is het leven vurrukkulluk?/ november 2016 Remco Campert

Is het leven vurrukkulluk?

Nee;natuurlijk niet, zullen velen meteen denken. Of soms.Zelf behoor ik tot de groep van soms.

Gisteren was ik op de expositie Moved by Faith als onderdeel van de Moderne Devotie in het Stedelijk Museum;waar 4 kunstenaars hun visie geven op hun relatie met God. Het subtiele tekeningetje Kerkgang hierboven is van sela@; haar werk waarin ze de streng gereformeerde,onderdrukkende  jeugd in zeeland verbeeldt spreekt me aan.( Met Op weg naar Zoar won ze de stripschapsprijs 2011)

Maar bij de tekening hierboven denk ik ook aan de koude periode die weer komt. November ( bij Bloem waar ik ook was zag ik het prachtige gedicht November)

Het regent en het is november.

Weer keert het najaar en belaagt

Het hart,dat droef,maar steeds gewender,

Zijn heimelijke pijnen draagt.

Van Rinke Nijburg zag ik een fraai schilderij van houtskool,pastel en balpen.  Me not heet het.

Maar ik genoot echt van de wanden vol kleur in het naastgelegen Drostenhuis; een oud regentenhuis waar Gijs Frieling  ( 1966; Prix de Rome 1999) in eitempera veel wanden in prachtige kleuren heeft beschilderd.Gijs Frieling ,die op veel plekken zijn kleurrijke voorstellingen  heeft nagelaten.

“Voor mij is het wezen van Christus onlosmakelijk verbonden met het idee van vrijheid”zegt hij . En daarna geeft hij aan hoe hij dat ziet.

Het leven is vurrukkulluk van Remco Campert is vandaag gratis bij de bibliotheken te halen.

Het gaat over de liefde en daar houdt iedereen van. Toch?

Liefde; een begrip met veel vormen en betekenissen.

Binnenkort is het de maand van de spiritualiteit. November.

Met als thema LEEF.

www.maandvandespiritualiteit.nl

www.gijsfrieling.nl


http://www.IDFA.nl

Graag wil ik de documentaire zien van John Albert Jansen over Remco Campert ( 87), wiens columns ik nog altijd graag lees.

Remco thuis: roken, met twee vingers op de schrijfmachine tikken.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op is het leven vurrukkulluk?/ november 2016 Remco Campert

  1. Stefania zegt:

    Het leven is voor de gemiddelde Nederlander misschien niet verrukkelijk maar in ieder geval goed. Voldoende eten, vrijheid van meningsuiting en voor de meeste een prettige levensstandaard.

  2. Mooi blog, wat jij zag moet ik nog gaan zien. In ieder geval verlicht deze prachtige combi -tentoonstelling in Zwolle over de Moderne Devotie het lijden van/onder de aankomende novembermaand een stuk.

    • Laila zegt:

      Dank je Jacob. Ik was nog nooit in het Drostenhuis geweest. Gijs Frieling is prachtig.

      De combinatie van oud-nieuw enz is erg aantrekkelijk.

      Naar de Fundatie ga ik nog.

      November; een prachtig lied van Rowwen heze;-)

  3. Laila zegt:

    Zo; ik geef mezelf nog even een like. Een aardige bijdrage vind ik het wel en dat kun je van jezelf zeggen, vind ik.

    “De laatste der Mohikanen”,voel ik me regelmatig. Ik twitter niet;ik faceboek niet;sterker nog: ik heb niet eens een mobiele telefoon, maar volgende week krijg ik een gratis note-book.
    Zevenduizendzoveel trappers; daar krijg ik hem voor.

    Het merk zal ik niet noemen. Waarom zou ik?

    Morgen naar Stad.

    Volgende week weer aan het werk en bloggen.

  4. joost tibosch sr zegt:

    Het leven blijft gewoon wonderbaarlijk verukkeluk! Zeker als je uit de dwang van de seizoen- en natuurgoden weet te ontsnappen! (iedere keer als ik zoiets denk, twijfel ik of ik het zal zeggen of niet. In onze tijd loop je namelijk meteen het risico te prekerig over te komen! En daar heb ik gewoon de ju over in!)

Geef een reactie

