helden of schurken

“Ik ben een beetje druk,kom net terug uit St.Petersburg”, zei ze gisteren. “We hebben veel mooie dingen gezien en een schitterende lezing gehad over de Russische ziel; hoe de Russen eeuwen geknecht zijn en geindoctrineerd. Weet je bijvoorbeeld dat Lenin en Stalin, massamoordenaars hier als helden geschetst werden En dat Gorbatsjov,die in het westen goed lag in Rusland helemaal niet zo gewenst werd?’

Wat weten mensen van de geschiedenis?,vroeg ik me gisteren weer af en vanuit welk perspectief is die ingekleurd.

Schokkend vond ik het om te zien in NOVA dat de rentes in Italie evenredig dalen of stijgen met berichten over aftreden of aanblijven van Berlusconi. In mijn ogen een schurk.

En dan wordt vandaag een monument ingewijd ter nagedachtenis van de man die een aanslag pleegde op Hitler, op 8 november in 1939. ( 72 jaar geleden)De man die probeerde WO 2 te voorkomen.

George Esler, een 17 meter stalen silhouet in het hartje van de Nazi-macht van weleer. De Wilhelmstrasse in Berlijn.

Zou dat een poging zijn om de publieke opinie wakker te schudden?Dringt het eindelijk door dat meedogenloze,angstzaaiende,macho-dictators de wereld geen goed doen.

Of is het een herinterpretatie van de geschiedenis?Een verschuiving van paradigma?

————————-

Door Geert Mak wordt hij een lichtpuntje genoemd in het duistere Duitsland ( In Europa) en ik vond nog een portret van hem van Alfred Ostermeijer ( 2009)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op helden of schurken

  1. baruman zegt:

    Helaas zijn en blijven er velen die “leiders” zoals jij omschrijft adoreren. Het monument op jouw foto is overigens prachtig, indrukwekkend, in al zijn eenvoud. Wel een beetje laat vind je niet?

  2. Wllm Kalb zegt:

    Geschiedenis blijft boeiend. Altijd is er weer iets nieuws te leren. Mooi ‘beeld’ van Esler daar in de Wilhelmstraße in Berlijn. GA ik gauw belikken. Doet me denken aan ‘de kus’ van Henneman http://www.buitenbeeldinbeeld.nl/Amsterdam_ZO/de_Kus.htm .

  3. laila zegt:

    De overeenkomst met Henneman zie ik ook.
    Er zijn nog meer beelden van hem; oa een beeld met een tas; erg mooi.

  4. joost tibosch sr zegt:

    Kom juist uit een discussie dat mensen Jezus en Mohammed, in al hun onnozele beoordeling van geschiedenis, als grootste kwaad in de geschiedenis zien..en moet nu opnieuw zuchten. Hoe komt het toch dat we de Eslers en Hennemannen niet herkennen? Wat mankeert ons toch?

  5. laila zegt:

    Henneman is een kunstenaar Joost; die kent lang niet iedereen;-)

    “Berlusconi is meerderheid kwijt”, lees ik net!

Geef een reactie

