superhelden/ 2015 “raar maar waar.”/kerstkaarten 2016

Op een dag ontsnapt er uit een schilderij waar hij mee bezig is een klein blauw paardje…

Vanmorgen heb ik wat rondgekeken op de site van de Kinderboekenweek en ik vind het jammer dat ik geen kleine kinderen meer heb, of oma ben.

Wat een pracht aan boeken met zilveren griffels, zoals deze Meneer Kandinsky was een schilder van schrijver/illustrator Daan Remmets de Vries. In mijn kindertijd had je beslist niet zulke boeken, waarmee je als het ware in de wereld van de verbeelding ( kunst) getoverd wordt.

Roodkapje was een toffe meid en Tikken tegen de maan. Wow.

Het thema van de Kinderboekenweek is Superhelden en dapper durven zijn. Leuk; wie of wat is een Superheld voor je?

Wees je eigen held lijkt mij trouwens ook een goed opvoedkundig principe ( ondanks de cultuur van het narcisme waar we in leven)

Het boek met een zilveren griffel Ik,wie is dat?,van de Kinderuniversiteit van Tilburg, lijkt mij  een prachtig boek om kinderen te laten nadenken en communiceren over zichzelf en de ander.

Superhelden zijn wij allen. Niet dan?

www.kinderboekenweek.nl

——————————————————————————————-

2015

gouden griffel voor Doodgewoon

GP15_Doodgewoon_200——————————————————–

15-12-2016

Kerstkaarten; ik verstuur ze nog maar zal het adres waar ze gemaakt worden niet verklappen.

Deze vind ik prachtig.

http://www.amnesty.nl

 

Kaartenmapje Dick Bruna Engel

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

9 reacties op superhelden/ 2015 “raar maar waar.”/kerstkaarten 2016

  1. Aad Verbaast zegt:

    Blijft leuk om kinderboeken te lezen en te bekijken.

  2. Laila zegt:

    Ze zijn zo mooi; ook The Tjong King,die ik bewonder met de Prins op het witte paard.

    Heel divers en zeer fraai geillustreerd.

    Er is veel meer dan Nijntje, Kikker en Monkie.

  3. Je behandelt (voor mij) interessante onderwerpen, tijd om je in mijn favorieten te zetten zodat ik je voortaan makkelijker kan vinden.
    Het boekje over Kandinsky daar was ik ook al eens tegenaangelopen. Ik wil het nog eens voor mijn kleinkinderen aanschaffen. Ook zie ik dat het boek “De ontembare vrouw” in je sidebar staat. Ik heb het in mijn boekenkast en verwijs er weleens naar. Vooral de uitleg van de symboliek van sprookjes vind ik heel mooi. Ik maakte ooit een gedicht n.a.v. het boek.

  4. laila zegt:

    De ontembare Vrouw; ja,een fraai “naslagwerk”,waar ik ook een gedicht over schreef.

    Mijn interesse is zeer breed; ik heb net De Atlas van de Vecht gekocht; een interssant cultuurhistorisch werk over de rivier waarbij ik zoveel plekken ken.

    Verbeter de wereld,begin bij het Kind:-)
    Grootmoeder worden zit er nog niet in voorlopig.

    Favorieten maken?
    Hoe doe je dat bij dit systeem?

    • je kunt een lijst in je sidebar maken via koppelingen. Je kunt daar ook rubrieken in maken. zo sta jij in mijn sidebar onder ändere bloggers”.
      PS: Ik dacht deze reactier al eerder te hebben geschreven maar zag hem niet meer.

  5. Joost Lips zegt:

    Herinner me een jeugdverhaal dat ik schreef waarin een ijsvogel zomaar het schilderij uit vloog. Alles kon toen nog. Vele jaren later zag ik op een podium “de getemde feeks” van Shakespeare gespeeld worden. Kunst kwam me voor als een ijsvogel die de vastheid wil ontstijgen.

    Favorieten Laila maak je aan, net als je de andere links hebt aangemaakt. Zo heb ik je althans bij de mijne gezet.

  6. Laila zegt:

    Is dat een typisch mannelijke associatie?
    Van de ontembare vrouw naar de getemde feeks?

    En welke plek heeft het ijsvogeltje dan in die associatie?

  7. Joost Lips zegt:

    Wat is typisch mannelijk?
    Zwart roept wit op gelijk een ontembare vrouw de getemde feeks.
    Dat ijsvogeltje was los en magisch als het verhaaltje dat je bedoelt.

  8. Laila zegt:

    Je kunt ook tot twintig tellen en je afvragen waarom zwart wit bij je oproept,gelijk veel mensen de neiging hebben al het “ongrijpbare”te dresseren.
    Gelukkig geeft men qua natuur rivieren steeds meer ruimte,om een voorbeeld te noemen.

    Een ijsvogeltje heeft iets magisch; ook een beetje “ongrijpbaar”:-)

Geef een reactie

