een tuin van glas-st.jan/ 11-12-2016 onthulling Boschbeest

Detail 3 wordt deze fluitspelende figuur genoemd.
Je kijkt je ogen uit bij al die “grapjes”die toententertijd door beeldhouwers zijn uitgehaald.Zouden ze aan Die Zauberflote gedacht hebben?Die wonderschone opera van Mozart?
Of bestond die nog niet?

600 beelden staan er en 59 klokken.
Op het dak liggen 700.000 leien.
Er wordt een nieuwe engel onthuld op 2 april.
Een engel in spijkerbroek met mobiele telefoon.

De vorige restaurateurs lieten in de bange oorlogsdagen van 1940 een ingemetselde fles wijn achter met een brief met de hoop op betere tijden.
Ook nu hebben de bouwvakkers een fles met een brief op een geheime plek verstopt.

Eén van de opmerkelijkste ornamenten vind ik het raam;
een tuin van glas, geschonken bij een jubileum van koningin Beatrix.In 2005.
Ik heb hem gezien.

Hij is klaar.
De St.Jan in Den Bosch.

Jaarlijks 800.000 bezoekers.
Jaarlijks 600.000 kaarsen voor  Onze Lieve Vrouwe.

Mozart’s Kronungsmesse zal er klinken.

www.sint-jan.nl

Een tuin van glas.
Marc Mulders.


—————————————————————————————————————

Natuurlijk kan zij niet ontbreken in deze bijdrage.

—————————————————————————————–

4-3-2016

Prachtige stad Den Bosch; met de spectaculaire Jeroententoonstelling.

Natuurlijk hebben we nog even een kaarsje aangestoken in de St.Jan, de drukke tentoonstelling bezocht, maar heel fraai was de wandeling door het Bossche Broek naar Vught, waar we zes reeeen zagen en steeds die machtige kerk in de rug.

Boven in het museum was ik onder de indruk van keramiek van Chagall.

———————————————————————–

Kunst maken we samen.

http://www.boschbeest.nl

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op een tuin van glas-st.jan/ 11-12-2016 onthulling Boschbeest

  1. Robbie Kruzdlo zegt:

    Mooi

  2. moonfairy zegt:

    ik woon er om de hoek
    maar heb je niet ontmoet
    jammer
    moon

  3. luke zegt:

    Leuk die verstopte fles. Ook ik heb bij het verbouwen van mijn huis iets verstopt, een pot gedroogde paddenstoelen en mijn bril. Alleen niet expres.
    Groet Luuk

  4. laila zegt:

    @Robert.
    Bij die fluitspeler denk ik ook aan Mozart.
    Die zauberflote met de prachtige symboliek.

  5. laila zegt:

    @moonfairy.
    Woon jij om de hoek van het grootste cultuurgoed van Nederland?
    Wie weet; we’ll meet:-)

  6. laila zegt:

    @Luke.
    Haha.

  7. Ger Blog zegt:

    Jammer van die mobiele telefoon. Ik kan er de humor niet van inzien. Het is gewoon slecht. Dat fluitje van die man vind ik ook geen humor, maar het is wel speels en daarom leuk.
    Ik begreep dat beeldhouwers hun best hebben gedaan om op te vallen, om hun ‘kunstwerken’ eruit te laten steken. Net zoals architecten dat doen. De eenheid wordt daarom verbroken.
    Die foto van dat vliegtuig vind ik ook niets. Het lijkt wel opspattend bloed te moeten voorstellen, links ernaast. En Marc heeft weer eens niet de moeite genomen om een nieuw exemplaar van dat glas met dat vliegtuig te maken, zodat er geen lelijke donkere vlekken onderaan het raampje zichtbaar zijn.

  8. laila zegt:

    Dan verschillen we van mening Ger.
    Dat kan.
    Er zijn 60 nieuwe beelden.

Geef een reactie

