In mijn leven…/ februari 2016 lichte zeden in Van Goghmuseum

Heel erg mooi vind ik dit portret van Vincent van Gogh gemaakt door Henri de Toulouse Lautrec. Ik had het nog nooit gezien.Van Gogh ,die nog steeds mensen inspireert om zich in hem te verdiepen.

Fascinerend wordt de biografie genoemd ,in Trouw, van Steven Naifeh & Gregory White Smith, die tien jaar onderzoek hebben gedaan naar deze man.Vincent vergeleek bezeten kunstenaars als hijzelf met de koetspaarden van Parijs:

We voelen dat we, om een schakel te zijn in de keten der kunstenaars,een zware tol betalen in de vorm van gezondheid,jeugdigheid,vrijheid,waar we helemaal niet van genieten,niet meer dan een koetspaard dat een rijtuig voortrekt met mensen die gaan genieten,zij wel,van het voorjaar. Je weet dat je een koetspaard bent en je weet dat je weer voor dezelfde koets wordt gespannen. En dan heb je geen zin en zou je liever in een wei willen staan met een zon,een rivier,gezelschap van andere paarden die ook vrij zijn en de voorplantingsdaad.”

Leegte was zijn grootste angst. “Doe veel of val dood”,vond hij.

Henri de Toulouse Lautrec; vroeger, had mijn schoonmoeder de neiging om schilderijen van bizarre mensen in cafés van hem  na te tekenen. Jammer dat ik er geeneen meer van heb.

Een gedicht van Slauerhoff vind ik passen bij Vincent.

In mijn leven,steeds uiteengerukt

Door de vlagen waar ‘k aan blootsta,

Daar ‘k niet kan hechten aan liefde en geluk

Die mij zullen drijven tot ik doodga,

Ontstaan soms plotseling enkle plekken

Van een stilte zoo onaangedaan,

Dat ik geloof in slaap te zijn gekomen

Bij de diepten waar geen onderstroomen

Meer door ’t eeuwig stilstaand water gaan.

——————————————–

Vanaf 25-4 in:

http://www.krollermuller.nl

————————————–

19-2-2016

Vooruit; het is weekend : laten we eens een leuk meissie uitzoeken voor de arme Vincent

“Lichte zeden in het Van Goghmuseum”, met oa Henri de Toulouse Lautrec.

Ik kies deze vrouw. Suzanne Valadon; dochter van een ongehuwde wasvrouw, die model werd en minnares van verschillende kunstenaars.

Portrait_de_Suzanne_Valadon_par_Henri_de_Toulouse-Lautrec

Opmerkelijk is echter dat ze schilderlessen kreeg en zelf een niet niet onverdienstelijk  schilder was.

Ze maakte oa dit fraaie portret van Erik Satie.

portrait-of-erik-satie-by-suzanne-valadon-c-1892

http://www.vangoghmuseum.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op In mijn leven…/ februari 2016 lichte zeden in Van Goghmuseum

  1. Jezzebel zegt:

    Zeker mooi portret, nog nooit gezien, dank!

  2. Prachtig Laila.
    Drie maal raak.
    Ik zet je bij mijn favorieten.
    Oh nee, dat was ik vergeten, die hebben we niet meer.
    Lautrec zag ik onlangs nog zitten aan een cafétafeltje in “Midnight in Paris”.

  3. joost tibosch sr zegt:

    Zijn brieven, 2 jaar geleden verzameld verschenen in 6 delen, zijn een en al ontroering van een intens levende persoonlijkheid!

  4. Laila zegt:

    Er wordt nu weer in de krant mee geadverteerd. Simon is er ook enthousiast over.
    Heb jij ze?

  5. fulpsvalstar zegt:

    Ik kende dit portret niet, lijkt me geen olieverf, maar wow, wat mooi ik heb er lang naar zitten kijken.

  6. joost tibosch sr zegt:

    Als duur zwaar cadeau van mijn hele familie toen op mijn tigtigste verjaardag! Kom ze maar halen! Ze gaan niet door de brievenbus..en wie is Simon? Woont die dichterbij?

  7. svara zegt:

    toch kom ik steeds terug om te kijken naar dat schilderij
    het materiaal doet me ook denken aan (bijen) waskrijtjes die ze op de vrije school veel gebruiken…
    het ziet er wat vettig uit

  8. En dat ben ik dus !
    Dikke zware van Gogh special, die brieven, met eeuwigheidswaarde
    duur maar rijk bezit !!

Geef een reactie

