ubermensch/ augustus 2015 Ruhrtriennale, Johan Simons

Kent u ze nog? Shireen Strooker, Olga Zuiderhoek,Peter Faber,Joop Admiraal ( U bent mijn moeder) en daarnaast Helmert Woudenberg. Het Werkteater.Een echte toneelliefhebber was ik niet zo; te gekunsteld, maar dit was een sensatie.Echt,vernieuwend en maatschappelijk betrokken. Ik herinner me nog Toestanden vanuit Santpoort en Avondrood.

Helmert Woudenberg speelt nu Ubermensch,waarin hij zich zonder te oordelen verdiept in Hitler. Ik ben heel benieuwd.

In een groot interview in Vrij Nederland lees ik van alles dat ik niet wist.Hij heeft zijn ouders nooit gekend;groeide op in een pleeggezin,maar zegt nu;

“Als kind moet je afrekenen met wat de generaties vóór je hebben gedaan,rechtzetten waar je vader mee in conflict is geweest. Pas de laatste jaren,nu ik als het ware de opa van mijn eigen ouders ben geworden,houd ik me echt met ze bezig.

Zijn vader was een jong gesneuvelde SS’er en Helmert is de kleinzoon van een prominent NSB-Kamerlid.Voor Hitlers jeugd baseerde hij zich op de theorieen van Alice Miller ( Het drama van het begaafde knd).

Zij verklaart de volwassen Hitler uit de mishandeling van het jongetje Adolf door zijn vader.Als bastaardkind-en volgens Miller zoon van een Joodse vader bovendien-was Alois Hilter een gefrustreerde buitenstaander Zijn zoon kreeg de volle laag die in zijn vader woedde.

Het is een zeer interessant interview; over zijn bezoek aan zijn grootvader in de gevangenis, de door Himmler ( volgens sommigen  de grootste schoft) ondertekende verklaring,die net gevonden is,dat zijn vader met het meisje uit Aalsmeer mocht trouwen; een verklaring die net in een archief in Berlijn is gevonden.Zijn vriendschap met Ischa Meijer.

Mooi vind ik het slot van het interview:

Anderen moesten zich verantwoorden voor het gedrag van hun verwanten-door Charlotte Mutsaers belendende schuld genoemd, maar daar heeft hij als weeskind geen last van.

—————————————————————————————–

14-8-2015

Boeiend, die visie van Johan Simons als intendant van de Ruhrtriennale over theater voor en over de gewone man. Vandaag in de VK.Parallellen met het Werkteater toen?

Collage “The good,The bad and The ugly” van Atelier Van Lieshout.

150507_collage

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op ubermensch/ augustus 2015 Ruhrtriennale, Johan Simons

  1. laila zegt:

    Well; hier was ik vanavond mee bezig,maar ik sluit nu af.

    Een heel interessante vraag:

    Moet je als kind rechtzetten wat de generaties voor je hebben gedaan?
    Zo niet; waarom niet?
    Zo ja: waarom wel?

    Welterusten waarde lezer.

  2. Een kind moet niets, maar neemt mee …..

  3. Laila zegt:

    Toen ik gisteren de computer uitzette wist ik dat het woord moeten niet goed gekozen was.
    Maar ik herhaalde het woord dat W gebruikte.

    Ik heb ze gekend; kinderen van NSB-ers en velen gingen gebukt onder schuld-en schaamtegevoelens. In die zin “moet” je er iets mee omdat met zoveel schuld en schaamte amper te leven valt.

  4. de terminologie lijkt me niet juist
    rechtzetten doe je als het een misverstand is geweest of een foutje dat je over het hoofd zag
    Helmuth zegt eerst “afrekenen met wat de vorige generaties hebben gedaan”
    als het misdaden zijn dan hoort een rechter dat te doen
    als kind kun je er alleen afstand van nemen
    als maatschappij kun je je ermee verzoenen wanneer de daders hun straf hebben gehad of als je met z’n allen meent dat die tijd voorbij is en we het hoofdstuk beter kunnen sluiten

    Dat hij het afrekenen ziet als ‘rechtzetten waar zijn vader mee in conflict is geweest’, komt op mij merkwaardig over. Je kunt een misstap niet ongedaan maken. Je kunt er wel begrip voor hebben, maar Alice Miller heeft een ander doel met haar boek. Zij wil misbruikte kinderen laten zien dat de trauma’s ervan ertoe geleid hebben dat zij hun begaafdheid niet hebben kunnen ontwikkelen. Het conflict met hun ouders is niet af. De liefdesband kunnen zij niet verbreken. Ze willen het c.q. hen heel laten, mijden het gesprek over hun misdaad.

    Hitler’s blazoen wordt niet frisser van het idee dat hij misbruikt is en daarom zo destructief tekeer is gegaan. De psycho-analytica overschrijdt de grenzen van haar vak als ze meent dat de verklaring van zijn gefrustreerd buitenstaander zijn toereikend is. Dat was het geweest als hij bij haar bijtijds in behandeling was gegaan. Zijn verkeerd gerichtte woede is uit de hand gelopen. Hij ontwikkelde een autoritaire persoonlijkheid vol compulsief gedrag in een omgeving die een autoriaire samenleving begeerde en hem daarin alle ruimte gaf. Die sociogenese van het nazisme negeert Miller volkomen.

    Dat de maatschappij vindt dat je je moet verantwoorden voor het gedrag van je verwanten, daaruit blijkt eens temeer dat die maatschappij haar eigen rol ontkent. Die pathologie is interessant. Nu nog wil men er niet aan dat het fascisme een voedingsbodem had in de autoritaire wijze waarop men conflicten destijds meende te moeten oplossen. In bijvoorbeeld Italie, Spanje en Portugal, maar ook in Frankrijk, Belgie en Nederland waren reeds meerderheden aan het groeien die van de staat een autoritair en wrekend apparaat wilden maken. Zowel inks als rechts.

  5. laila zegt:

    Over de maatschappelijke achtergronden van extreem-rechts heb ik net een artikel gelezen in de NRC. Met name in een arm Oost-Duitsland, met veel werkloosheid en wegtrekkende jongeren komt de NPD op. 14 % van de jongeren onder de 30 heeft NPD gestemd. Partijleuzen als: “consequent voor het Duits belang” en “loon naar eerlijk werken”trekken kiezers.

    Ook HW verwijst in het grote artikel naar familieleden die vroeger voor de helft zich aangetrokken voelden tot de sociaal-democraten en voor de andere helft tot de NSB. “Wat zou ik doen”, vraagt hij zich af.

    Het gaat mij in dit stukje over de vraag hoe je om kunt gaan met “schande”van voorouders.

    Dank voor je reactie

  6. Blewbird zegt:

    Mooi verhaal. Ik ken Werktheater van ‘vroeger’. Wat klopt er niet, vroeg ik mij steeds af: hij heet Helmert. http://www.helmertwoudenberg.nl/

  7. Laila zegt:

    Dank voor de link;een vergissing. Ik zal het veranderen.

Geef een reactie

