marten toonderprijs /peter pontiac/ IM/ oktober 2015 STYX/ stripdagen Haarlem 2016 Viva Pontiac

Peter Pontiac

foto: ANP 2011

Voor de tweede keer wordt de Marten Toonderprijs uitgereikt.Een oeuvreprijs aan striptekenaars.

Peter Pontiac ( 1951)  krijgt de prijs dit jaar en toen ik afgelopen zaterdag het interview ( met bovenstaande foto) in de NRC las dook ik even weer terug in de tijd.

De tijd van Underground, Aloha,de opvolger van Hitweek, waar Pontiac voor tekende.

Wow;wat een tijd. Te gek.Weet je wel.Veel muziek en kritisch waren we.

(22 was ik; mijn ouders waren zoveel jaar getrouwd en hadden een huisje in Limburg. Met mijn vader ging ik boodschappen doen, maar de sinaasappels bij de groenteman weigerde ik. Outspan; dat kon toen niet. Ha. Mijn pa trots op zijn oudste dochter;-))

Hij krijgt zijn prijs vooral voor Kraut, die volgens de jury beschouwd kan worden als de “beste graphic novel” en iets toevoegt vanwege de combinatie   goede tekst en beeld en dat wil ik wel geloven. Het boek gaat over zijn vader,die collaboreerde met de Duitsers en in 1978 in een baai zelfmoord pleegde. Zo’n familiegeschiedenis die als een loden last op mensen blijft drukken. Peter Pontiac heeft het boek in 200o gemaakt vanuit een soort “afrekening” met zijn verleden. Een paar jaar later zijn er nog dertig bladzijdes aan toegevoegd.

Pontiac,die autodidact is( beinvloed door de legendarische Robert Crumb)  heeft voor veel tijdschriften gewerkt, oa OOR, NRC,hij maakte platenhoezen  en is huistekenaar van Lambiek.Vrijdag 9 september krijgt hij de prijs in de Grote Kerk in Breda.HEEl EERVOL.

Het boek KRAUT staat op mijn verlanglijstje,maar hier nog zijn ludieke versie van Miss Holland. WOW. ( http://www.peterpontiac.nl)

——————————————————————

7-10 verschijnt STYX posthuum.

styx


http://www.stripdagenhaarlem.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op marten toonderprijs /peter pontiac/ IM/ oktober 2015 STYX/ stripdagen Haarlem 2016 Viva Pontiac

  1. Glaswerk zegt:

    Schrijf je ook nog een recensie van Kraut als je het een keer gekocht en gelezen hebt?

    beinvloed door de legendarische Robert Crumb

    Dat is ook goed te zien.
    Aloha, wat een tijden waren dat 😉

  2. laila zegt:

    Mensen die die tijd van Underground niet kennen, missen beslist iets. Het is een stijl van eigenzinnigheid, autonomie, non-conformisme.Met de beste muziek aller tijden, nog nooit geevenaard.Je hele leven blijft daar iets van “kleven.” ( maar er zijn er ook gek geworden)
    Te Gek Man:-)

    Heel eervol; die prijs voor Pontiac.

  3. Als je ‘underground’ kent, wat zou je dan ‘upperground’ doen ? ;-))

  4. laila zegt:

    Ha Simon;
    Ga jij maar ouwe sokken stoppen;-)Niks voor mij.

    Ik kan overigens niet bij jou reageren en dat had ik graag een aantal keren willen doen.

  5. kitty zegt:

    Keze aus Holland!

    btw Marten Toonder was lid van de CG Jung-vereniging in Nederland. 😉

  6. Niet bij mij reageren ????? Daarom is het zo’n dooie boel ;-))
    Kzou het anders niet weten ……

  7. M’n site-adres stond op facebook ???
    nu verandert in blogspot
    misschien helpt dat ?

    • Laila zegt:

      Ik zal het binnenkort eens proberen; ik lees ze graag.

      • Laila zegt:

        Het bijzondere ( ontroerende) boek Kraut; een brief aan zijn vader,met illustraties ben ik inmiddels aan het lezen. Hij betrekt de tijd /context erbij. Hoe zijn vader zich vanuit zijn achtergrond (middenstand) in Leiden aangetrokken voelt tot de NSB.

        De VK heeft 2 bladzijdes waarin PP zijn hoogetepunten belicht.Mooi.

  8. Laila zegt:

    En de VPRO-gids heeft een prachtig interview.
    “Uitgetekend is de undergroundtekenaar allerminst. Pontiac droomt al jaren van een boek over de dood en hij citeert Dylan Thomas:
    Rage,rage against the dying of the light.”

Geef een reactie

