horror vacui

Gisteren had ik het in mijn blog over Willem van Genk, de bekendste Nederlandse geesteszieke kunstenaar.

Ik heb zijn werk gezien in de Stadshof ( nu Fundatie)in Zwolle, toentertijd een museum voor outsiderskunst.

Hierboven is de Raadhuisstraat in Amsterdam te zien.

In de masterscriptie van Jeanette van den Bos ( Kunst en psychiatrie) waar ik aan refereerde wordt horror vacui als een kenmerk van geestesziekte gezien.
De neiging om het hele vel papier te bedekken met vormen. Willem van Genk , die schizofreen was, deed dat zeker.
 Ze haalt Jos ten Berge aan die in zijn artikel  De doodlopende weg van de stijldiagnostiek ( 1966) verwijst naar een onderzoek naar de vraag of geestesziekte af te leiden is uit kunstwerken.

Vier kenmerken worden genoemd:
Symboliek-geesteszieken gebruiken veel symboliek om duistere gedachten en verdrongen complexen te vertolken.
Figuratie-Figuratieve vormen worden gefragmenteerd weergegeven.
Horror vacui-Vanuit de angst voor lege ruimte wordt het hele vel papier bedekt.
Unheimlichkeit-Het onderscheid tussen fantasie en hallucinatie en werkelijkheid verdwijnt.

Een prachtig woord is dat; horror vacui.

In hoeverre zijn sommige bloggers obsessief bezig lege ruimte in te vullen?

Op nederlands.nl opereert joanan rutgers.

Gisteren had ik het over Menno Wigman en nu heeft hij een bijdrage over hem.
Hij lult maar een eind weg lijkt het want hij heeft het over de antroposofische instelling waar hij drie maanden verbleef.
Dag in dag uit vult hij nederlands.nl met maffe citaten en onwaarheden.

Zou dat ook een vorm van horror vacui zijn?

De dwangmatige neiging om lege ruimtes te vullen?

Of neem die halve zolen  ( bloggers) met al die identiteiten.
Dag in dag uit moeten ze "lege ruimte vullen".
 Of is dat gewoon verslaving?

Is het gros van de mensheid, al twitterend , sms-end, kwebbelend,  bezig lege ruimte te vullen?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op horror vacui

  1. anna zegt:

    Veelzeggend meid dat hier niemand op reageert.
    Weinigen willen toegeven dat ze slechts halve zolen zijn:-)
    Ga lekker naar buiten!

  2. Robbie Kruzdlo zegt:

    Doet fred van der Wal ook…*==))
    Maar ik vind je blog hierover prachtig. Wil wel meer lezen over dit onderwerp…Dank

  3. laila zegt:

    Dank je wel Robert.
    Het is heerlijk buiten.
    Ik heb bosviooltjes gekocht.
    Een ieder die durft te reageren is geen halve zool;-)

  4. George Knight zegt:

    @laila
    Je roept bij me allerlei associaties op. Aan de tentoonstelling Open Minds die ik in 1989 in Gent zag met veel werk van Adolf Wolfli en de verhalenbundel Horro Vacui van Jacques Hamelink.
    Voor het onderwerp kunst en psychiatrie heb ik me nooit geinteresseerd, maar wanneer ik het tegenkwam was ik toch gefascineerd in de grens aan het normale. Even. Musea als het Haarlemse Dolhuys of het Gentse Dr. Guislain bieden kansen om er verder in te duiken. Toch blijf ik staan aan de rand. Er is al zoveel kunst te zien die nauwelijks bij te houden is. Of is het mijn particuliere opwelling van horror vacui?

Geef een reactie

