droomland (Dolhuys)/ t&m 8-1-2017 Maskerade

Iedereen weet zo langzamerhand wel dat het bewustzijn volgens Freud een topje van de ijsberg is.
Het leven zou je derhalve kunnen opvatten als een ontdekkingsreis.
In relatie tot de wereld, anderen en jezelf wordt je je steeds meer bewust.
Volgens Freud kunnen dromen daarbij helpen.


Ook iedereen weet dat we elke nacht dromen;en dat ook in dromen onbewuste elementen een rol spelen. Sommige mensen weten de volgende dag hun dromen nog, anderen niet.
Zelf behoor ik tot die laatste categorie. Ik onthoud geen dromen.


Een paar jaar geleden echter was er een opdracht om een droom op te schrijven.
Tot mijn grote verrassing kwamen er flarden van beelden.
De bekende scene uit Modern Times, de raderen van een klok met Charley Chaplin er bovenop en oude jeugdvriendinnen speelden erin mee.
Ik heb hem nog ergens opgeschreven. Toevallig heeft Joke Hermsen in haar bundel Stil de tijd; pleidooi voor een langzame toekomst,dat beeld op de omslag.


In mijn favoriete museum Het Dolhuys is een soort dromenpretpark te zien, met films tekeningen,lachspiegels, gemaakt door de kunstenares Zoe Beloff. Leuk,lijkt mij en prikkelend.
Er is een maquette met een paviljoen voor het Onderbewustzijn rondom het grootste paviljoen: Het Libido.
Een centraal begrip bij Freud,Libido, dat seksuele energie betekent.
Bij Jung wordt het ruimer opgevat: levensenergie.


De creativiteit die door het bloggen gegenereerd wordt is een belangrijke levensenergie voor mij.( Daarnaast zijn er andere schijfprojecten)



Binnen de door mij gestelde kaders ( doelstelling),die toch veel ruimte bieden, kan ik nog jaren vooruit.
Ik behoor tot de mensen die een scheidslijn maken tussen privé en openbaar. ( Dat privémails van Martin Bril geexploiteerd worden in de laatste bundel vind ik een genante vertoning)


Maar er zijn nog maar 11 dagen tot 1 juni.


Wat ik verder zal doen met de creatieve levensenergie moet ik nog ontdekken.


Ik zal er eens een nachtje over dromen.Lachen

http://www.hetdolhuys.nl


6-11-2016

Marc Mulders (Kunstenaar  van het Jaar 2017) met Ria Mul:

Maskerade.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

22 reacties op droomland (Dolhuys)/ t&m 8-1-2017 Maskerade

  1. anna zegt:

    Wat weer een godvergeten saaie kelerezooi hier.
    Kun jij niet wat leven in de brouwerij brengen laila?
    Zo’n laatste weekje mag toch flitsend zijn. Niet dan?

  2. laila zegt:

    Niet te vatten vind ik dat jan-en-alleman nog steeds bij groepen kan aansluiten en ik vanaf december niet meer.
    Zelfs niet bij "mijn eigen groep". Dat neem ik de VK kwalijk, want ik heb er genoeg over gemaild. Het moet toch peanuts zijn om dat op te lossen.
    nb Bij Trouw zitten ook bekende bloggers. Een optie.

  3. Fleur zegt:

    Zag die Amerikaanse artista in Vk vanmorgen met haar installaties,mss wil JoostX er ook naar toe?

  4. Fleur zegt:

    Waaróm is het jouw favo museum,Lai?

  5. laila zegt:

    Dag Fleur.
    Het is enorm veelzijdig,speels en educatief en representeert een vakgebied wat me nauw aan het hart ligt.
    Amen;-)

  6. Fleur zegt:

    -Ik behoor tot de mensen die een scheidslijn maken tussen privé en openbaar. ( Dat privémails van Martin Bril geexploiteerd worden in de laatste bundel vind ik een genante vertoning)-
    Veel mensen brengen die scheiding tussen werk en prive aan.
    Die grens heb ik zelf ook gehanteerd.
    Waarom wil jij het ?

  7. Fleur zegt:

    Ja,het Dolhuys is intiem,speels maar niet veelzijdig.
    Slechts een item.
    De geest.
    En met name de rare capriolen van de psyche.
    Wat zou er gebeuren
    als ik mijn prive hier ga schrijven?
    Welk gevaar loop ik dan?

  8. laila zegt:

    Veelzijdig in "werkvormen."Je kunt er kijken,lezen,voelen ruiken.
    De hele geschiedenis van de psychiatrie is er te zien.

  9. Fleur zegt:

    Voelen en ruiken kan je altijd en overal,
    niet speciaal daar in Haarlem.
    Wat zou er gebeuren
    als ik mijn prive hier ga schrijven?
    Welk gevaar loop ik dan?

  10. laila zegt:

    Dat hangt samen met de intentie.
    Sommigen hebben "functioneel"als het ware over zichzelf verteld en dat kan iets toevoegen.
    Anderen zag ik als ijdeltuiten (en narcisten)

  11. Fleur zegt:

    Ja,dat klopt wel.
    Wat heb je snel een spraakverwarring met mailen.
    Zo dikwijls leest de ontvanger over belangrijke dingen heen.
    Mss gaat het om de intentie.
    Als je de ander graag ziet,
    is inhoud van ondergeschikt belang.
    Heb vandaag een stel gesproken
    die eerst met andere partners waren.
    Zijn vrouw ging dood.
    Zij was allang gescheiden.
    Ze kenden elkaar al 40 jaar.
    Waren bevriend als echtparen.
    Nu vormen ze samen een paar.
    Prachtige mensen zowel innerlijk als uiterlijk.
    Samen hebben ze 16 kleinkinderen van ieder twee zonen.
    Ik vroeg of ze verliefd was geworden op deze 2de man
    die eigenlijjk gewoon een vriend was.
    Ja,zei ze,zéér!
    Hij is architect en lijkt op Robert Long.
    Ze straalden beiden.
    (btw tussen ons gezegd,heb ik `m later ff nader bekeken en hij is een wereldvent,daar wordt iedereen verliefd op,Lai!!)

  12. Fleur zegt:

    Zie je dan hoe afzichtelijk het werk van Dumas is?
    Hol toch niet achter elke hype aan.
    Zij is geheel per ongeluk popi geworden.
    Echt niet op inhoud,hoor!

  13. laila zegt:

    Je bent me er eentje Fleurtje.
    Lekker naast Het Kwaad is Banaal. Schrik je ervan?
    Dumas heeft ook projecten gedaan in de psychiatrie. Prachtig. Die ken je vast wel.

  14. Fleur zegt:

    Nee,ik heb een stevige aversie tegen Dumas,mijn art teacher gaf mij daarin volkomen gelijk,zij vindt het ook zeer afstotend.
    Ik ben mij ervan bewust dat het juist de bedoeling is,maar toch haat ik het ontzettend.
    Ja,het is stuitend,ik hou van esthetiek.
    En impressionisme.
    Ben je uitgevloerd Lai van een week keihard buffelen?
    Je voelt zo moe aan.

  15. laila zegt:

    Dan raad ik je aan eens te gaan kijken bij haar projecten in de psychiatrie.
    Ik zag ook een documentaire over haar en las boeken. Wat een flauwekul over die art teacher!
    Ga zelluf op onderzoek uit!

  16. Reine jRagolo zegt:

    Ik ben daar eens geweest in dat Dolhuys. Ik proefde de sfeer dat hier 300 jaar zieke mensen in ijzeren kooien waren opgesloten zonder enige behandeling of therapie.
    Ik ga er niet meer heen.

  17. laila zegt:

    Reine;
    Een erg gevoelig typetje ben je, niet dan?
    Je raadde me eens aan naar Achterberg te kijken, wat ik al tig maal gedaan had ( in blogs)
    "Ik ga er iet meer heen"
    Dat is jouw keuze. Toch?
    . nb: Ik sluit de computer af

  18. Reine jRagolo zegt:

    Welterusten

  19. laila zegt:

    Jij ook;
    ik drink nog een wijntje en kijk nog even rond;-)

  20. f.wil. zegt:

    Noem je Sylvia Witteman nog steeds dikkerdje Witteman?
    En jij bent docent (psycholoog)?
    Je moet je schamen.

  21. laila zegt:

    Vind ik niet.
    Ook docenten kunnen speels zijn.
    De Homo Ludens, weet je wel?

  22. laila zegt:

    nota bene:
    Als je van beelden houdt f.wil ( shitfiguur!);lafaard.
    kijk dan even bij de laatste widget van de Overijssel-groep,waar ik als beheerder van de groep niets meer kan plaatsen,vanaf december.Een prachtig beeld.!

Geef een reactie

