vogels in een boom

‘Tot twee weken voor de bevalling was ik naar mijn werk gegaan. Ik weet nog dat ik op een herenfiets reed, want de mijne had een lekke band.


En daar werd dat kleine mannetje op mijn buik gelegd en alles wat ik ooit over baby’s geleerd had werd teniet gedaan.Dat een baby een onbeschreven blad is kan alleen maar bedacht zijn door mensen zonder kinderen of mannen.

Het was een mensje dat alles bij zich had. Een baby maar tegelijkertijd een volwassene in een babylijfje.  Hij lachte ( dat kon helemaal niet) en keek me aan met een uitdrukking van:
‘Hier ben ik dan.’


Gisteravond zat ik wat te mijmeren over echt/onecht.
Het is een prachtig thema waar je van alles bij kunt bedenken.


Het is het thema van de maand van de filosofie.
Het echte leven.


"Echt is goed. We willen echt eten,echte leiders,echte liefde,echt contact. Maar wat zegt dat verlangen naar echtheid over ons?Is authenticitet een overspannen en modieus ideaal of is het juist een van de meest krachtige morele inspiratiebronnen van dit moment?
De FilosofieNacht gaat op zoek naar échte antwoorden.


Als ik studenten vraag wat ze de belangrijkste waarde vinden zeggen velen: eerlijkheid.
Je zou dat als een synoniem voor echtheid kunnen beschouwen.

Maar wat zijn de voordelen van oneerlijkheid?
In welke gevallen is oneerlijkheid te verkiezen?

Wat heb ik genoten toen ik als student bij het Academisch Ziekenhuis werd aangehouden omdat ik geen licht op de fiets had.
Bekakt:
"Haeren ik moet zo operaeren."



Echtheid als morele inspiratiebron?
Wat te denken van culturele verschillen?
In veel culturen geldt het als een teken van onwellevendheid als je te eerlijk/direct bent.

Ik ben heel benieuwd hoe FM dit onderwerp gaat aanpakken.





Lezers worden opgeroepen om een bijdrage te leveren.


Beschrijf het moment waarop u dacht: het echte leven is nu begonnen. Probeer de vraag te beantwoorden wat écht is aan dat moment. Uiteraard laat het leven zich niet opdelen in hokjes of ‘momenten’-maar denk als een romanschrijver die erin slaagt om momenten in een verhaal een symbolische betekenis te geven.


De beste,leukste,meest prikkelende inzendingen worden gepubliceerd in het Maand van de filosofienummer.
lengte: maximaal 300 woorden. Stuur uw inzending voor 1 maart naar droovers@filosofiemagazie.nl


Iedereen weet inmiddels dat we aan vele illusies blootgesteld worden,of ze zelf creeeren.

Wat ziet u bijvoorbeeld op dit plaatje.


Zijn het vogels in een boom?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

8 reacties op vogels in een boom

  1. oliphant zegt:

    Leuke opdracht. Als het me lukt qua tijd…??
    Mooie foto, maar ik zie geen vogels maar overwinteren bladeren.
    Groet.

  2. Selma zegt:

    Echt een inspirerend blog… 😉

  3. laila zegt:

    @oliphant.
    Ik ben benieuwd naar jouw Echte ervaring!

  4. laila zegt:

    @Selma.
    Inspirerend? Fijn zo.
    Mooi plaatje niet:-)
    Sluit ik (on)bewust aan bij de antroposofen?

  5. Wim Duzijn zegt:

    Grappig dat senusele meisjesgezicht… Doet me denken aan de zwart-wit-foto’s van BRIGITTE BARDOT die een tijdje boven mijn bed gehangen hebben. Een combinatie van ernst en sensualiteit. Een verwijzing naar wat ik zelf voelde en verlangde. En ja, als je iets echts zoekt kun je nooit jezelf ontkennen. Vandaar mijn keuze voor het anarchisme (afstand doen van alles wat IK-vijandig is) en mijn verbazing over de afwijzing van dat anarchisme door mensen die ‘echt’ pretenderen te zijn.

  6. laila zegt:

    @Wim.
    "Als je iets echts zoekt kun je nooit jezelf ontkennen’, vind ik een mooie uitspraak.

  7. Selma zegt:

    Oei, oei, de antroposofen….
    Ik ben opgevoed door een antroposofische tante,
    die haar jongste zoon,
    geboren na een gestorven kind,
    opvoedde als diens reïncarnatie.
    Met gevolg:
    jongste zoon levenslang inrichting in en uit.
    Praaaat mij niet van de antroposofen.

  8. laila zegt:

    @Selma.
    Onecht; deze reactie?
    Who trhe hell is Selma?

Geef een reactie

