Op de rivier ; Drents Museum/ maart 2016 de Maya’s

Met gemengde gevoelens lees ik over de heropening van het Drents Museum; waarbij koningin Beatrix vanmiddag aanwezig is. “De verbouwingen van het museum met een ondergrondse vleugel zijn op tijd klaar en binnen het budget van 21,2 miljoen gebleven. En dat terwijl er een economische crisis uitbrak en de architect failliet ging”, lees ik in Trouw. Is dat zo,vraag ik me af.Erick van Egeraat heeft een fraai staaltje  van ondergrondse nieuwbouw ontworpen. Spectaculair. Een aantal jaren geleden ben ik er voor het eerst geweest omdat ik een uiltje van Jan Mankes wilde zien. (In één van mijn eerste blogbijdrages,  creatief schrijven in 2007 , heb ik het erover) Een wonderlijk samenraapsel van oude gebouwen vond ik het met een grote aantrekkingskracht. Vorig jaar zag ik ergens een glossy magazine ( Drents Museum journaal 1) liggen met een interessante beschrijving van wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Over de restauratie-architect Kor Holstein; over de aannemers en de bouwvakkers.Over de verplaatsing van het Koetshuis. Over de verwachte tentoonstellingen( Tang,Vikingen, Ger Siks enz)Op de rivier tooit de omslag.

En over de ING-schenking. 271 werken van 51 kunstenaars.Prachtig. www.drentsmuseum.nl Op de rivier van Dick Pieters is er één van. Gistermorgen werd ik gebeld door een bedroefde studente. De ING heeft de hele ARBO-dienst;inclusief het bedrijfsmaatschappelijk werk per 1-4-2012 ontslagen. Een bedrijfstak waar velen decennia aan gewerkt hebben.Het werd als een koude mededeling gebracht.Toch maar doorroeien, nietwaar? Het meisje van Yde zal ook weer te zien zijn,denk ik. Zolang ik haar ken heeft ze tot mijn verbeelding gesproken?Wat zou er gebeurd zijn?

nb op internet is een boeiend artikel te vinden van Wim Braakman, die ervan uitgaat dat het veenlijk Meisje van Yde, overleden tussen 54 v.Chr.en 128 na Chr. ( Oxford) ritueel is vermoord. —————————————————————————————————————- 2-4-2015 Vandaag een prachtig artikel in Broerstraat 5 over de Drentse Aa. Landschapsbiografie van de Drentsche Aa; redactie oa TheoSpek http://www.drentscheaa.nl

naamloos drentse Aa

————————————————-

1 maart 2016

Deze week naar Jeroen Bosch maar volgende week naar de Maya’s.

a37df98d3d

“De Maya’s zijn nog onder ons”, schreef antropoloog Ruud van Akkeren zaterdag in de NRC. Op uitnodiging van het Drents Museum heeft hij gereisd naar Guatemala.Ik ga me verdiepen in deze fascinerende wereld.

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op Op de rivier ; Drents Museum/ maart 2016 de Maya’s

  1. Wllm Kalb zegt:

    Als ik weer in het noorden ben, ga ik zeker kijken.

  2. laila zegt:

    Ik ook; al ben ik niet zo dol op Tang.

    Miscchien wacht ik tot de Vikingen er zijn;-)
    Hoewel; het gebouw alleen al de moeite waard is,denk ik.

  3. Aad Verbaast zegt:

    Ik ga er snel een kijkje nemen. Schijnt erg mooi te zijn.
    Het oude gedeelte wordt nog wel verbouwd en opgeknapt.
    Slimme aanpak van ze. Kunnen de musea in Amsterdam nog wat van leren 😉

  4. laila zegt:

    Je kunt morgen al gaan Aad. Ik reken op een “objectief”verslag:-)

    Met dat laatste ben ik het natuurlijk hartgrondig eens.

    Het volk dat niet voor brune bonn bidt heeft het weer goed voor elkaar. Ha.

  5. Deze Noorman haalt even de roeispanen uit de schuur …;-)

  6. Dat moet zeker bekeken worden.

Geef een reactie

