gefeliciteerd 100 machtigste vrouwen/ 2015 IDFA/ 10 oktober 2016.no.1 José van Dijck ( president KNAW)

Vanmorgen,toen ik wakker werd heb ik na het koffie zetten als eerste gekeken op de site van OPZIJ. Naar de keuze van de 100 machtigste vrouwen. De verantwoording daarvan. Heel boeiend; met ook een aantal verschuivingen en nieuwkomers,( een derde zelfs !)Zoals de mooie Doutzen Kroes ( 26 ) in de categorie Goede Doelen. Heel leuk dat je door zo’n lijst wat meer achtergronden van mensen ziet,want dat Doutzen aan goede doelen deed wist ik niet. Nummer 1 is Angelien Kemna,topvrouw bij de Algemeen Pensioen Groep en gericht op duurzaamheid als Hoofd Beleggingen.

Macht is een neutraal begrip en betekent letterlijk: het vermogen iets te doen.Leidende mensen met visie en daadkracht zijn belangrijk; mensen die  kunnen luisteren naar wat er leeft onder de mensen. De  meest ideale vorm van leiderschap ( volgens onderzoek; ik blogde er over) is die vorm waarin empathie en daadkracht verenigd zijn. Dit type leiderschap wordt androgyn leiderschap genoemd en je kunt het zowel bij mannen als vrouwen vinden.

In deze tijd van beelden heb ik er één uitgezocht als voorbeeld van iemand die wereldwijd betekenis heeft.

Ally Derks ( 1958); in Tel Aviv heeft ze een prijs gewonnen.

Ze is directeur van het International Documentary Festival Amsterdam een festival dat onder haar leiding het grootste ter wereld is geworden. Ook is ze directeur van het Jan Vrijman Fonds dat documentaires in ontwikkelingslanden stimuleert. Ze reist daarvoor de hele wereld af.Masterclasses geeft ze ook.

www.opzij.nl

http://www.IDFA.nl

———————————————-

20-11-2015

Vandaag zou ik graag naar de premiere op het IDFA  van Touched by the devil, van Peter van Huystee, die 4 jaar werkte aan de documentaire over Jeroen Bosch.

————————————————————————————-

3-10-2016

Nog steeds verdienen vrouwen minder dan mannen en wereldwijd…

In de tijd van mijn moeder werd je ontslagen als je zwanger was. Nu gebeurt dat weer.

Ik ben benieuwd naar de keuzes op 10 oktober 2016.


11-10-2016

Petra Stienen onderweg twitterde dit bericht:

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

17 reacties op gefeliciteerd 100 machtigste vrouwen/ 2015 IDFA/ 10 oktober 2016.no.1 José van Dijck ( president KNAW)

  1. laila zegt:

    Zo; ik ben net langs het station gereden om de OPZIJ te kopen.

    Leuk ook een stukje over de vrouwen in het leven van Johan Derksen.
    Riek Vermeer heette zijn moeder; volgens een oud-tante stammen ze af van Johannes.

    Nog gefeliciteerd Johan; met de ring:-)

  2. Aad Verbaast zegt:

    Macht kan dan wel een neutraal begrip zijn zoals je stelt maar of het nou altijd ‘neutraal’ wordt ingezet is een tweede.
    Zouden die ‘machtige vrouwen’ trots zijn op hun uitverkiezing?

  3. laila zegt:

    Macht kan gebruikt of misbruikt worden; zoals wij allen weten.

    Of ze trots zijn?
    Vraag het hen;-)

    Wie vind jij inspirerend van de groep?

  4. De ultieme macht is in staat te zijn om af te zien van macht.

  5. selmasalo zegt:

    Ik las een aardige stukje in Intermediair, een onderzoek naar de macht van de tegendraadse persoon: wie dwars tegen de conventies in gaat, wordt door omstanders als machtiger gezien dan wie zich aan de regels houdt.
    Dus wat betekent zo’n lijst van ‘machtigen’ dan eigenlijk, als de eerste de beste terrorist door één gebaar met chocoladeletters in de krant komt?

  6. laila zegt:

    Je maakt me nieuwsgierig ( maar voor mijn neus ligt nu de nieuwe Sozio,over oa van slachtoffer naar dader en Ervaringsdeskundigheid in de GGZ. OOk boeiend.)

    De onderzoeken waar ik aan refereer komen trouwens ook uit Intermediair en hebben betrekking op management en organisaties.

    Wel leuk; zo’n truc met chocoladeletters. Ik heb eens…

  7. @selmasalo
    Wie macht heeft die heeft slechts gelijk.
    Zo een lijst vertoont de onderkant van de samenleving.

  8. svara zegt:

    Macht is voor mij iets anders dan de kracht die voortkomt uit visie die doorgaans tot andere beslissingen leidt en verder reikt dan het persoonlijke.
    Net zoals gelijk willen hebben is voor mij macht egogerelateerd.

    • laila zegt:

      In de verantwoording van OPZIJ kun je lezen over de keuzes .
      Ik heb geen tijd meer om te bloggen vandaag. Ik ga naar het X-gebouw.

      Macht is overigens in alle beroepscodes een item; dwz omgaan met macht als onderdeel van professionaliteit.

  9. Maria Trepp zegt:

    Macht, ja interessant thema.

    Ik houd meer van informele macht dan van formele.
    Machtige vrouw komt bij mij op: Angela Merkel… al is zij geen Nederlandse.
    Maar echt een machtige vrouw.

    Leuk dat je ook meedoet bij OBA!

  10. laila zegt:

    “We gaan voor Angie”, Marie:-)

  11. kuifjesimon zegt:

    Dacht ik toch heel even dat die mevrouw op de foto Bonnie Raitt was😉

  12. laila zegt:

    Tja; ik moest even opzoeken wie dat ook maar weer was.

    Waarom zeg je niet gewoon|:
    Wat een interessante vrouwen Laila.
    Stel dat mannen al eeuwen in “achterstandsposities”qua macht, inkomen enz. zouden verkeren; zou ik dan een inhaalslag dmv “100 machtigste mannen “waarderen?

  13. Laila zegt:

    17-11; bekendmaking van de top 100 in 2014.
    http://www.opzij.nl

  14. Laila zegt:

    IDFA, met een eerbetoon aan Heddy Honigman, die met de muziek meeging.

    http://www.heddy-honigmann.nl
    Gisteren genoot ik van Voorstraat ( Utrecht) een nieuwe serie van de VPRO en ik heb voor de NS Publieksprijs gestemd op Ventoux, een heerlijk boek, maar ik lees ook Oorlog en Terpentijn van Stefan Hertmans.

    ———————————————————-
    Machtigste vrouw 2015: Herma Verhagen ( 48) Voorzitter van de Raad van Bestuur van Post.nl

Geef een reactie

