carillon en fantasie

Veel  wat met zorg ( en  liefde)en aandacht gebeurt kan me bekoren; of het nu een maaltijd bereiden is,of een stoel timmeren,of een tuin winterklaar maken,of…

Bovenstaande tekening is er eentje uit Op weg naar Zoar van Liesbeth Labeur    die met de Graphic Novel de stripprijs 2011 won. Ze is één van de kunstenaars die gevraagd is om in het kader van de tentoonstelling  Moderne Devotie haar visie te geven op haar relatie met God.Het is een soort “afrekening”met het strenge calvinisme dat zoveel mensen buiten sluit. Zoals ik in mijn vorige bijdrage stelde ben ik, na een dag ramen lappen en klussen in huis, weer eens aan het pianospelen gegaan. Tussen een hele stapel bladmuziek vond ik de Canon van Pachelbel, die ik nog kan spelen en op een Fantasie van Mozart ( d-mineur) ben ik elke dag aan het oefenen.Heerlijk.

Muziek overstijgt alles .

Vrijdag is er een uniek evenement in Kampen. Vier jaar is gewerkt aan de restauratie ( met zorg zeer waarschijnlijk) van de toren en vrijdag zal de beiaardier allerlei verzoeknummers spelen.

Van Bach tot Metallica en het “toepasselijke”Clocks van Coldplay.

Voor mij geen streng Calvinisme ( of wat voor dogmatisme ook)  maar als cultureel erfgoed is het een prachtig symbool: zo’n toren waar muziek uitkomt.

( foto brug met nieuwe toren bij nacht :internet)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op carillon en fantasie

  1. Kampen en calvinisme, dat wordt flink beieren 😉

  2. laila zegt:

    Metallica uit de toren.
    Wie had dat ooit gedacht:-)

  3. svara zegt:

    jammer dat die bovenste afbeelding niet op een groter formaat te zien is
    prachtig
    soms je hoofd even thuislaten als je op stap gaat….
    ik ga als ik ga
    ik sta als ik sta

    lekker zen
    lekker pianospelen
    geniet ervan

  4. laila zegt:

    De bovenste symboliseert wat mij betreft de geindoctrineerde mens; die niet gewend is zelf na te denken.

    Maarrr; mijn hoofd gaat nu in de henna:-)

  5. toren wenkt ons huiswaarts (oubollog, niet?).
    Maar dat je de Canon van Pachelbel kunt spelen daar ben ik wel jalours op. Ik pingel af en toe nog eens wat maar echt studeren, nee.
    Ga door, Laila, ga door…

  6. laila zegt:

    Zo; henna met een beetje koffie. De gloed is weer geslaagd.

    Pachelbel is niet moeilijk Ingrid. Leker gedragen met het pedaal en op het eind wat frivool. Ik heb veel moeilijker pianostukken.Sonates van Mozart,bv Bij een langzaam gedeelte ( de snelle kan ik niet bijhouden)zet ik een CD op van Maria Joao Peres en speel met haar mee. Te gek.

    “Ga door,ga door…”Hoezo?
    Je wilde me ook al aan het fotograferen hebben. Ha.

  7. spuitelf zegt:

    Is zo’n stripverhaal ook te lenen in de bieb. dan ga ik het lezen. Is kleurtje gelukt?:-)

  8. laila zegt:

    Vast wel tzt.
    Goed gelukt.

Geef een reactie

