bob dylan 70 (2)/ 2015: beste songwriter ooit/ 75/ 24 november 2016 eerbetoon The Last Waltz-HEDON

e do




John Wesley Harding
was a friend to the poor
he travelled with a gun
in every hand


Als je van Bob Dylan houdt zijn er periodes.
John Wesley Harding draaide ik later .
Van de rauwe Dylan hield ik zeer.

Als je in zijn zeer prettig leesbare  autobiografie KRONIEKEN leest, vind je een duizelingwekkende rits muzikanten,veel schrijvers/dichters,die hem beinvloed hebben.

Je leest natuurlijk over Woody Guthrie;de eerste keer dat hij Joan Baez op de televisie ziet,maar het meest verrast ben ik aan het slot.

In Theater de Lys in Christopher Street hoort hij Pirate Jenny ( Seerauber Jenny; Bertold Brecht/Kurt Weil)

“Ieder liedje leek te stammen uit een duistere traditie,leek een pistool op zak mee te dragen, een knuppel of een baksteen,en ze kwamen op je af met krukken,stutten en rolstoelen.”


Pirate Jenny.
“Wat me in het eerste liedje aantrok,was de regel over het zwarte vrachtschip,die na elk couplet klonk..
Und ein Shiff mit acht Segeln…

Die regel voerde me terug naar de misthoorns die ik in mijn jeugd had gehoord en de grootsheid van die geluiden was me altijd bij gebleven.Duluth ( zijn geboorteplaats) mag dan drieduizend kilometer van de dichtsbijzijnde oceaan liggen,het was een internationale zeehaven.Het was een voortdurend komen en gaan van schepen uit Zuid Amerika,Azie en Europa en het diepe dreunen van misthoorns greep je bij je nekvel en bracht je buiten zinnen.”

Saillant detail is dat zijn vader en grootouders vluchtelingen waren voor de pogroms , uit Odessa; Oekraine ( 1905) en zijn moeder uit een vooraanstaand joodse familie kwam uit Litouwen ( 1902)


Een woest lied noemt hij het en later gaat hij het inhoudelijk bezien.
Hij vergelijkt het met de Guernica van Picasso.


“Binnen een paar jaar zou ik  liedjes schrijven als Mr.Tambourine Man,Lonesome Death of Hattie Carroll,Only a Pawn in their Game en :

als ik niet naar dat theater was gegaan en de ballade Pirate Jenny niet had gehoord,was het misschien niet bij me opgekomen zulke liedjes te schrijven.”


Frappant dat in een week de Dreigroschen Oper drie maal op mijn weg is gekomen.

Via Henk Hofland,het eindexamen Duits met de botte hond en nu bij Dylan.

Over zijn inspirerende samenwerking met Joan Baez hoop ik in Chronicles 2 te lezen.


no.593.
nog 7 te gaan.————————————————————————

24-5-2016

75.

Dit weekend weer geluisterd naar het meesterwerk: The Band; The Last Waltz met Bob Dylan, Van Morrison, Muddy Waters, Eric Clapton, Joni Mitchell enz.; muziek die mij niet verveelt.De documentaire van Scorsese zag ik ook.

Maarrrr; van de 4 cd’s is er nog maar één te vinden,dus heb ik hem weer besteld. Hij komt morgen.Op zijn verjaardag.

Waar blijft Chronicles 2?

 ————————————————-

27-5 blij dat ik alle 4 cd’s weer heb.Voor mij de allerbeste popmuziek,ooit

I shall be released

“I Shall Be Released” has been covered by many artists. It has been recorded by The Youngbloods,The Earl Scruggs Revue, Jeff Buckley, The Marmalade, Joan Baez, Peter, Paul and Mary, Joe Cocker, Tremeloes, Bette Midler, The Box Tops,The Byrds, Ricky Nelson, Melissa Etheridge,Coheed and Cambria, Tom Robinson Band, Nina Simone, The Slackers, Paul Weller, Jerry Garcia Band, Sting, The Deftones, The Hollies, Pearls Before Swine, OK Go, Beth Rowley, Ken Lazarus,Big Mama Thornton, Chatham County Line, The Flying Burrito Brothers, Jack Johnson, Gov’t Mule ,Martin Harley, Kiosk, Dino McGartland with Laurence Jones, James Blundell, Miriam Makeba,Boz, Mahotella Queens, Jacob Miller, Bobby McFerrin, Black Oak Arkansas, and Wilco.

——————————————————-

27-9-2016

Tot mijn verrassing ;lees ik dat HEDON 24 november een eerbetoon heeft aan The Last Waltz.

Eén van de meest gewaardeerde concerten uit de geschiedenis van de popmuziek is zonder twijfel The Last Waltz. Tijdens dit ongeëvenaarde optreden deelden zowat alle groten der aarde één podium muzikaal begeleid door… The Band. Met The Last Waltz nam The Band afscheid van haar publiek en deed dat met een keur aan muzikale gasten als Bob Dylan, Neil Young, Muddy Waters, Dr. John en Van Morrison. Het werd een ongeëvenaard optreden en een mijlpaal in de geschiedenis van live-shows en popmuziek in het algemeen. Dit jaar is dat precies 40 jaar geleden en dat kan het Hedon Productiehuis niet ongemerkt voorbij laten gaan…

http://www.hedon-zwolle.nl


 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op bob dylan 70 (2)/ 2015: beste songwriter ooit/ 75/ 24 november 2016 eerbetoon The Last Waltz-HEDON

  1. anna zegt:

    Voor dat dit bericht de mist in gaat wil ik even reageren.
    Een originele benadering Laila.
    Het voordeel van het lezen van autobiografieen.
    En nu:
    op de fiets.

  2. laila zegt:

    Wat ben je weer "stichtelijk" anna.
    Maar ik kan je geen ongelijk geven:-)
    Komt er nog een deel 3?

  3. maria-dolores zegt:

    Und ein Schiff mit Acht Segeln… geloof dat ik nog ergens een lp met de Dreigroschenoper heb, van die Italiaanse zangeres met rood haar, ik weet niet eens meer hoe ze precies heet. Helaas geen werkende platenspeler.

  4. laila zegt:

    Het is door velen vertolkt; oa Nina Simone, Hildegard Knef.
    Het was in Duitsland verboden.
    Een platenspeler lijkt me wel weer wat.

  5. maria-dolores zegt:

    @Laila,
    ja, Hildegard Knef wist ik wel.
    heb ondertussen haar naam gevonden. Milva.
    ze zingt Brecht in het Duits, maar met een Italiaans accent.
    had al eens door iemand de oude lp’s om laten zetten in cassettes.
    nu alleen nog even bedenken hoe ik de cassettes in mp3 kan gaan converteren

  6. Laila zegt:

    En dan nu:
    Shadows of the night.
    Straks even naar Plato.

Geef een reactie

