er is je nooit een rozentuin beloofd/het vierkante ei




De fotograaf van Natuur op industrieterrein is vrachtwagenchauffeur ( F.Visser)  en heeft altijd een camera bij zich. Hij is één van de zes finalisten van de amateur beeldende kunstprijs van de Volkskrant. Het vierkante ei. Er waren 2200 inzendingen,1000 werden geselecteerd voor de voorrondes en zes gaan door naar de finale.


Soms vindt hij een parel,zoals dit boompje dat vanuit een altijd donker hoekje naar het licht toegroeit. Een hoopvol, levendig beeld.


Opvallend vind ik de wat sombere kleuren en thema’s van de zes.


Zou dat een tijdsbeeld zijn?


Gisteren hadden we het in een les over deze tijd,nav de gruwelijkheden.
Individualisering werd genoemd en de gehaastheid. Het commerciele en de druk op mensen.


Ik heb altijd de neiging om dat te relativeren.


Denk dan aan De Eeuw van mijn vader van Geert Mak.


Pakweg 100 jaar geleden was de gemiddelde leeftijd 42, was er veel verpaupering, werd  op vrijdag het loonzakje in de kroeg uitgedeeld,zoop vader zich een stuk in de kraag en sloeg vervolgens ma en de kinderen door het kot….


Deze tijd is heel anders, maar of het nu zoveel slechter is?


Het kan zijn dat de sombere kleuren en het desolate van de thema’s te danken is aan het feit dat men narigheid meer kan toelaten.
Dat men zich meer bewust is van de zwarte kanten van het leven.


Wat denkt U?


Er is je nooit een rozentuin beloofd.


Ik heb vanmorgen genoten van de werken die op de site te zien zijn.


De vrouw in de trein vind ik ook een fraai beeld, maar ook de ijle bloemetjes in vaas.







http://www.vierkanteei.nl
(het linken lukt niet)

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

10 reacties op er is je nooit een rozentuin beloofd/het vierkante ei

  1. StadsfotograafVelsen zegt:

    Ja, er zitten wonderschone foto’s tussen!

  2. laila zegt:

    Ja;prachtig. Ik moet tot 7 uur maar ga af en toe even kijken.
    Opvallend: deze amateurkunst is niet van professionele te onderscheiden!

  3. maria-dolores zegt:

    Bedankt voor de tip, Laila.
    Ik ga er gelijk even kijken.

  4. laila zegt:

    Dank je MD.
    Nog eentje toegevoegd.
    Maar nu; een shagje buiten;-)

  5. joostsr zegt:

    Tijdsbeeld? We hebben al zoveel, dat we eigenlijk iets willen wat niet bestaat..een vierkant ei? En nou ga ik naar de foto’s kijken

  6. moonfairy zegt:

    ik heb meegedaan
    ik zat bij die 1000 die uitgekozen zijn
    maar daarna kwam ik niet verder
    zeker te mooie vrolijke kleuren haha
    ik kreeg net uitnodiging voor de halvefinale tentoonstelling in het Van Abbe
    somhow hb ik er niet zon zin meer in
    Moon

  7. laila zegt:

    @moonfairy.
    Dat wist ik nog.
    Ik was al benieuwd of je erbij zou zijn.
    Jammer; je had er goed tussen gekund met wat meer zwart erin:-)
    Ik vind het mooi werk overigens en niet van professioneel te onderscheiden.
    Ben je ook op de site te zien?

  8. Gus zegt:

    Toegegeven, ik vond de thema’s ook behoorlijk down. Van de 6, ik vind er geen mooi.
    Zat "Glaswerk" er niet tussen?
    Die zou een goeie kans hebben gemaakt.

  9. moonfairy zegt:

    heb je inmiddels mail gestuurd met mijn ingestuurde werk
    Moon

  10. laila zegt:

    @Gus.
    "Van de 6 vind ik er geen mooi."
    Dat zie ik anders.
    @moonfairy.
    Dan zie ik het straks.
    Ik ben benieuwd.
    Wat betekent het als het onderscheid tussen professionele en amateurkunst niet te zien is?
    Daar zit ik over na te denken.
    Ook in het kader van empowerment, zoals dat heet.

Geef een reactie

