mevrouw de minister…

Ik was blij toen ik gisteravond dit lampje zag  van Jeroen Henneman. Het schemerde om 20.30 uur en het lampje bood op de een of andere manier een beetje troost.

Wat zie je als je naar de onderste foto kijkt? Een futuristisch gebouw met het spoor als symbool van snelheid? De opgejaagde mens die van de ene prikkel naar de andere gestuurd wordt?

Voor mij is het dat niet; het gebouw leeft en dan natuurlijk vooral door de mensen . Dit is de achterkant, maar gisteren zat ik met een groep in één van die verlichte vierhoeken aan de voorkant. Vanavond weer. Ik heb ze allemaal weer gezien; de volwassen studenten van major 3, 4 en 6. Maatschappelijk werkers die weten van de hoed en de rand;die  soms zelfs ervaringsdeskundige zijn. Natuurlijk hebben we weer gelachen maar ik maak me ook zorgen. Er is een toename van mensen die een beroep doen op schuldhulpsanering en voedselbank. Er is sprake van ontslagen en:

“We worden door de directie niet geinformeerd.”

Er is een toename van zorgmijders en één van de belangrijkste pijlers in  zorg en welzijn: de dagbesteding wordt afgekalfd. ( Jaap van Weeghel)Met alle gevolgen vandien; meer isolement, meer ziekte,meer opnames.

Natuurlijk is er ook sprake van allerhande vernieuwende projecten, zoals van de sympathiek straatpsychiater Jules Tielens die het voor gezien houdt ( www.psy.nl)

Op 1 oktober opent hij een kliniek in Amsterdam voor psychoseclienten, waar de patientenbeweging Anoiksis en Ypsilon ( samen met familie) nauw bij betrokken zijn.

Jules Tielens; één van de mensen die op onconventionele wijze,via bemoeizorg ,waar hij een boek over schreef, “moeilijke”groepen heeft weten te bereiken. Ik ken ze ook, dat soort mensen. Ze zijn goud waard, maar ik maak me zorgen mevrouw de minster.

(13-9-2014

Nieuw: http://www.psychosenet.nl)

Op allerlei niveaus worden de huidige kabinetsplannen als “afbraakbeleid”gezien.Uitgedacht door de saaie ambtenaren, vanachter de bureaus zonder overleg met mensen die van de hoed en de rand weten. Schandalig.

Het X-gebouw;in 2010 uitgeroepen tot het mooiste nieuwe gebouw van Nederland,maar ik maak me zorgen. Als ik vanavond naar huis fiets is daar tenminste het lampje van Jeroen Henneman.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op mevrouw de minister…

  1. laila zegt:

    Overweldigend,die reacties en de statistieken vliegen omhoog:-))

    Niet interessant?

    Well; mijn laatste lesje psychiatrie nu gaat er gelukkig in als zoete broodjes.
    Toedeloe. Ik ga naar X.

  2. Jezzebel zegt:

    Ik hou heel erg van de kunst van Jeroen Henneman, zijn werk is geestig, kunst troost.
    Wat ik bij de onderste foto denk, vind ik moeilijker onder woorden te brengen.
    Krijg er unheimisch ‘winter-gevoel’ van.
    Het schemert al, moest je in het donker naar huis?

    Kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt.
    Terecht ook, maar het enige wat ‘wij’ kunnen doen is proberen een klein verschilletje te maken.
    De dingen met liefde doen, of zoals Frank Boeijen het zegt:

    Doe iets…. van tederheid:

    .

  3. laila zegt:

    Een aardige reactie Jazzy.

    Ik vraag me af of al die terechte massale verontwaardiging, als die gebundeld wordt, zoden aan de dijk kan zetten.

    Frank Boeijen kan ik hier op mijn werk niet horen. Later.

    De foto van het X-gebouw met spoor vind ik bijzonder. Hij hangt al aan mijn prikbordje in zxwart-wit. Natuurlijk voel ik me bij dat gebouw ( heel gezellig van binnen ) betrokken .

  4. Blewbird zegt:

    Met een dikke ‘like’! Vast goed voor je statistieken!

  5. laila zegt:

    Ha die Blew.
    Bij de VK gebruikte ik telmiep nooit,maar de statistieken worden je hier in de schoot geworpen. Wel leuk.

    Zo meteen ga ik een klein onderzoekje doen bij jonge “hippe”CMW-studenten. Wellicht een blog erover later.
    Zijn die jonge mensen nog in staat tot “regie over eigen leven”,of is die ‘mobieltjesgeneratie” ( de patatgeneratie had je ook; is dat niet een toepasselijke naam?: mobieltjesgeneratie?)grotendeels op de ander ingespeeld/cq van de ander afhankelijk?

Geef een reactie

