how beautiful this must appear…

Heel,heel lang geleden was dit ook de donkere tijd van het jaar. Men was bang voor de onberekenbaarheid van de natuur; wilde dieren,sneeuwstormen en men kroop bij elkaar in de grotten.Om het warm te houden. Daar werden verhalen verteld en ik denk dat daar later de religies uit voort gekomen zijn. Uit die orale vertelkunst, waar zoveel dezelfde archetypes in te vinden zijn.

Vanmorgen,toen ik het plein voor de school op kwam fietsen,zag ik een heel groot doek hangen met bovenstaand beeld er op geprojecteerd. Natuurlijk moest ik er het mijne van weten;ik zag het originele beeld ( in bruikleen van het Museum voor Religieuze Kunst te Uden) in de hal. Een vrij klein beeld. Bij navraag bleken er kaarten gedrukt te zijn met een verrassende toelichting.

How beautiful this must appear to him who understands it”,is de begeleidende tekst van Henk Visch ( 1986)

Op het kaartje lees ik verder:

Een oud beschadigd beeld van Christus dreigt vermalen te worden tussen twee karrewielen. De mysterieuze titel lijkt de kijker een spiegel voor te houden. Advent is de tijd voor kerst. In deze tijd denken christenen aan het komen van God in de wereld. Wat is de betekenis daarvan en wat doen mensen ermee?

WIE KOMEN ER TUSSEN DE WIELEN?

WAT KOMT ER TUSSEN DE WIELEN?

TUSSEN WELKE WIELEN?

Interessante vragen in deze tijd van bezinning. In grotten wonen  we niet meer,maar we vertellen elkaar nu verhalen via internet.Natuurlijk kon ik het ook niet nalaten wat verder te zoeken naar Henk Visch.  Erg veelzijdig is hij en hij maakt ook grappige sculpturen zoals onderstaande met als titel:

wie zichzelf beheerst beheerst de wereld.

of deze:

I know you from yesterday ( 2007)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op how beautiful this must appear…

  1. Jezzebel zegt:

    Henk Visch rules!
    Twee jaar geleden heb ik een mooi beeld van hem geplaatst.
    Misschien interessant:
    http://www.jezzebel.nl/2009/08/06/neshome/

  2. laila zegt:

    Wat jou betreft rules wel erg veel Jazzy:-)
    Maar ik heb hem nu ook ontdekt. Erg mooi en grappig.
    Ook dat beeld “van jou”.

    Heerlijk he; die ontdekkingen.

    • Jezzebel zegt:

      Voor kunstenaars heb ik een speciaal plekje in mijn hart.
      En als ik de kans krijg probeer ik dat te uiten; hoe vaker hun naam genoemd wordt, hoe beter.
      Kan heel blij worden van die ontdekkingen, net als jij. 😉

Geef een reactie

