sterke vrouwen;ireen

Wat heerlijk dat de henna nog steeds in het haar kan ook als je wat ouder bent,is mijn eerste gedachte als ik deze foto zie, maar dit terzijde.

Het is weer eens tijd voor mijn serie “Sterke Vrouwen”en toen ik het kleine berichtje las over Ireen van Ditshuizen ( 1941) die de Beeld en Geluid Oeuvre Award 2011 krijgt wist ik meteen dat zij in mijn serie thuis hoort. Wat een prachtige documentaires heb ik  van haar gezien.

Vet VMBO, Nooit meer krassen, Culemborg bijvoorbeeld, Het verleden van Nederland, De straat…

In een interview in de Groene Amsterdammer ( 2001)  vertelt ze over haar werk en haar visie: Ik interesseer me voor de verschuivende verhoudingen tussen mens en politiek.( www.groene.nl/2011/37/ik-doe-dingen-die-hout-snijden

Ze heeft al geruime tijd een eigen bureau TV-DITS en werkt veel samen met anderen; oa Cherry Duyns en Pieter Verhoeff.

De jury omschrijft de documentaires die Van Ditshuyzen maakt sinds de jaren zeventig als “tijdsdocumenten” bedoeld als discussiestukken voor maatschappelijk debat.

In het huidige haastige Hilversum,waarin oppervlakkigheid een deugd en snelheid een must is,is het haar gelukt een eigen geluid te laten horen.” Op 23 januari krijgt Ireen het bronzen beeldje dat bij de vakprijs hoort.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op sterke vrouwen;ireen

  1. De like is van mij persoonlijk. Ik had niet door dat ik via het testblog van OBA ingelogd was.

    Ik heb Het altijd een zeer inspirerende vrouw gevonden die m.i. haar plekje in jouw serie Sterke Vrouwen meer dan verdiend heeft.

    Zelf vond ik de documentaire veranderen ook erg mooi.

  2. joost tibosch sr zegt:

    Met al die sterke vrouwen nu aub ook wat sterke mannen. Zou best leuk zijn, zeker nu we beseffen dat we niet hoeven te concurreren!

    • laila zegt:

      Dan lees je niet goed Joost Tibosch senior.
      Helmert Woudenberg van mijn vorige blog vind ik een sterke man. Ik wissel regelmatig van perspectief, naar mannen, vrouwen of mensen.
      ( Afgezien daarvan is er nog een inhaalslag te gaan als het aankomt op posities, gelijk loon ed)

  3. joost tibosch sr zegt:

    Tuttut, Laila, we gaan niet concurreren, hé. En jou verttrouw ik best!

  4. Laila zegt:

    Je kan me wat joost.
    Onlangs had ik nog een blog over een prachtige man: Al Galidi, nu in de kranten vanwege het zakken voor de inburgeringscursus, terwijl hij romans en dichtbundels heeft geschreven. Ha.

    Waar zijn jouw blogs eigenlijk?

  5. joost tibosch sr zegt:

    Nu je toch naar “mijn blog” vraagt..In alle eerlijkheid , als theoloog en PVV-criticus heb ik zo’n slechte ervaringen op internet(echt slechte!) dat ik dat mijn oude gemoedsrust niet meer aan doe. Beperk me nu tot gerichte reacties, waar gericht op geantwoord kan worden. Meestal merk ik wel hoe die vallen. Als ze slecht vallen en ik redenen meen te hebben om toch weer te reageren, zal ik dat ook niet nalaten. In jouw geval voel ik me nu eerlijk gezegd niet zo zeker, en zal me gewoon aan jouw wens houden!

Geef een reactie

