de opname van grunberg/de kern

Wat is hij goed,nietwaar? Siegfried Woldhek. Regelmatig kijk ik even naar nieuwe portretten.(woldhek.nl/welcom) Deze is van 2003 en hij heeft ook nog andere van Arnon Grunberg, waar ik zo langzamerhand bijkans “horendol” van wordt. Bij bijna alle abonnementen die ik heb kom ik hem tegen.Waarom wordt hij zo “uitgemolken” door de pers?Waarom laat hij zich “uitmelken” als publieksfiguur? In VN gaat hij uitgebreid in op zijn roots; dat hij na 8 miskramen werd geboren, zijn intensieve relatie met zijn moeder; ze bellen drie keer per dag, ook tijdens het interview,dat hij zich liever met Nazi’s dan met joden identificeerde als kind ,want die vond hij zo zielig.En zijn intense arbeidsethos.”Mijn vader riep altijd:niets helpt,werk is het enige medicijn.” Waartegen? “Tegen ongeluk,tegen klagen. Werken voorkomt dat je te veel gaat nadenken over het onrecht dat mensen wordt aangedaan. Klagen is zo zinloos,en zo makkelijk,en zo…saai”.

Het zeer boeiende essay in de Groene Amsterdammer is van een andere orde. Hierin heeft hij het over wat normaal is en dat dat door de context bepaald wordt.Hij citeert Rudy van den Hoofdakker ( Kopland) en Kahn ,Freud en Kierkegaard en aan het eind Primo Levi,uit Is dit een mens en zegt dan: “Ik vermoed dat er in ieder mens, ,zo’n kern zit,maar dat over die kern niets gezegd kan worden.Die kern is ons radioactief materiaal.” Sociaal wenselijk gedrag noemt hij één van zijn “makkes”; de neiging om het iedereen naar de zin te willen maken. Een psychiater van het UMC vroeg hem ooit op de gesloten afdeling te komen logeren om naar familieleden, die dat niet durven een statement te maken. Nu gaat dat gebeuren in 2012, “maar dan wil ik ook behandeld  worden”, zegt Grunberg. Hij wil proberen dichter bij zijn kern te komen, zegt hij in het interview.Ik hoop dat zijn opname,goed materiaal oplevert,maar bovenal dat Grunberg dichter bij die kern komt. De ervaringsdeskundige beeldend kunstenaar Jannemiek Tukker van mijn vorig blog schrijft er over nav onderstaand werk. Stilte. www.jannemiektukker.nl

——————————————————————————————

27-2-2015 Vanavond in College Tour; Arnon Grunberg

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op de opname van grunberg/de kern

  1. fredvanderwal zegt:

    In de zestiger en zeventiger jaren was het gebruikelijke usance in artistieke kringen te Amsterdam dat men “in therapie of analyse” lag. Het waren de jaren met een hoog aanstelleritis gehalte. De merkwaardige opvatting zoals ik onlangss las in een gepopulariseerd magazine over psychologie dat de kunstenaar schizoïde zou zijn of daartoe neigde behoort bij een opvatting die het suurealisme heeft gepropageerd vanaf de publicatie door Freud liefhebber Breton van het ssurrealistisch manifest. In de volksmond geldt nog steeds Hoe Wilder Hoe Schilder en in die vissie dient de kunstschilder althans even gestoord onmaatschappelijk borderline gedrag te vertonen als de enige en waarachtige Heilige Van Het Eeuwig Bloedende Oor Van Gogh.
    Ik vind het wederom een geval van aanstellen door Grunberg om uit publiciteits drang zich te laten opsluiten in de gesloten afdeling van een psychiatrische kliniek. Een geval van typerende Joodse zelfhaat zoals ik meer tegen kom onder Joden en mij altijd hogelijk irriteert omdat het op een dimensionale wijze de menselijke waardigheid omlaag haalt.
    U zult het overigens wel niet met mij eens zijn naar ik verwacht, doch dit terzijde.

  2. spuitelf zegt:

    Het is Jannemiek Tukkers zonder e, en ik zou ook nog eens naar de titels van haar werk kijken, wat slordig als je er zoveel van gebruikt voor je blog!

    • Laila zegt:

      Ook jij zit fout. Het is Tukker zonder s. Ik heb het verbeterd.

    • Laila zegt:

      In het kader van de beeldvorming willen de 10 geinterviewden uit Meer dan….graag gelezen ( of “gebruikt”) worden. Eén van hen is bv filmmaker. Bas Labruyere en zijn film Verloren jaren over zijn psychose is al door 25.000 mensen gezien; wordt als lesmateriaal gebruikt. Ik heb hem ook .

  3. fredvanderwal zegt:

    Boeiend onderwerp. De vrijwillige opname van Grunberg uit pure sensatiezucht-op zichzelf al verwerpelijk-typerend voor de vlucht in het irrationalisme van een kunstenaar naar voorbeeld van het 19-e eeuwse romanticisme.
    Zie voor een uitstekende studie over dit onderwerp “The paranoid simulacrum in Surrealism; from embracing madness tot the mechanism of a mental illness as the purveyor of Individual meaning” by Despina-Alexandra Constantinidou

    Even kwoten uit haar magistrale studie:
    (…) the glorification of intense emotion consolidates the conception that supreme artistic creativity and insanity were inherently connected

  4. De waanzin tref je eerder buiten dan binnen een inrichting aan. In een psychiatrische context huisvest men alleen de medisch benoemde waanzin en worden de scherpe kantjes van de natuurlijke staat van een wild exemplaar stomp gemaakt door medicijnen. Gr.’s idee van waanzin als abnormaliteit stamt uit de 19e eeuw. De dichotomie normaal versus abnormaal wordt allang niet meer gebruikt als onderscheid tussen geestelijk gezond of geestelijk ziek zijn. Ze hebben alleen nog betekenis in de politieke context. Doe normaal is een politiek statement. Wijk af is een cultureel statement. Abnormaal gebruik je bij ongewoon warm of koud weer.

    ps
    Bij Arnon heb ik altijd het gevoel dat hij louter oreert om te oreren. Dat doet hij fraai, maar waarom zou je hem serieus nemen?

  5. Laila zegt:

    Als je het interview/het essay gelezen hebt wil ik graag nog eens je mening horen. Zijn uitdieping van het onderwerp is zeer actueel.

  6. fredvanderwal zegt:

    Essay Grunberg zeg je over: Hierin heeft hij het over wat normaal is en dat door de context bepaald wordt.

    Maatschappelijk aanvaardbaar gedrag is onderhevig aan de glijbaan van sociologisch bepaalde gemiddelden afgezet tegen de tijd as. Zelfs de rechtspraak is daardoor min of meer bepaald.

    Ik vind de stellingname van Grunberg een open deur. Vele malen al eerder behandeld in de literatuur en essayistiek/polemiek door meer intelligente auteurs.

    Vraag me af in hoeverre het “Kijk mij eens” gehalte in de presentatie van Grunberg aanwezig is in zijn aandacht trekkerij.

    • laila zegt:

      Hij lardeert het met voorbeelden vanuit zijn reizen en projecten. Wat betreft die laatste vraag:
      Lees het essay Fred. Echt aan te bevelen. Mijn korte bijdrage doet het geen recht.

      Wel heeft hij een “ludieke” vraagstelling aan het eind,maar die verklap ik niet:-)

  7. svara zegt:

    jammer dat ik het artikel uit de Groene Amsterdammer niet (online) kan lezen.

  8. Laila zegt:

    Tja; ik had een proefabonnement ( ik heb al zoveel),maar heb hem nu verlengd. 10 weken voor
    E 16.

  9. selmasalo zegt:

    Woldhek, altijd su-per-be…

  10. Fleur zegt:

    `In VN gaat hij uitgebreid in op zijn roots; dat hij na 8 miskramen werd geboren, zijn intensieve relatie met zijn moeder; ze bellen drie keer per dag, ook tijdens het interview,dat hij zich liever met Nazi’s dan met joden identificeerde als kind ,want die vond hij zo zielig.En zijn intense arbeidsethos.”Mijn vader riep altijd:niets helpt`

    S heeft nu 5 miskramen.
    Er gloort dus nog hoop.
    Niets`,een woord vatbaar voor meerdere uitleg, helpt idd!

  11. Fleur zegt:

    Is dit een hoax?

    `Nu gaat dat gebeuren in 2012, “maar dan wil ik ook behandeld worden”, zegt Grunberg.`
    Hij weet niet wat hij zegt.
    Een gesloten afdeling.
    De beklemming.
    De gekte om je heen.
    24 uur elke dag.
    Onmacht
    Het schofferen van het hulpeloze individu.
    Machtsmisbruik.
    Wreed regime.

    Grun heeft sterke ratio met asranden.
    Scherpe blik.
    Onzeker.
    Hoop voor hem,
    dat hij niet mee gaat doen.

    Hij wil proberen dichter bij zijn kern te komen, zegt hij in het interview`

    Heb je de datum van de `Groene`waar dit artikel instaat voor mij?
    Ik wil het graag lezen.

Geef een reactie

