cum laude in het dolhuys/ september 2016 Start publiekscampagne Depressie

Isolatie is de naam van het project waarmee Kees Peerdeman ( 24) in Eindhoven Cum laude afstudeerde aan de Design Academy.
 
In een serie zwart-wittekeningen laat hij daarin zijn angststoornis zien.
 
 
“Met zwart symboliseer ik de muur die mensen optrekken om hun eigen gevoelens te verbergen. Dat heb ik zelf ook gedeaan. Maar nu ik mij in  mijn werk kwetsbaar opstel heb ik soms bijzondere gesprekken met mensen waarin ze vertellen waar zij mee worstelen.”
 

 
Hij groeide op in West-Friesland waar zelfdoding al 150 jaar vaker voorkomt dan gemiddeld.
 
Op het moment dat hij zelfdoding als afstudeeronderwerp koos had hij geen idee dat hij bij zichzelf uit zou komen.
“Ik ben een vrolijke jongen maar ik heb ook een angststoornis.
 
Langzamerhand kwam ik tot de ontdekking dat het stereotype beeld van West-Friese jongeren ook op mij van toepassing was: problemen voor jezelf houden,anderen niet tot last zijn en vooral niet opvallen.”
 
 
Mijn favoriete Museum Het Dolhuys  toont werk van hem.
Op dit moment maakt hij een ruim twintig meter brede wandschildering met een “landschap”van gedachten. de beelden zijn gebaseerd op gevoelens van angst,isolatie en vervreemding,waar hij in de puberteit mee worstelde. ( van 18-2 tot 17-4)
 
GGZ West-Friesland wil een oplage van het boek Isolatie bestellen om voorlichting te geven aan jongeren.
Het boek lijkt me ook uitstekend geschikt voor jonge studenten met toenemende problemen.
 
www.hetdolhuys.nl

http://www.keespeerdeman.nl

———————————————————————————————————————————————–

26-9-2016

Start Publiekscampagne depressie.

http://www.omgaanmetdepressie.nl

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op cum laude in het dolhuys/ september 2016 Start publiekscampagne Depressie

  1. maria-dolores zegt:

    Boeiend thema.
    Die 150 jaar intrigeert mij enigszins.
    Waarschijnlijk zijn alleen de laatste 150 jaar onderzocht?

  2. laila zegt:

    Tjonge wat een saaie boel, maar niet zo’n trollenbos als daar.
    Ik heb gestemd op die man met die bolle wangetjes en flaporen;-)
    Zou kunnen MD, maar ik ga nu naar mijn schrijfgroeppie…

  3. laila zegt:

    Vandaag een groot artikel over Peerdeman in de VK.
    OokJos ten Berge ( zie Kunst en gekte) wordt aangehaald.

Geef een reactie

