gekkenhuis ;gesloopt

Vanavond ben ik goed opgeschoten met een essay (voor een wedstrijd).

In het lege gebouw hierboven ben ik vast wel geweest. Voor mijn werk, maar daar heb ik het nu niet over.  Een paar jaar geleden nog. Vlak voor de sloop. We hadden een concierge die bij een reorganisatie niet meer mee wilde. Een lieve man ,G, hij had ooit gymnasium gedaan, wist van alles,maar was een beetje vastgelopen. Door zijn werk kon hij zijn alcoholgebruik binnen de perken houden,maar toen dat wegviel was de fles een dierbare bondgenoot en binnen een jaar kreeg hij Korsakov.

Hij werd opgenomen in De Hof, zoals de Franciscushof in Raalte genoemd werd. Een psychiatrisch ziekenhuis, waarvan men zei: een enkeltje Raalte,zoals er zoveel zijn.

Miek Smilde die hoorde over de sloop wilde er een boek over schrijven, ze is de dochter van één van de geneesheer-directeuren en het is een prachtig boek ( dat ik in mijn essay heb verwerkt)Over het ontstaan van dit PZ in de zestiger jaren, toen de katholieke enclave in de regio een ziekenhuis wilde voor de katholieke vrouwen die naar Venray moesten.De hele geschiedenis van de psychiatria wordt terloops meegenomen. Ze ging er vaak op bezoek, sprak met allerlei medewerkers en patienten.

Mathilde, die iedereen in het dorp kent,die er al was voor Miek geboren werd.

Het verhaal gaat dat ze bij een autoongeluk in een kanaal reed, haar kinderen verloor en sindsdien in Raalte bivakkeert,waar ze altijd met een poppenwagen loopt.

“Hoe gaat het met je kinderen Mathilde?

” Het zijn maar poppen,hoor.”

Of Nathan die bij alle festiviteiten van De Hof verschijnt,maar al tien jaar zelfstandig woont in het dorp.

“Wat is de prijs voor die zelfstandigheid Nathan?

” Eenzaamheid.”

————————————————————-

Miek Smilde.Raarhoek.

Genomineerd voor de LOEP 2011.

www.polemiek.com

nb Het is een soort boek dat ik had willen schrijven.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

16 reacties op gekkenhuis ;gesloopt

  1. Jezzebel zegt:

    Mooi stuk, of eigenlijk aanzetjes voor de wereld achter je woorden.
    Ze zetten aan het denken.

  2. joost tibosch sr zegt:

    O, wat mooi.Laila. Het blijft een kunst om ons tegen deze werkelijkheid zo af te schermen dat we in openheid naar al die anderen om ons heen in evenwicht verder leven.! Een kunst? Nee, zeg maar, dat dat veel moeite kost!

  3. Laila zegt:

    Heel veel moeite voor velen.Dat is zo.Vandaar dat die bezuinigingen funest kunnen zijn.
    Dank voor je reactie Joost.
    nb Ik zag net dat het boek genomineerd is voor de Loep 2011; een prijs voor onderzoeksjournalistiek. Terecht.

  4. De vrouw met de kinderwagen ken ik! Of laat ik het zo zeggen ik heb haar vaak gezien op de hof en als ze naar het centrum wandelde met haar ‘kinderen’. Triest.

  5. reinejragolo zegt:

    Wat is nu een gekkenhuis?

    Dat Is toch de wereld om een psychiatrische instelling.

  6. svara zegt:

    Sta Anna in Venray
    Heb ik vroeger een aantal jaren gewerkt op de creatieve therapie het Boshuis
    Als ik met de trein een enkeltje nam naar Venray dan vroeg de man achter het loket (meerdere malen heb ik dit meegemaakt) of ik nog wel terug kwam

  7. svara zegt:

    St. Anna in Venray
    Heb ik vroeger een aantal jaren gewerkt op de creatieve therapie het Boshuis
    Als ik met de trein een enkeltje nam naar Venray dan vroeg de man achter het loket (meerdere malen heb ik dit meegemaakt) of ik nog wel terug kwam

  8. svara zegt:

    er ging iets mis
    zou je deze en de bovenste willen verwijderen Laila
    dank je!

    • Laila zegt:

      Een mooi beroep creatief therapeut.St.Anna; ik ben er wel eens langsgekomen op een vakantie. Verwijderen lukt niet.Wonderlijk dat men toen nog de religie als criterium had voor de psychiatrie ( vijftiger jaren)

      Het boek is aan te raden aan iedereen die ook maar iets met de psychiatrie te maken heeft. En dat zijn er velen.

Geef een reactie

