hoe God uit J verdween/ 31-8-2016 nominatie Beste Geschiedenisboek

Kent u het nog; het aardige boek van Geert Mak; hoe God verdween uit Jorwerd.De hogeschool waar ik werk heeft het motto geleend met een groot artikel en foto op de voorpagina van de schoolkrant: Hoe God uit Windesheim verdween. ( voor mij overigens een strijdpunt,toen mijn “openbare”opleiding aan W verkocht werd,maar dit terzijde)Een fraai discussiestuk over identiteit en waarden.

“In wat voor wereld leven wij ?”, kun je bijna dagelijks horen.

Net als iedereen heb ik ook behoefte aan een beetje houvast, greep op “de dingen”en dat valt niet mee in deze roerige tijden.Dat betekent de ogen open houden en het hoofd koel.Je niet gek laten maken. Als het meisje met de grote ogen van Van Dongen.

Heel aardig vind ik het artikel van de vooraanstaande astrologe Karen Hamaker (Onkruid) ,die stelt dat er een relatie is tussen de aandelenbeurs en de koers van Jupiter,de grootste planeet die zich door alle andere tekens van de dierenriem beweegt. Bij Waterman en Vissen is er een opgaande tendens met een piek in Ram,maar nu Jupiter in Stier is ( tot in 2014)  is er sprake van een “harde landing op realistische bodem,met dalende of stagnerende beurskoersen.”En dit soort patronen zijn vanaf ongeveer 1780 ontdekt.

“Kun je er iets aan doen,aan die grote cyclus,die zo is zoals hij is?”

“Nee natuurlijk niet,maar wat nu van belang is is dat aan de voorwaarden van Stier voldaan wordt. Realisme en betrouwbaarheid.

Het is nu een tijd om stil te staan bij wat Werkelijk van waarde is en hoe wij als mensen iets voor elkaar kunnen betekenen.”

Dat klinkt wel goed Karen.Met of zonder God. Er is niemand die dat met zekerheid weet.

———————————————————-

31-8-2016

 

Hoe God uit Jorwerd verdween, van Geert Mak: nominatie Beste Geschiedenisboek

Beste geschiedenisboeken top 10 – Historisch Nieuwsblad – Historisch …

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op hoe God uit J verdween/ 31-8-2016 nominatie Beste Geschiedenisboek

  1. svara zegt:

    ik vind steeds meer de header met die brug passen bij jouw blog.
    bij jou begin ik altijd te lezen en denk ik: waar gaat ze nu weer naar toe?
    welke bruggetjes moet ik over om ‘ergens’ te komen en soms kom ik nergens uit
    en niet altijd vind ik de bruggetjes duidelijk (voor mij) omdat het hele korte bruggetjes zijn
    deze keer zijn wel heel veel bruggetjes om te bewandelen
    maar zie op het einde een mooi schilderij

    alles staat met alles in verbinding
    het een is niet los te zien van het ander
    de wetenschap van de astrologie laat dat haarfijn zien ook al is het voor velen acabadabra en prietpraat.
    ook die redeneringen zijn haarfijn te duiden (overigens niet door mij😉 )

    • laila zegt:

      Tja;

      Er zijn veel zeer geschoolde astrologen en daar hoort Karen Hamaker ook bij.

      Op dit moment ben ik erg geschokt,sprak net een collega.

      Een grote foto in de VK van oud-student ( sympathiek)dood in Deventer ivm falende GGZ, althans die suggestie wordt gewekt. Raymond Westendorp en:

      een student van mij ,maatschappelijk werkster in opleiding bij de ING-bank voorspelde een maand geleden al veel ontslagen bij de ING; nu in de VK: 3000 ontslagen!

  2. svara zegt:

    ik zag het ook in de VK
    afschuwelijk!
    er gebeurt veel in deze tijd….

    • laila zegt:

      Raymond W. ; hij had onze sympathie. Vanavond een programma over deze zaak.
      2700 ipv 3000.

      “Er gebeurt veel in deze tijd…

      Ja; maar door de media weet je ook vrij snel van alles.
      Een postkoets deed er heel wat langer over om het nieuws te verspreiden:-)

  3. Nou ja ik meen het toch wel zeker te weten dat iets voor elkaar betekenen het tegenovergestelde is van iets voor god betekenen. Ik ga dan voor het gemak uit van de “positieve” betekenis van betekenen.
    Dat ik ooit langdurig naast Jorwerd woonde lijkt me toeval (Datzelfde gold voor tenslotte voor Slauerhoff )
    Wat betreft de beurskoersen en Jupiter. Tja, als het kaartenhuis in elkaar valt of niet, Wolfgang die gaat nooit verloren.

  4. joost tibosch sr zegt:

    Laat ik ondanks het aardige en interessante artikel over de astrologe alleen maar naar het meisje met de ogen kijken..en bij het lezen van de reacties met waardevolle opmerkingen over werkelijkhieid toch telkens weer blijven haken aan dat trieste verhaal van Raymond W. Het onpeilbare mysterie mens?

  5. Laila zegt:

    Ze hangt nog aan mijn prikbordje in de keuken Joost.
    Triest ja:vanavond Ned 2 21.00 uur.

Geef een reactie

