on the road

Ik zie hem zitten in de auto. Op weg naar weer een dorp; gesprekken met mensen, over hun zorgen, hun idealen.

Hotdogs eten in een wegrestaurant; slapen in verlaten hotelkamers,duiken in de archieven.En dan opeens staat er een man langs de weg; een oude Indiaan die niet uitgepraat raakt.( Tijdens een lifttocht naar Finland ontmoette ik ooit eens zo’n oude Indiaan; een Cherokee)

Zou hij alleen reizen of komt zijn vrouw soms om hem te vergezellen of een vriend? Heeft hij eigenlijk een vrouw?

Er komt een melodietje in mijn hoofd. Going up the Country. Is dat niet van Canned Heat?Wie kent dat nog?

Dat zijn mijn gedachtes bij de eerste koffie als ik lees over Geert Mak die een boek schrijft over Amerika.

Reizen zonder John,Amerika 1960-2010 heet het en hij treedt daarmee in de voetsporen van John Steinbeck,die in 1960 met zijn poedel dwars door het Amerikaanse continent trok.Wat een fantastisch project om aan te werken. Avontuurlijk, verrassend,maar ook wel een beetje eenzaam.

In Europa haal ik uit de kast; een boek om af en toe een stukje in te lezen. Ik sla het open, blz. 627:

“Alleen de rivier is dezelfde gebleven. De trage rivier die eindeloos aan deze langgerekte stad voorbij stroomt,de rivier,zo breed als een meer,waarin stadskinderen rondspringen als duikelpopjes en waarover grote raderboten dag en nacht van stad naar stad ploegen.” Vogograd ( voormalig Stalingrad); daar gaat het over.

In mei 2012 zal zijn boek verschijnen, heeft de uitgeverij Atlas bekend gemaakt.

 

www.geertmak.nl

 

 

—————————-

Het is al kouder; ik heb een koortslip en ga veel toetsen nakijken deze week.

foto: internet

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op on the road

  1. Prachtig nummer ja. In de soundtrack van Easy Rider.
    Mei 2012, dan kun je eerst USA van Dos Passos nog doen tussendoor.

  2. laila zegt:

    Soundtrack Easy Rider; ja daar zat ik vanmorgen ook te googelen.

    Dos Passos ken ik nie,maar tussen nu en mei kan nog heel wat gebeuren:-)

  3. Simen heeft gelijk; tzal in de naam zitten ;-))

  4. laila zegt:

    What’s in a name Simon?
    Ik heb een mooiere foto geplaatst

  5. Stefania zegt:

    Zovirax voor de koortslid, werk prima. Prachtige foto trouwens.

  6. laila zegt:

    De toetsen stromen binnen en ik heb nog niet één nagekeken. Uitstelgedrag dus; de koorstslip neemt gigantische proporties aan ( zou dat met die tentamens samenhangen?),maar ik snel zo naar de winkel voor toverax:-)

    • Laila zegt:

      Wat speelt zich toch achter de schermen af?
      Al een dikke week wordt massaal mijn bijdrage over Lita Cabellut bekeken.Waarom? Afgesproken werk?Manipulatie?

      Opvallend in de krant vond ik:
      Een stuk over de Hannah Ahrendtlezing op 24 november.

      Eichmann als banaal mannetje,maar ook als pion in een systeem. Hoe verhouden die twee zich tot elkaar?
      “De leiders wijzen naar beneden als ze ter verantwoording worden geroepen en de banale daders wijzen naar boven.”

Geef een reactie

