zelfbeelden

Ik hou niet van “gelikte”plaatjes. Eén maal in de week verschijnt hier een bijlage bij de Stentor, de Ondernemer die ik al bijna geneigd ben niet te lezen vanwege de foto’s. Allemaal lachende mensen.Gezichten als “eenheidsworsten”. De avatars die mensen soms hier laten zien. De fake straalt er van af.

Eén van de mooiste artikelen van gisteren in Trouw vond ik het artikel over Zelfbeelden.

Joshua Zwaan heeft het over zelfportretten. Van Rembrandt,Van Gogh,Charley Toorop ( waar ik over blogde)maar vooral van de weerbarstige Haarlemmer Kees Verwey, die exposeert in het Museum Henriette Polak in Zutphen.

“Kees Verwey is de meester van het kijken. Hij benadrukt dat hij het oog zag als een instrument dat steeds scherper wordt geslepen naarmate het voortgaat met kijken.”

Ze heeft het ook over een andere tentoonstelling die ze heeft gezien in Londen.William Utermohlen,die vanaf 1996 portretten maakte van zijn alzheimer. Zie eerste afbeeldingen. Indrukwekkend.

“William Utermohlen nam zijn eigen achteruitgang waar en legde die vast op het doek,zonder iets te verhullen. Ook gaf hij zijn gemoedstoestand weer tot hij die zelf niet meer kon waarnemen.”

Zelfbeelden van Kees Verwey,in Zutphen. Een man die 95 werd en tot het laatst zelfportretten maakte.

Hij zag zichzelf als een spiegel die leefde. Een spiegel waar steeds opnieuw in gekeken moest worden. “Met dit intense kijken beleven wij onze staat in de ruimte en daardoor vinden wij tenslotte onszelf.”

Als ik tijd kan maken;ga ik er graag nog even naar toe. Deze week.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

15 reacties op zelfbeelden

  1. Timmer vogu zegt:

    De onderste is trouwens een machtig beeld.

  2. jokezelf zegt:

    Ik sluit me geheel bij de vorige blogster aan!!

  3. Blewbird zegt:

    Zelf in het gezicht van anderen (6) 🙂

  4. svara zegt:

    ik kwam nog eens terug om naar de schilderijen te kijken en ik zie dat je er nog een mooie bij hebt gezet!

  5. Laila zegt:

    En nog een derde.
    Ongelooflijk; nog nooit heb ik gezien dat een schilder zijn eigen Alzherimer verbeeldt!

    Het gaat huiveringwekkend ver.

  6. svara zegt:

    werkelijk prachtig!
    je prikkelt zo wel om steeds terug te komen…. 🙂

  7. Laila zegt:

    Prikkelen is een sterke kant van mij Svara; ik heb ook zwakke.
    Wie weet plaats ik nog een portret erbij; de ultieme aftakeling:-)

    Maar eerst naar buiten. Met de hond. In de zon.

  8. Ja prachtig.
    Vooral ook omdat ik weer iemand heb gevonden die mijn avatar mooi vind.

Geef een reactie

