wees blij dat het leven geen zin heeft

Deze week ga ik weer eens een groep voltijds studenten les geven. CMV ( beroepsethiek) en ik probeer me te verplaatsen in mensen van die leeftijd;21,22.Wat deed ik toen?

Ik had net een stage achter de rug in een clubhuis in de Jordaan,maar liftte elk weekend naar Groningen omdat daar veel bekenden woonden.Op de helft van mijn studie Kultureel Werk ben ik naar Groningen gegaan. Een stage bij werkende jongeren in Nieuw-Buinen.Veel meisjes van de Philips-fabriek;soms ongewenst zwanger en ik herinner me nog dat ik seksuele voorlichting gaf en  een keer een bevriende student van Minerva uitnodigde om met hen te schilderen.Ach;idealen had ik genoeg.

Het is een uitdagende uitspraak van Jaap van Heerden, ( emeritus hoogleraar)  waarmee het Filosofisch Café begint.

Wees blij dat het leven geen zin heeft en zijn toelichting is als volgt:

Het is mijn overtuiging,dat het zoeken naar de zin van het leven een vruchteloze onderneming is. Toch voelen veel mensen die speurtocht als onvermijdelijke opgave omdat zij,ten koste van alles,die deprimerende conclusie proberen te vermijden,dat het leven geen zin heeft. Zij zien daarbij over het hoofd,dat het benauwend en nog veel deprimerender zou zijn,als zij de zin van het leven zouden ontdekken en daarnaar zouden moeten handelen. Beter is het de zinloosheid van het leven te aanvaarden als bevrijding. Dat laat ruimte over voor eigen initiatief iets van het leven te maken en dat relativeert ook het gezag en het belang van godsdienstigheid.

Het lijkt mij wel wat om de eerste les te beginnen met bovenstaande tekst.

Ik ben benieuwd hoe die jonge mensen van 21,22 reageren.

Wat denkt u lezer?

Heeft het leven zin?

www.filosofischcafezwolle.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

20 reacties op wees blij dat het leven geen zin heeft

  1. Blewbird zegt:

    Nee! Toen ik 20/21 was, las ik Sartre’s ‘La Nausée’ (De walging). Misschien heb je daar iets aan? http://nl.wikipedia.org/wiki/La_Naus%C3%A9e

  2. Laila zegt:

    Dat boek had ik toen al uit.

    nb
    Ik verheug me nu al op die les.
    Er zijn vast wel “gristelijke” studenten bij:-)

  3. reinejragolo zegt:

    De blik gericht op een goed en gelukkig leven.
    Niet alleen korte maar zeker ook lange termijnplanning
    En als daar een cursus seksuele voorlichting in past is dat meegenomen.

  4. Spuit11 zegt:

    Weet niet, vind het altijd wel prettig als er een docent voor de klas staat, die les geeft met het idee dat een hele klas zo wie zo meer weet, dan hij/zij in zijn eentje!

  5. Zie zelfs zin in zinloosheid…

    Dat het leven zinloos zou zijn past verslaafden of andere vluchters van levensvragen goed, misdadigers, moordenaars. De oerwoudkappers enz enz

    Het past absoluut bij mensen die niet over levenskunst beschikken.

  6. Etre et avoir … maar dan toch op maandagmorgen om 9 uur ? ;-))

  7. Beukmans zegt:

    En verdrietig als het leven wel zin zou hebben…..

    Nu wil je natuurlijk ook een toelichting, die hou ik lekker voor me mocht ik nog eens voor een klas komen te staan 😉

  8. svara zegt:

    hoe langer ik nadenk over een antwoord hoe dwingender de zin wordt:
    ik weet het niet

  9. Catharina zegt:

    De 19e toch? Op een maandag?

    (Ik heb het aangeplakt gezien en overweeg om erheen te gaan. De titel pakt)

  10. Laila zegt:

    Het filosofisch café is opgericht door een collega,waar ik 25 jaar mee heb samengewerkt,maar ik ben er nog nooit geweest.
    Maandag-lesdag. Vandaag tot 20.00 uur.

    Schrijf je een blog over jouw bezoek?

  11. Catharina zegt:

    Een blog? Weet niet eerste maar eens kijken of we/ik ook echt ga.

    Ik ben niet zo bloggerig de laatste tijd. Dus je kan zelf niet….. das jammer.

Geef een reactie

