oumi

Soms lees je iets en dan komen allerlei lijntjes in het denken bij elkaar.
Ik had het vanmorgen.
In eerdere blogs had ik het al eens over Bohlmeijer de psycholoog aan de universiteit van Twente die programma’s heeft ontwikkeld waarbij mensen met een milde depressie, door het schrijven van hun levensverhaal een andere kijk op zichzelf krijgen.

De depressie kan daardoor in een aanzienlijk aantal gevallen verminderen.

Dat geldt ook voor de verhalen van mensen die dichtbij je staan, maar waar je soms weinig van weet; je ouders bijvoorbeeld.

Om allerlei redenen kan het beeld dat je van je ouders hebt heel eenzijdig zijn, of zijn blijven steken in "vooroordelen".

Ik vond het, zoals ik eerder blogde een verrijking om met mijn schoonmoeder van gedachten te wisselen over haar leven. Haar manier van denken en handelen werd door haar verhalen in een context geplaatst waardoor ik haar beter kon begrijpen. En dat lijkt me cruciaal:
Begrijpen en begrepen worden.

Vanmorgen had ik het toen ik las over Oumi, een monoloog van de Marokkaanse acteur Nasrdin Dchar, die op een gegeven moment wanhopig tegen zijn moeder uitriep:
"Waarom weten we niets van je?"

"Door de verhalen van zijn moeder krijgt Dhcar een nieuwe blik op zijn eigen leven. Mijn moeder heeft een sterke wil, leerde me over het belang van eigen keuzes maken.
Langzaam beseft Dchar dat hij zijn eigen pad moet volgen en niet bang moet zijn voor de reacties van anderen,"aldus het interview in de VK.

De beeldvorming over Marokkanen is hardnekkig, zoals iedereen weet en als zelfs politici en cabaretiers massaal aan die stereotypering meedoen, zal dat niet meevallen.

Ik ken veel succesvolle Marokkaanse HBO-studenten en ik vind het een prachtig project.
Oumi, dat "mijn moeder"betekent.

Maria Goos is de regisseur .Ze ging zelfs een weekje mee naar een familiefeest in hun huisje in Marokko, waar ze heel  lang voor gespaard hebben.

Waarde lezer:
Zet de  weerstand en schroom eens aan de kant en interview je vader en/of moeder.
Je leven zal daarna nooit meer hetzelfde zijn.

Goos en Dchar
http://www.mariagoos.nl


Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op oumi

  1. laila zegt:

    Well; ik spring op de fiets , naar een werkveld, daarna een bijeenkomst over het schrijven van nieuwe lesprogramma’s (ga ik doen) en vanmiddag: een lezing van collega over de filosofen van de middeleeuwen.
    Een leuke dag dus.
    De lezer wens ik hetzelfde; dwz een ‘leuke dag."

  2. Christien Damman zegt:

    Laila, weer een zinvolle bijdrage van jou.

  3. anna zegt:

    Vind ik ook Christien. ( en GGZ-kostenbesparend):-)

Geef een reactie

