven voor kranten is ook een optie.

Geef een reactie

