week van de psychiatrie/ 2015/ 2016 www.nationaalzorgfonds.nl




Deze week begint weer de week van… ( www.weekvandepsychiatrie.nl)  ( http://www.ggznederland.nl)


Het accent ligt dit keer op menselijke zorg, in tegenstelling tot bureaucratische zorg.


In het gehele land zijn interessante projecten.


Waardevolle zorg sluit aan bij rehabilitatie: luisteren naar de verhalen van de client.


In het Dolhuys is werk te zien van de Engelse Bobby Baker(1950)


“Halverwege de jaren negentig overleed mijn stiefvader,werd mijn moeder depressief,kregen we geldproblemen. Ik hield niet meer op met huilen.”


De huisarts gaf haar een cassette-bandje met relaxte muziek, maar ze meldde zich zelf bij een therapeutisch centrum.


Daar begon ze,in 1997 , te tekenen.


Baker:
“Het is een voorrecht om kunstenares te zijn en te kunnen communiceren via tekeningen. Ik heb mijn tekeningen vaak gebruikt om deskundigen duidelijk te maken hoe ik me voelde.”


Dora Whittuck ( 1980; klinisch psychologe),de dochter, hielp haar moeder met het selekteren van de tekeningen.




 Waardevolle zorg: luisteren naar de verhalen.
 

——————-

28-8

Cobie Groenendijk, psychiater had een helder verhaal over zorgmijders en bureaucratie in Buitenhof vandaag.

“In mijn opleiding Geneeskunde had ik nooit geleerd dat in sommige wijken mensen 7 jaar eerder doodgaan en zoveel meer ziektes hebben”, zei ze.

De hoge eigen bijdrage heeft tot gevolg dat mensen niet naar de dokter gaan.Dagelijks kun je daar verhalen over horen.

Schrikbarend.

Onze gezondheidszorg is goed maar het stelsel deugt volgens velen niet.

Zie: http://www.nationaalzorgfonds.nl

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op week van de psychiatrie/ 2015/ 2016 www.nationaalzorgfonds.nl

  1. margreeth zegt:

    Een hart en twee gezichten..goed dat je er aandacht aan besteed.

  2. laila zegt:

    Ha die margreeth!?
    eén hart; twee kamers.
    yin en yang;-)

  3. Draver zegt:

    Tekening spreekt

Geef een reactie

