leila (she me)/ november 2016 Layla M.

Dit is de vrouw op de affiche van SHE ME.
Leila heet ze en ze is van Silvia B.,net als de meeste andere kunstenaars voor mij onbekend. ( 17-11 inmiddels zag ik haar veel vaker)

Inmiddels ben ik er achter dat ze ook al in het buitenland heeft geexposeerd en dat zowel in Groningen ( Emmasingel) als Rotterdam,waar ze woont beelden van haar staan.

“In het beeld Leila verbeeldt Silvia B.ook de poltieke connotaties van het lichaam”, lees ik.


“Opnieuw is het een etalagepop,elegant zittend met lange zwarte haren en open schoenen met hoge naaldhakken. Haar huid is volledig voorzien van tatoeages. De handen,onderarmen en voeten zijn voorzien van Arabische henna-ornamenten,terwijl de huid die normaalgesproken onder kleding bedekt is versierd is met Westerse indigoblauwe tatoeages.Ontspannen houdt zij een machinegeweer vast dat verpakt is in een zijden kous.

De titel verwijst naar de Palestijnse terroriste Leila Khaled,die in 1969 een Amerikaans vliegtuig kaapte. “


Silvia B. brengt het stereotiepe beeld van vrouwelijkheid aan het wankelen,waardoor zichtbaar wordt welke culturele en politieke structuren daarop hun invloed uitoefenen.(ai wat een zin)

Zelf zegt Silvia B:
“De voor de hand liggende oordeelvorming is verstoord,kan nog alle kanten op gaan,of liefst mislukken,waardoor men opieuw moet gaan afwegen.

Ik houd erg van dit soort ambiguiteit,twijfel is een geweldige staat van zijn,een startpunt voor het denken. Ik zie het als een teken van deze tijd;ruimte voor androgynie in mensen,nieuwe wetenschappelijke ontwikkelingn als genetisch modificatie,cosmetische chirurgie en kunstmatige intelligentie. “

Wel spannend.

Ultra in Groningen.



17-11-2016

Interessant artikel in de krant over een nieuwe film Layla M., van Mijke de Jong, over een radicaliserend moslimmeisje.

“In hoeverre kun je je verplaatsen in iemand met heel andere achtergronden?”

Gisteren had ik tussen neus en lippen door een gesprek in de bajes met iemand die nog een jaar moet zitten; totaal 5 jaar. Zo langzamerhand in het gesprek werd duidelijk wat er zoal gebeurd was. Goddam veel huiselijk geweld; misbruik van 8-12 jaar…”Ik ben hier pas begonnen te praten.” Een heel andere wereld dan de mijne.

Nora El Koussour ( 22), afgestudeerd theaterschool Rotterdam ( nu toneelschool Maastricht)speelt de hoofdrol.

“Was je niet bang dat je Layla ondanks haar extreme denkbeelden te sympathiek maakte?”, is ook één van de vragen die in het interview wordt gesteld.

Afbeeldingsresultaat voor layla m film

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

