picasso en de kraai




Terwijl gisteravond voetbalgeluiden door de kamer schalden, van Persi scoorde weer prachtig trouwens, deed ik me te goed aan het tijdschrift Spoor.


Lentekriebels uiten zich bij mij in het weg willen; het liefst alleen en het magazine bood allerhande uitjes ( met kortingsbonnen) om me op te verheugen.


Zo is daar Picasso in Parijs in het Van Goghmuseum met een fraaie catalogus.
Ik heb veel over Picasso gelezen maar niet veel werk van hem gezien.
Binnenkort ga ik er heen.
Dit zelfportret vind ik van een ontroerende schoonheid.


Zomaar ergens wandelen vind ik ook aantrekkelijk.


Kader Abdollah is zeven jaar geleden verhuisd van Zwolle naar Delft en wandelt veel.
Hij loopt  met Spoor, de wandelroute het Bieslandse Bos en vertelt over zijn boekenweekgeschenk.
Elke dag wandelt of jogt hij.


"Ik loop tot mijn hoofd niets meer te bieden heeft. Dat noem ik naar binnen lopen,dan zie ik niks en orden mijn gedachten.
Andere keren loop ik naar buiten toe. Dan wil ik juist niet nadenken en heb ik alleen maar aandacht voor de omgeving. Het is verrassend hoe authentiek de natuur rond Delft is. Middeleeuws zelfs. Ik kende de beelden natuurlijk al van schilderijen van de oude meesters, maar hier zie je het levensecht voor je."
 
Het thema van de boekenweek is: geschreven portretten.
Abdollah ziet De Kraai,het boekenweekgeschenk, als een autobiografie van de immigratie.


HET IS EEN ODE AAN DE TAAL, DE LIEFDE EN DE IMMIGRATIE.


Hij schreef het in Amerika, maar de plaats van handeling is Amsterdam.
 
Twee portretten in deze bijdrage:
Een geschilderd en een geschreven.
Op www.eropuit.nl/wandelen is de wandelroute Bieslandse Bos te vinden.



 Speciaal voor Maria:
Vrouw met kraai ( detail)


Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

4 reacties op picasso en de kraai

  1. Maria Trepp zegt:

    Ohhh…teleurgesteld. Ik dacht dat er een schilderij was van Picasso met een kraai, dat had ik bij mijn kraaienkunst kunnen bewaren…

  2. margreeth zegt:

    …mijn vrouw zegt dat ze dacht dat het over Picasso zou gaan maar ze vond het onderwerp mooi.

  3. laila zegt:

    @Maria.
    Ik zal nog iets heel moois toevoegen, maar eerst vergadering.
    @margreeth?

  4. laila zegt:

    Maria.
    Vrouw met kraai ( detail) toegevoegd:-)

Geef een reactie

