de atlas van wanen/23-11-2015 Elisabeth van Thuringenprijs/ 31 aug-3 sept 2017 Stadsfestival Zwolle-start nieuw seizoen

.

14 juni.

“Het was iets na middernacht en de ree stond in het gras naast een kruispunt tussen de paviljoens,bijna recht onder een lantaarnpaal,zo stil dat we eerst dachten dat ze niet echt was.”

Gisteren keek ik even op de site van Ingmar Heytze , die ik graag lees (www.ingmarheytze.nl) om te zien of er al wat te lezen was over zijn verblijf in het Vijfde Seizoen, een opgeknapt paviljoen op het terrein van psychiatrisch ziekenhuis Altrecht waar steeds kunstenaars verblijven. In mei ( VK-blog) blogde ik er uitgebreid over.

De naam is ontleend aan Tucholsky die ermee doelt op het seizoen tussen de zomer en de herfst, het seizoen voor bezinning.

Tot mijn verrassing was er een dagboek te downloaden over zijn verblijf. Ik aarzelde niet en printte het fraai vormgegeven dagboek uit. Een juweeltje.

Wat heeft het verblijf in het gekkenhuis met hem gedaan?

Een verknochte Utrechtenaar die in een bos gaat wonen. Vrienden hadden voorspeld dat hij gek zou worden.

Hij verblijft er met zijn vriendin Anouk Prins en probeert er aan allerlei projecten te werken.

De atlas der wanen is er één van.

De groene herfst heet het dagboek en inderdaad:

Als je naar buiten kijkt zie je dat de herfst nog nooit zo groen is geweest.Veel zon wens ik de lezer dit weekend in deze zeldzaam zonloze zomer,maar eerst nog het gedicht  Proloog uit de atlas der wanen.Ik vind het prachtig.

Luister goed.Dit zijn de dingen die je in het donker

zijn gezegd. Je hoort ze pas wanneer je zo lang tussen bomen

hebt gerend dat je jezelf niet bent,teruggebracht tot

je reptielenbrein-er is er één,het is alleen,

een bonkende hartslag met zwarte gedachten,

een dier in het donker dat ieder moment de acht klauwen

van de bosuil in zijn nek verwacht.Zo zijn de ogen

van de stilte-spiegels,donker,oprecht.

De projecten van alle kunstenaars zijn te lezen op:

http://www.vijfde-seizoen.nl

7 september.

DANKZIJ DIT BELEID VIJF EEUWEN TERUG IN DE TIJD,aldus

Richard Janssen; lid van de Raad van Bestuur van Altrecht, hoogleraar gezondheidseconomie Universiteit van Tilburg en

Roxanne Vernimmen;psychiater, voorzitter van de Raad van Bestuur van Altrecht,

in het Maandblad Geestelijke Volksgezondheid ( september 2011)

———————————————————————————–

20-11

Op 23 november wordt bekend gemaakt wie de Elisabeth van Thuringenprijs krijgt. Een prijs voor kunst in de zorg.

http://www.elisabethvantuhringenprijs.nl

Er zijn 3 genomineerden maar het projekt vijfde seizoen is dermate boeiend , met zoveel continuiteit en creativiteit dat dit wat mij betreft de prijs zal krijgen.Vanaf 1998.Heel wat van mijn blogs gaan over dit projekt.

—————————————————–

23-11

Proficiat.Ik ben blij.

En natuurlijk kan de “schone dame”niet ontbreken.

Afbeeldingsresultaat voor elisabeth thuringen


29-8-2017

In de VK refereert Arnon Grunberg aan Moyart, schrijver van Schizofrenie: Een filosofisch essay over waanzin.Hoe scheiden we bij externe prikkels waan van niet-waan?( Waanders heeft het in bestelling)

Enfin: Ingmar Heytze komt hier het weekend op het Stadsfestival.

http://www.stadsfestival.nl

Met een gratis optreden van het magische Orkest van het Oosten


1 september 2017

Mijn nieuwe seizoen start vanochtend met de Taalgroep ( en ik doe er nog een bij!)Binnenkort  weer bloggen .

http://www.lezenenschrijven.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

12 reacties op de atlas van wanen/23-11-2015 Elisabeth van Thuringenprijs/ 31 aug-3 sept 2017 Stadsfestival Zwolle-start nieuw seizoen

  1. Fleur zegt:

    Ja,heel gevoelig.
    In de Vk kon ik `m nooit lezen,
    want daar schreef hij over sport.
    Zie je hoe mooi open en gevoelig zijn gezicht naar je kijkt.
    Waar is die inrichting?

    • Laila zegt:

      Dag Fleur.

      Gisteren had ik al op je gereageerd,maar de reacties komen niet door,evenals reacties op anderen; soms.

      Je was in het Dolhuys?
      Altrecht is in Den Dolder en ja: ik vind Ingmar Heytze een mooie man.Veelzijdig.
      Gisteren las ik het dagboek uit.

  2. Fleur zegt:

    Hij kent ook net als ik en M,
    de grondtoon der mensheid.
    Als hij alleen is
    zonder opsmuk en tierelantijnen.
    Dan zijn mensen op hun allermooist.

  3. Fleur zegt:

    Gisteren verbleef ik een wijle
    in het paleis der waanzin.
    Het was er overvol
    met schoolklassen
    die onderricht kregen.
    Dat deed mij goed,
    ik hoorde de vrouwelijke gids zeggen,
    dat een scheurjurk
    ruw aanvoelt op je huid
    en zeer onprettig zit.
    Prikkelarme omgeving
    voor zwaar gestoorden
    is noodzakelijk.
    De continu beukende seksprikkels van die grootscheur
    vernielden alles
    wat rein,teer en van een ongeevenaarde schoonheid was.
    En de dader wordt verheven in de adeldom
    met de klemtoon aan het eind.
    Omdat hij niet in staat blijkt
    zijn reflexen te sublimeren
    in rechtvaardigheid.

  4. Fleur zegt:

    Die salades in de bonus zijn eveneens zalig,alleen zit er altijd(Grieks) een verrassing onderin,nu bleek dat rijst te zijn.Hou jij daarvan?
    Ik hou van mihoen,maar bij de chinees wordt je bord altijd veel te snel afgeruimd.
    Zo rete irri.
    Dijkshoorn bij NH tv over Holtkamp en de garnalenkroket.
    Ben er nu op afgeknapt,2x gegeten,te vissiggg!!

  5. Laila zegt:

    Vandaag is mosseldag:-)
    Prettig weekend.

  6. Reine jRagolo zegt:

    Er zijn er wel kunstenaars die ‘gek’ werden in het 5e seizoen.
    Menno Wigman vond het er wel erg stil maar het toppunt was wel
    een artiest die in bomen ging snijden in de Dolderse bos.

  7. Fleur zegt:

    Hier had ik `hou je van mosselen`getikt.
    Kloten forum.
    Amateuristisch.

  8. laila zegt:

    Ik mis het VK-blog; net in de archieven weer gelezen hoe leuk het soms was.
    Shit.

  9. Fleur zegt:

    Cicero gelezen,ben flabbergasted over Aleid!!

Geef een reactie

