rasschilder/ politiek tekenaar

Het was mijn bedoeling om nog één blogje te maken voor mijn ( ook virtuele) vakantie. Over een artikel in Trouw echter ben ik zo verrukt dat ik de lezer er graag mee kennis wil laten maken.

Het gaat over de rasschilder Jan Sluijters die hier boven te zien is met een zelfportret ( 1924)Hij leefde van 1881 tot 1957 en wordt vergeleken met Van Dongen en Mondriaan. Ze gingen alledrie naar Parijs maar Van Dongen bleef er en Mondriaan week later uit naar New York. Jan Sluijters wordt als één van De grote vernieuwers gezien,terwijl de anderen juist internationaal meer doorbraken. Sluijters was verknocht aan Amsterdam.

Over dit zelfportret zal zijn vrien Huib Luns  (1) zeggen:

Hijgend uit den strijd…de sterke man,inde hitte van de bovenmenselijke worsteling;hij staat alleen voor zijun doek met zijn instrumenten,die als martelwerktuigen de uitdrukking worden van de kwellingen van zijn geest.”

Bekend is natuurlijk Maannacht ( 1912)

Mondriaan ging een abstracte weg in,maar Sluijters,die alle stijlen beoefende hoorde eigenlijk nergens bij.De enige constante factor in zijn werk waren zijn overdonderende kleuren en de realistiche stijl.Prachtig.

Vandaag staat levenskunst ( Joep Dohmen) op het (les)programma,maar even wilde ik dat ik schilder was.

In het Singer in Laren is zijn werk ( 80, deels onbekende)te zien t/m 22 januari (www.singerlaren.nl)

Zal deze  lezende vrouw (zijn 2e vrouw Greet met wie hij die kinderen krijgt.)er ook bij zijn of worden vooral de naakte vrouwen getoond,zoals op de “blote affiche”?

Sluijters schilderde door middel van een portret een mens met een karakter.Dit laatste zou kunnen verklaren ,hoe hij kwam tot het schilderen van een aura.

En vrij zeldzaam op schilderijen ( op Stien Eelsingh na):

Een Staphorster meisje.( Ik geloof dat hij daar twee jaar verbleef. Maar wat zocht hij daar?)

Van de bloemstillevens die ook steeds in zijn werk verschijnen vind ik dit een hele mooie.

bron 1:

Jan Sluijters 1881-1957

————————————————————————–19-9-2014

Hij had nog meer kanten. De Fundatie kocht politieke prenten uit de verzameling van Rob Scholte. Nu te zien:

http://www.museumdefundatie.nl

naamloos sluyters

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op rasschilder/ politiek tekenaar

  1. Gingy zegt:

    Een schilder, die ik bewonder om zijn kleurgebruik.
    Met groet,

    • laila zegt:

      Ja; dat heb ik ook altijd gehad.
      Ik zal de bijdrage nog wat uitwerken als ik tijd heb.
      Over de wederzijdse beinvloeiding Mondriaan/Sluijters bijvoorbeeld.Ook bij Maannacht.
      Maar ik heb nog veel meer interessante aspecten ontdekt.

  2. svara zegt:

    maannacht spreekt me zeer aan!
    mooi zelfportret en de woorden van zijn vriend ook

Geef een reactie

