vertel mij wat het leven de moeite waard maakt

Vertel me wat het leven de moeite waard maakt, was het uitgangspunt van de prachtige programma’s van Wim Kayzer ( VPRO),Van De Schoonheid en de Troost,waarin hij veel kunstenaars,musici,wetenschappers aan het woord liet.

Kopland, Fuchs, Nussbaum,Konrad,Menuhin,Jan Timman  en nog veel meer.

Gisteren las ik in de VK een inspirerend artikel over een nog niet vertaald boek The Age of Absurdity (2010) van Michael Foley met als thema de grote paradox can de moderne tijd.

Hoe beter we het hebben,hoe ongelukkiger we zijn.

De enige opwinding is gelegen in The Next Big Thing: de volgende geliefde,de volgende baan,de volgende vakantie.We doen niet anders meer,lijkt het,dan het najagen van geluk. Een Afrikaanse boer die sterft van de honger,schrijft Foley,zou zich wel eens minder onrechtvaardig behandeld kunnen voelen dan een westerse man die zich op middelbare leeftijd realiseert dat hij nog helemaal nooit gepijpt heeft.( nooit gepijpt zou een aardige titel van dit blog kunnen zijn)

Foley maakt uitstapjes naar veel filosofen en komt bij Albert Camus uit.Algerijn,opgegroeid in armoede,voetballiefhebber, Nobelprijs in 1956, verongelukt in 1960 en het is deze filosoof waar ik alleen maar een beetje “langs gelopen”ben die me nu bezig houdt.

Ook Albert Camus benadrukte  het absurdisme en vergeleek de mens met Sisyphus. Het artikel eindigt met de woorden,waarmee Foley zijn boek eindigt:

“Sisyphus is gelukkig met de absurditeit en totale zinloosheid van het omhoogduwen van een rotsblok. Laten we een voorbeeld nemen aan zijn moed,en aan zijn nederigheid.”

Het leven :

Vallen en opstaan, trial and error.

Van de Schoonheid en de Troost.

———————————————————–

Artikelen van Camus heb ik uitgeprint en een mapje gemaakt met het geinige hoofd van Camus er voorop.(En ik lees inmiddels zijn autobiografische roman, vlak voor zijn dood geschreven,uitgegeven in 1994 ,De Eerste Man.) Daar ga ik me de komende tijd mee bezig houden en wat schrijven betreft wil  ik nog een essay afschrijven voor 30 september. Bovendien wacht mij een feestelijk weekend; zodat al met al het bloggen  op de achtergrond komt.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

14 reacties op vertel mij wat het leven de moeite waard maakt

  1. Wllm Kalb zegt:

    Gelukkig zijn me de absurditeit en de zinloosheid … ? Dat klinkt nogal fatalistisch en geeft weinig hoop. Er is veel dat zo’n instelling voedt, de algemene beschouwingen van gisteren bijvoorbeeld of het nieuws dat westere landen landbouwgrond in derdewereld-landen opkopen. De hoop dat het ooit nog eens beter wordt, kan ik bijna niet meer opbrengen. Maar er is ook ‘schoonheid en troost’ te vinden in de vele goede dingen die ik dagelijks tegen kom: mensen die er zijn voor elkaar. Dat houdt me op de been.

  2. Heb helaas de uitzending gemist. Hou wel van intellectueel voer. Ben al een tijdje depri, mijn leven nu overziend. Het ging bergopwaarts maar ik heb een gebroken hart. Je kunt dus echt je hart weggeven……Mijn oude golden retriever is na een lang leven hemelen en nu kon ik aan twee goldens komen, gratis. Van een arts werkend in een ziekenhuis. Ze lijmen mijn hart niet maar helen het wel En ze geven zin aan het leven. Ik ben weer nódig! Het is ook afkicken van de waardering en vele reacties onder mijn bijdragen. Ik kan praktisch niemand meer vinden. Ook webstreepjelog is overgegaan tot wordpress maar kan er nog niet terecht. Op de andere wordpress moet ik iedereen weer opnieuw linken en het zag er zo leuk uit (vond ik zelf) is allemaal weg….Ook webstreepjelog zag er weer leuk uit….ook weg……Het recept voor je gelukkig voelen is je geliefd en gewaardeerd voelen….Én erover schrijven….je uiten….Wens je een leuk feest! Denk aan de kater erna….afkicken van dopamine dat feest aanbrengt…..maar éérst genieten!

    Zonnegroet Annet

    • laila zegt:

      Die uitzendingen ( ik zal aan de buis gekluisterd)zijn alweer een tijd geleden.
      Een gebroken hart; erg pijnlijk, maar die hondjes, ik zag ze op de foto maken weer wat goed.
      Leuk je reactie.

  3. Dat hij nog nooit gepijpt is lijkt mij waarschijnlijker. Tenzij hij een homo is natuurlijk.

  4. laila zegt:

    Tjonge Christien. Heb jij alles op een rijtje?
    Ken jij Michael Foley,waar de uitspraak van is??

  5. Zeg laila, kun jij wel goed lezen? En niet zoveel zuurkool eten aub.

  6. laila zegt:

    Zuurkool heerlijk; duurt niet lang meer.

    Ik erger me dood aan mensen die iets zeggen over anderen die ze niet kennen.Bovendien moet je het als een metafoor zien uiteraard.
    Een westerse ” lul”, die alleen uit is op behoeftebevrediging.( een soort verslaafde blogger dus;-))

  7. Dood ergeren is heel slecht.
    Het gaat dus over de man.

  8. laila zegt:

    Let vooral eens op nederlands.nl, waar een klojo onder de naam cornil een verhaal heeft over Amsterdam.( Ik weet wie dat is)

    Als de palen omvallen, die zal dat betalen?

  9. laila zegt:

    De klojo schrijft overigens de hele dag door. Niet alleen ’s nachts.

  10. laila zegt:

    Nederlands.nl heeft een waslijst met verhaaltjes van cornil weggehaald!!!
    Minstens 20.

  11. laila zegt:

    Toch niet; ze staan er nog.

Geef een reactie

