Café de Liefde

“Liefhebben is als een dans. Waarbij het de kunst is de lichtheid en het plezier niet te verstoren door een blok aan iemands been te worden. Blijf dansen,de dansvloer en je eigen voeten zijn de grond van je bestaan,niet de armen van die veronderstelde Ene in wie het goed hangen is. En wissel tijdens het vloeien van de tonen en noten regelmatig van danspartner”,lees ik in de VPRO-gids over de vierde serie van Café de Liefde, die vanavond weer start.

Heb ik wat gemist?

De VK heeft een interview met de maker, Bram van Splunteren ( 60) die  als hij over de liefde begint ineens een jonge ongedwongen uitstraling heeft.

Welk facet van de Liefde staat dit seizoen van Café de Liefde centraal?

“Dankzij het internet kun je met één muisklik een nieuwe liefde vinden. In Amerika speelt Facebook bij twee van de drie scheidingen een rol. Het internet biedt allerlei nieuwe verleidingen waar we blijkbaar niet goed tegen bestand zijn. De gelegenheid creeert de dief.”

Wat is eigenlijk uw grote valkuil in de liefde?

“Ik ben gevoelig voor mooie vrouwen. Dat weet mijn vriendin,en daar is ze niet blij mee. Met mijn therapeut heb ik daar wel over gesproken. Als je niet geleerd hebt om je te hechten,bind je je ook niet snel aan iemand.Dan blijf je om je heen kijken en openstaan voor verleiding.Er is een heel mooi boek,The Casanova Complex van de Amerikaan Peter Trachtenberg,dat over dwangmatig flirten gaat. Daar kamp ik wel een beetje mee. Ik kan me ervoor schamen,maar aan de andere kant ben ik niet de enige met dit probleem en ik kan er verder weinig aan doen. Ik werk daarom aan een boek,over mijn eigen casanovacomplex.”Hij voorspelt ook dat monogamie steeds meer zal afnemen.

Welwel; wat te zeggen van Casanova ( Meesterlijk getypeerd in de Gravin van Parma van Sándor Mária)?

Een walgelijk pathetisch ventje of een sublieme levenskunstenaar,gezien de ontwikkelingen in deze tijd?

afbeelding:

Casanova

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

11 reacties op Café de Liefde

  1. Laila zegt:

    Op de valreep.
    Ik kan niet inloggen bij Rein Swart en sommige anderen.

    Een prachtige film vond ik Genova, met de wanende dochter.
    Uren heb ik vertoefd ( via google ) in Genua; ik zou er zo naar toe willen, maar het werk lonkt:-)
    Ik spring op dse fiets.

  2. Fleur zegt:

    Ja,kijken naar die mafkees van een Van Splunteren met zijn promiscue behaviour!
    Zijn sperm sik spreekt boekdelen
    en maar janken.

    Genova zag ik en deed aan het Genua van Nietzsche herinneren.
    Het is een ndustriestad geworden met al die benzinepomps naast elkander.
    AGIP!
    Overal AGIP!

    • laila zegt:

      Tjonge; een extra reden on erheen te gaan.Er is zelfs een Nietzsche-wandeling.
      In Genova ( afgelopen donderdag in CANVAS, zonder reclame) is een fraaie intacte middeleeuwse binnenstad te zien.

      Ik zag het programma nooit.

  3. Fleur zegt:

    Idd staan de media vol met opgeklopte berichtgeving in een pleidooi voor vreemdgaan.
    Men durft zelfs te beweren,dat de babyboom generatie alleen nog lange relaties kan onderhouden.
    Mijn achterban showt echter dat betrokkenheid en inzet wel degelijk bestaat.

    Vaak doet men de ouders na,
    zie Gijs Groenteman.

    • laila zegt:

      Grappig; de statistieken schieten de lucht in bij dit onderwerp,maar jij bent de enige met lef om te reageren. Ha:-)

      “Opgeklopte berichten in de media”. Zou maar zo eens kunnen.

      nb
      Ik heb geluk.
      Nog geen avondlessen vanavond. Hoi.

  4. Fleur zegt:

    Ik hoop weer liefde in werking te mogen bewonderen vanavond ipv die misselijk makende internet droogneukers.

  5. Fleur zegt:

    No love gezien.

  6. Fleur zegt:

    Laila wil je ook de totaal maffe reacties van iemand anders lezen?
    Zal ik `m hier plakken?

  7. laila zegt:

    Niet gezien.
    De computer wordt op het werk dermate vaak gebruikt dattie ’s avonds vroeg uitgaat.
    Een aantal van je reacties heb ik naar de prullebak verwijderd.

Geef een reactie

