Bakermat Humanisme/ 2015 Geert Grotepen voor masterscriptie

Vaak helpt het om je een doel te stellen; iets om je op te verheugen.

Over twee weken is het herfstvakantie en het lijkt mij goed om weer eens in Deventer rond te dwalen. Ik heb er veel roots, mijn ouders zijn er geboren, maar er is veel waar ik nog niet geweest ben. De Latijnse School bijvoorbeeld, die genoemd wordt als de Bakermat van het Humanisme.Hij werd gebouwd in 1483 en had beroemde leerlingen. Erasmus bijvoorbeeld, die hierboven te zien is.

Van hem is ook de inscriptie: Non scholae,sed vitae discimus.Niet voor de school maar voor het leven leren we.(Clairy Polak presenteert vanavond een thema-avond over het onderwijs,Ned.2) En de oudste Waag van Nederland staat in Deventer. Trots op het plein waar ik vroeger de  kermis bezocht. Met opa en oma. Een bosje paling was dan een tractatie.Ik kan me niet heugen in dat gebouw geweest te zijn.Zouden daar echt heksen gewogen zijn?

Het is een Historisch Museum ( en Stedelijk)Zwolle besteedt aandacht aan de Moderne Devotie maar Geert Groote is een Deventenaar. Daarna nog even langs de fraaie winkeltjes en kijken aan de IJssel. —————————————————————————————————————————–   images tomasDe jonge filosoof en musicus Tomas Serrien ( Universiteit Gent) ontving de Geert Grotepen voor zijn masterscriptie: Een fenomenologie van de muzikale ervaring. Op de site is een rede te lezen van Pier Gerbrandy.

http://www.geertgrotepen.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op Bakermat Humanisme/ 2015 Geert Grotepen voor masterscriptie

  1. svara zegt:

    mooie uitspraak van Erasmus!!
    en dank voor de tip over het programma vanavond

  2. Jacopone Sr zegt:

    Jaco liked it 🙂

  3. Laila zegt:

    Het is altijd fijn om iemand blij te maken:-)

Geef een reactie

