30 jaar Wereldorkest/ IM Frans Bruggen

Je zou dagen kunnen vullen met het maken van een CANON  van Europese cultuur. Schilderkunst,literatuur,muziek…

De lezer zal inmiddels weten dat ik net zoveel hou van Bob Dylan als van Van Morrison;van goede  accordeonmuziek gaat mijn hart sneller kloppen;blues,fado,maar van Wolfgang Amadeus Mozart ben ik ook fan. Op het plaatje staat hij afgebeeld met zijn zus Nannerl; ook een muzikaal talent.

Twee jaar geleden blogde ik over Frans Bruggen en het Orkest van de 18e eeuw, die ik na 20 jaar weer eens in Zwolle kon zien. Frans Bruggen, een soort provo van de klassieke muziek, met zijn Wereldorkest dat bestaat uit 23 nationaliteiten en authentieke instrumenten; een haast magische combinatie.Al 3o jaar. Een jubileum. Vorig jaar kreeg hij een cultuurprijs en op 21 juni 2011 werd in het Uur van de wolf een prachtige documentaire over hem vertoond.

77 jaar is Frans Bruggen en zijn gezondheid is broos maar hij had nog één droom. Een opera van Mozart. Als cadeautje voor het jubileum. Dinsdag ging Die Entfuhrung aus dem Serail in premiere in de Rotterdamse Doelen en Lenneke Ruiten, de sopraan kreeg een staande ovatie.

Dit weekend zijn ze in Zwolle en ik vind het een voorrecht om daar bij te zijn.

Proficiat Frans Bruggen en het Orkest van de 18e eeuw.

www.orchestra18c.com

Een prettig weekend wens ik de lezer.

—————————————————————————————————————————————————————

Frans-Bruggen

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op 30 jaar Wereldorkest/ IM Frans Bruggen

  1. joost tibosch sr zegt:

    Zag Frans Bruggen niet zo lang geleden op de TV. Had toen het idee dat hij nooit oud kon worden! Weet zelf nu ook dat je van binnen niet oud hoeft te worden!

  2. Maar lieverdje, een CANON hoef je niet te maken. Die is er immers al.

    • laila zegt:

      Is dat zo?

      Iki wilde de aandacht eens van geld en nog eens geld afkrijgen. Bah. Gisteravond zag ik die beursfilm: de nieuwste,ik weet niet meer hoe hij heet. Verschrikkelijk, wat ziek.

      • laila zegt:

        Margin Call met Kevin Spacey en Jeremy Irons; een kouwe geldwolven film, die toch realistich overkomt.

        Muziek…

      • Dan heb ik wel een receptje.
        Kirsten Dunst en Charlotte Gainsbourg in Melancholia van Lars von Trier.
        En (uit de canon) “Liebestod en Prelude” uit Tristan en Isolde van Wagner.

  3. laila zegt:

    Wat te denken van Johan Derksen met zijn grootscheepse reclame? Een blamage.

  4. Laila zegt:

    En dan Palmen op VK-magazin. Bestaat integriteit nog?

    • laila zegt:

      Slotzin Trouw-recensie: “Die zin ( “meisje,meisje,als je valt,altijd iets van maken”, van Sonia Gaskel) vormt het motto van dit logboek en herinnert ,ongewild ironisch,aan het door Samuel Beckett geformuleerde motto van Palmen’s debuutroman,De Wetten:
      “Als ik val zal ik huilen van geluk.”

      Een vorm van moreel masochisme?

Geef een reactie

