schizofrenie/beeldend kunstenaar/8-6-2015 Symposium Dolhuys

Jules Tielens ( de straatpsychiater waar ik een workshop bij volgde)  heeft het voorwoord geschreven in het door Anoiksis geinitieerde zeer fraaie boek met interviews met tien mensen die ooit het label schizofreen kregen.Meer dan dat…

Wat vertellen mensen met die langdurige psychose of schizofrenie ons eigenlijk?Ze vertellen dat zij anderen slecht kunnen “lezen”,niet bevatten wat andere mensen uitstralen,moeite hebben met de interpretatie van de omgeving. Met velen vindt hij ook dat het woord verkeerd gekozen is. Schizofrenie betekent gespleten persoonlijkheid en daar is geen sprake van. Het is een probleem in de informatieverwerking en de ernst ervan hangt mede af van de omstandigheden,stressfactoren en de reacties van derden. Jannemiek Tukker ( 46) is één van de 10 geinterviewden.Zij illustreerde Alleen,berichten uit de isoleercel( zie mijn blog 16-4-2007)Zij heeft in binnen-en buitenland geexposeerd en is deskundig op het gebied van “outsider-art”.

Hoe wist jij van de psychose te herstellen en je leven weer op de rails te krijgen? “Toen ik weer eens zo heftig psychotisch was geworden en voor de keuze stond me op te hangen of niet, kwam er een omslagpunt. Ik wou zo niet meer verder leven. Mijn vriend was weg en mijn vader was dood.Kreeg steeds meer anti-psychotica en ik was zo diep gezakt dat ik inzag dat ik omhoog moest. Als je dat besloten hebt,is het verder een zaak van training,training in concentratie,in aandacht,maar ook lichamelijke training. Dat trainen doe ik nu vaak met yoga. Ik denk dat iedereen die ooit psychotisch was,gebaat is bij yoga.”(gisteren woonde ik een workshop mindfulness bij, vanuit het AMC;een pilot mindfulness; een aandachtstraining bij psychoses)

Wat zou jij nog willen bijdragen aan de beeldvorming rondom schizofrenie? “Ik ben bezig met een boek waarin ik een psychose probeer te beschrijven. Ik doe een poging het denkproces erachter te laten zien. Met dit inzicht kan iemand met een psychose beter grip krijgen op de situatie en de verantwoordelijkheid voor zijn eigen gedrag nemen.Mijn tekeningen maken de psychose in beelden duidelijk,nu probeer ik het nog in tekst te vangen.”

www.jannemiektukker.nl nb. Met Carola van Alphen ( 35) bestuurslid van Anoiksis ( patientenvereniging),ook één van de 10, heb ik gesproken. Ze schreef het jeugdboek Zo gek nog niet.Op dit moment werkt ze ook aan een boek voor volwassenen en ze geeft lezingen over schizofrenie. www.anoiksis.nl Voor de liefhebber: de glossy Skiz’o  van Anoiksis met deze poster.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op schizofrenie/beeldend kunstenaar/8-6-2015 Symposium Dolhuys

  1. Grutte Pier zegt:

    Wow, wat een prachtige kunst!

  2. Boeiend. Moeizaam begrip voor mij outsider-art. Die tovenaar is prachtig, evenals een heleboel andere. Omdat ze toch heel herkenbaar zijn net zoals de monologue interieure en muzikale patronen.

  3. Fleur zegt:

    Laila!
    Je schrijft dat je genoeg stof hebt opgedaan voor 10 topics.
    Ja graag!
    Wil je dat ajb doen??
    Het onderwerp heeft mijn grote interesse!!!
    Thxxx alvast

  4. Fleur zegt:

    Zou je mij een seintje willen geven,als je iets publiceert omtrent dit item,please?

  5. Fleur zegt:

    DE WONDERLIJKSTE DRIE WOORDEN
    Wanneer ik het woord Toekomst uitspreek,
    vertrekt de eerste lettergreep al naar het verleden.

    Wanneer ik het woord Stilte uitspreek,
    vernietig ik haar.

    Wanneer ik het woord Niets uitspreek,
    schep ik iets dat in geen enkel niet-bestaan past.

    uit: Uitzicht met zandkorrel. Wislawa Szymborska.

    <WWWWHAAAAA,je kende blz.188 uit de dichtbundel van Wislawa Èinde en begin`reeds???!!!
    HOE BESTÁÁT HET????
    Hieperdepiep?
    HOERAAAAAAAA!!!

  6. Laila zegt:

    Well Fleur; ik heb net een stuk over het congres geschreven voor de Hogeschoolkrant.
    Als het de redactie niet bevalt wordt het niet geplaatst,denk ik:-) Ik ben benieuwd.

    Jim van Os,hoogleraar en voorzitter van de stuurgroep GROUP ( bezig met grootschalig onderzoek naar psychoses)

    “Wat vele malen erger is dan individuele gekte,is dat de mensheid irrationele activiteiten ontwikkelt die de mensheid in zijn geheel bedreigen.

    We moeten de “psychiatrie van de collectieve waanzin oprichten!”( lacht)

  7. svara zegt:

    Indrukwekkend!
    ik heb haar site bekeken
    de derde zwart-wit pentekening onder de link ‘boek blijft hangen maar ze zijn allemaal bijzonder!

Geef een reactie

