eindelijk thuis/ 2016 herlezen

Om negen uur was ik gisteravond eindelijk thuis. Het was een interessante dag met veel praktijksituaties. De een had de krant gehaald in verband met geweld in een jeugdgevangenis en de ander presenteerde een intake  en plan van aanpak in het kader van huiselijk geweld. Ik had bij een les de critische column besproken van Bert Keizer afgelopen zaterdag in Trouw. Over psychiaters die de DSM louter als receptenboekje beschouwen zonder op achtergronden in te gaan. ( Hij citeert Marcia Angell,oud-hoofdredacxteur van het gezaghebbende New England Journal of Medicine, die stelt dat de farmaceutische industrie misschien wel de belangrijkste invloed heeft op de totstandkoming van DSM)

Tegen half negen liepen we een gebouw uit en het was zo mistig dat je je eerst moest orienteren. Het verlichte X-gebouw schuin achter bracht enige uitkomst.

Met een bord op schoot keek ik naar het voetbalprogramma met Johan Derksen. Was de sfeer vorige week nog wat ijzig,nu was daar nog weinig van te merken. Maar ik kan het niet: er zo maar overheen stappen dat zo’n kritische analist zich ontpopt heeft als een super geldwolf. Laten we wel wezen: dat hoeft zo’n man toch niet te doen; aan zo’n lullige reclame meedoen? Vette auto’s wisselden in de reclame het programma af. Tja.

“Mooiste spirituele boek geeft geen instant geluk“| is de kop boven een artikel in Trouw vandaag en het gaat om Eindelijk Thuis van de in 1996 overleden priester en wetenschapper Henri Nouwen; het boek dat met 1043 stemmen van de 2331 is gekozen tot mooiste spirituele boek.

In eindelijk thuis beschrijft Nouwen in een kritisch zelfonderzoek zijn onrust,twijfel en worsteling met het leven. Dat doet hij aan de hand van Rembrandst schilderij “De verloren zoon“waarbij de schrijver steeds een ander perspectief kiest. Nu eens ziet hij de verloren zoon in zichzelf,dan weer de zoon-die in een hoek van het schilderij-thuisbleef en tot slot spiegelt hij zichzelf aan de vaderfiguur.

Een mooi boek lijkt mij.Een boek dat stimuleert tot zelfreflectie.

In mijn werk is zelfreflectie een vast,noodzakelijk  onderdeel,maar dat geldt waarschijnlijk voor de meeste mensen niet.

Wellicht ben ik gewoon een zeurpiet met mijn kritiek op JD. Leve de oppervlakkigheid.Of kun je mensen die hun ziel aan de duivel van het “grote geld” hebben verkocht beschouwen als “verloren zonen?”

www.maandvandespiritualiteit.nl

————————————————————-

13-5-2016

Ik las het in een vakantiehuisje mei 2012; erg boeiend.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

16 reacties op eindelijk thuis/ 2016 herlezen

  1. laila zegt:

    Zo; iets te vroeg was ik bij Waanders om Eindelijk Thuis te kopen. Een collega zei net:
    “Ik heb ook nog een boekenbon.”

    Nog even kon ik genieten van het ontroerende handgeschreven gedicht van Al Galidi in de etalage . Al Galidi die vandaag in de Stentor verklaart dat hij geen tijd heeft voor een hertoets inburgering.
    Hij schrijft nieuwe boeken:-)

  2. selmasalo zegt:

    Wat ik van Nouwen enorm bewonder is dat hij zich heeft laten cremeren en verstrooien,
    uit sympathie voor de Joden die vergast, verbrand en volkomen verdwenen zijn in WO II.
    In het Jodendom is een begrafenis en een in lengte van dagen ongeschonden graf van het allergrootste belang.

    • laila zegt:

      Zo goed ken ik Nouwen niet. Wat mij boeit is zo’n zoektocht vanuit verschillende perspectieven.Overigens had ik het boek niet hoeven kopen,want het is hier in de mediatheek. ( Het ziet er wel als een hebbeding uit; ingenaaid met die prachtige prent van R voorin, voor een paar tientjes.:-) Het is al 30 jaar oud en dat is ook opmerkelijk. Alle instant-spiritualiteit verliest het van zo’n werk.

  3. sandermiervet zegt:

    Ik beschouw ze als overlopers, landverraders. Die weliswaar natuurlijk al zoals wij allen tot het consumentenlegioen behoorden (maar dat is dienstplicht waar niet ieder onderuitkomt) maar die zich officieel tot actief verantwoordelijk officier heeft laten benoemen.
    Jouw weblog lijkt een dagboek nu en dan. Maar maak je het niet al te esoterisch ? Ik gok. DSM is een handboek voor psychiaters met diagnostiek over psychische aandoeningen en bijbehorende medicatie of behandelingsmethoden ? En wel versie 4 ?

    • Mijn naam is onveranderlijk. Je hebt wel een beetje gelijk “landverraders” geeft hier een onbedoelde associatie.
      Met esoterisch bedoel ik (want dat betekent het ) voor ingewijden. En wat zou er tenslotte tegen zijn afkortingen languit te schrijven.

  4. laila zegt:

    Het begrip DSM is hier al zo vaak gebruikt dat ik het als bekend veronderstel.
    Dagboek? Dan wel vanuit mijn algemene doelstelling.
    Esoterisch? Mijn referentiekader is vrij breed. Onder andere De Toekomst der religie van Vestdijk; een tamelijk visionair werk geschreven in gijzelaarskamp Sint-Michielsgestel. Ook het Humanisme behoort tot mijn referentiekader.

    Van de uitdrukking “landverraders” in dit ader ben ik niet zo gecharmeerd.
    nb Wat een lullige naam: sandermiervet!

    • laila zegt:

      nb een andere collega komt net binnen. Hij ziet het boek en vertelt me dat hij als collega van Marinus van de Berg, toentertijd,Nouwen een aantal malen heeft ontmoet. Kleine wereld:-)

  5. svara zegt:

    dank je voor de tip
    vooral de verbinding naar het schilderij spreekt me aan
    mooie aanvullende reactie van Selma

    • laila zegt:

      Dank je Sara.
      Donderdag schizofreniecongres met Jules Tielens. Te gek:-) ( Ik las net nog een interview met hem)

      Selma heeft een erg mooi blog over IDFA.

      Maar nu eerst: naar de les.

  6. draverblog zegt:

    Een blog van uittersten Johan Derksen versus Henri Nouwen !

  7. joost tibosch sr zegt:

    Laila, ik moet dit -ondanks..- echt kwijt, te weinig mensen weten dit nog! Zag de “verloren zoon” heel ontroerd in de “Hermitage’. Een simpel origineel raak verhaal van Jezus over een goede Galilese grootgrondbezitter -meestal was hij daar erg kritisch op- die een zoon, die terugkwam uit het Romeinse Tienstedengebied (en heel wat jonge Galileeërs trokken daar toen avontuurlijk naar toe) in het toenmalig farizeïsch joods Galilea, zoals we weten, dan niet meer, want “zondaar”, welkom was. Tot overmaat van ramp had hij volgens het verhaal gewerkt in een daar “beruchte” romeinse varkensfokkerij.., als hij terugkomt, hem als oude man, die in oude culturen nooit hard loopt, tegemoetsnelt, en hem , terwijl dat van “men’ niet mäg, weer uitbundig in de armen sluit en zijn oudste jaloerse zoon, die hem daarom commentaar geeft, , op zijn donder geeft..Dat simpele verhaal heeft eeuwenlang de westerse beschaving geobsedeerd. Het verhaal had beter de “geweldige Pa” genoemd kunnen worden. Jezus noemde zijn toen afstandelijk joodse JHWH heel opvallend, en voor joodse overheid toen irriterend, “Abba”, het hebreeuwse en aramese kinderwoord voor papa. Jammer genoeg is dat in de latere traditie heel statig Vader geworden..

  8. joost tibosch sr zegt:

    Oningelogd..stik maar!

Geef een reactie

