vrouw en vrijheid (she me)

Heerlijk is het om na een tijdje vakantie weer in je eigen bed wakker te worden. Je eigen douche te nemen.
Na een paar dagen bos en heide,en gelukkig ook terrassen, lonkt de stad weer. Met de bijbehorende cultuur.

En in Zwolle is dat weer volop te vinden.
SHE ME heet de tentoonstelling die morgen geopend wordt in het Stedelijk Museum.

Er worden 50 portretten getoond uit de eigen collectie ( van de 17e tot de 20ste eeuw) Door mannen geschilderd. Veel saaie kuise types met de bijbel in de hand.

Pas vanaf de jaren 70 van de vorige eeuw gingen vrouwen zelf hun vrouwbeeld bepalen.
Een groot aantal grote namen ( vrouwen) met internationale faam laten zelfbeelden zien van de laatste 40 jaar, lees ik in de krant

Er zijn heel wat namen bij die ik niet ken en dat maakt het boeiend .
Zoals Roni Katz hierboven ,die handgemaakte objecten maakt van ijzerdraad.
Of Nan Goldin hieronder, fotografie met een kleinbeeldcamera bij bestaand licht.

De vraag blijft of de vrouw de vrijheid kan nemen die ze wilt, of dat de mannelijke overheersing nog steeds alles bepalend is,lees ik in de krant.

Wel spannend ; het conformistische vrouwbeeld van mannen uit vorige eeuwen, afgezet tegen de verschillende vrouwbeelden die vrouwelijke kunstenaars van nu zelf laten zien.

http://www.stedelijkmuseumzwolle.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op vrouw en vrijheid (she me)

  1. Blew zegt:

    En wat is het antwoord op de vraag? Kan de vrouw de vrijheid nemen die ze wil?
    Mooi blog!

  2. laila zegt:

    Het is strandweer Blew:-)

  3. laila zegt:

    De glossy catalogus heb ik gisteren vast opgehaald ( E2.50).
    Erg mooi. Met essay van Cathrien Schreude/Roos van der Lint.

  4. Laila zegt:

    Gisteren heb ik een pittig tentamen gehaald.
    Er was een vraag bij over Nan Goldin.
    De glossy catalogus over de oudste straat van Zwolle; de Sassenstraat is mooi.

Geef een reactie

