and the winner is… 2015 BOYHOOD ?

De meest verpletterende film van 2010 was voor mij Winter’s Bone.

De (onafhankelijke)film speelt in de ruige Ozark Mountains van Missouri.

Een meisje van 17, Ree, heeft een depressieve moeder, een broertje en een zusje en een huis.

In het begin komt iemand langs om te vertellen dat ze er uit moet omdat haar vader het verpatst heeft. Een drugsverslaafde.

Dan begint haar zoektocht om het tij te keren. Ze moet haar vader vinden om het huis te behouden.

Een verpauperde wereld is het waar ze doorheen moet. Veel mensen hebben hun ziel aan de duivel verkocht;velen zijn verslaafd. De schoonheid van het landschap vormt een schril contrast met de gedeeltelijk criminele, keiharde bevolking, de film is razend spannend en laat zien hoe groot de overlevingsdrang van een enkeling kan zijn.

Magische momenten kent de film en de authentieke muziek onderstreept de sfeer.

Het gevoel van mismoedigheid over de kleinheid, wreedheid van mensen blijft nog lang na-ijlen.
Wat doet ( geestelijke) armoede met mensen?

In de Stentor www.destentor.nl/oscars
kun je zelf bepalen wie een Oscar krijgt.

Wat mij betreft:
Beste film: Winters Bone
Beste vrouwelijke hoofdrol: Jennifer Lawrence
Beste regisseur: Debra Garnik ( pas haar 2e film;niet genomineerd)

WEES STIL ALS EEN BERG
BEWEEG ALS EEN MACHTIGE RIVIER

nb
Tot de “lol er af is”, blog ik hier nog even door.
 
Afbeelding:
Dudok de Wit
( korte film:
Vader en dochter.
Oscar)
 

———————————————————————————————————————————————-

BOYHOOD

richard-linklater-film-actor-star-grows-up__oPt

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

13 reacties op and the winner is… 2015 BOYHOOD ?

  1. Mihai Martoiu Ticu zegt:

    Als ik kijk welke films ik een betere cijfer dan Winter Bone in 2010 bij IMDB heb gegeven:
    The American (2010)
    Meek’s Cutoff (2010)
    Blue Valentine (2010)
    Unthinkable (2010)
    Repo Men (2010)
    Never Let Me Go (2010)
    Green Zone (2010)
    Certified Copy (2010)
    Buried (2010)
    Attenberg (2010)
    Attenberg Wint gedeeld met Never Let Me Go.

  2. laila zegt:

    The American wordt op 3 maart door de VK weggegeven.
    Als promotie van het nieuwe katern.
    De anderen heb ik nog niet gezien.
    Het is een persoonlijke keuze Mihai.
    Het thema van de maand van de filosofie is het Echte leven. Dat vond ik bij Winter’s Bone.
    Het spel van de acteurs, de sobere verfilming , de muziek en natuurlijk:
    Het landschap.

  3. Mihai Martoiu Ticu zegt:

    Waar het om gaat bij een film is dat het relevant is. Dat wil zeggen dat je, met de kennis achteraf, denkt dat je iets zou missen als je het niet had gezien. Bij Winter Bone is niet het geval. Bij Attenberg en Never Let Me Go is het wel het geval.

  4. laila zegt:

    Waar het om gaat bij een film is….
    Ook dat is een persoonlijke kwestie.
    Een film kan onderhoudend zijn, educatief, gewoon spannend, een eye-opener.
    Winter’s Bone vond ik een beetje te vergelijken met de literatuur van Annie Proulx.
    En het liet me over verschillende dingen nadenken:
    bv Er zijn veel mensen die anders zijn als ik-zelf; in andere omstandigheden leven.
    En: wat betekenen omstandigheden, armoede bv voor mensen?
    Tot nadenken gestemd worden vind ik altijd relevant. Jij niet?

  5. Mihai Martoiu Ticu zegt:

    ==Ook dat is een persoonlijke kwestie.==
    Dat is altijd een dooddoener, dat over de smaak niet valt te betwisten. Nee het is absoluut niet waar, men kan kuswerken met elkaar vergelijken op een min of meer wetenschappelijke manier.

  6. laila zegt:

    ‘Men kan kuswerken met elkaar vergelijken op een min of meer wetenschappelijke manier."
    Aha; daar zou ik van jouw hand wel eens een blog over willen lezen.
    Met voorbeelden graag.

  7. Thera zegt:

    Mihai, gelukkig zit de wereld niet exact in elkaar, zoals jij dat zou willen. Er is namelijk ook nog een rechterhersenhelft, en er is ook nog zoiets als gevoel. Je kunt alles morsdood rationaliseren, daarmee verpletter je andere kwaliteiten. Ja juist, andere kwaliteiten! Helaas leven we toch al in een wereld waar de linkerhersenhelft overheerst, als summum wordt gezien, je ziet zelf wat dat voor een pretje is.
    Laila, bedankt voor de tip, ik kende de film nog niet.

  8. Mihai Martoiu Ticu zegt:

    @Thera
    Dit soort uitspraken hoor ik van mensen die de mens als een bijzonder of superieur wezen in het heelal willen zien, als uitverkoren. Daardoor scheppen ze allerlei mysteries, die volgens hen niet met wetenschappelijke middelen kenbaar zijn, zoals bewustzijn, gevoel, liefde etc. Maar in feite doen ze niets anders dan de gelovigen, die god met zulke eigenschappen toekennen dat het niet voor ons kenbaar zou zijn. Dat is het een argument onschendbaar maken voor aanval.
    Sterker nog, dezelfde wens om de mens als speciaal te zien, is een factor die in sociaaldarwinisme een rol speelt. Het onbewuste argument gaat als volgt:
    (1) Premisse 1: De mens is superieur aan de dieren.
    (2) Premisse 2: Evolutie houdt in dat de superieuren overleven en de inferieuren sterven.
    (3) Premisse 3: We zien ook tussen de mensen superieuren en inferieuren, in rassen- of cultuurverschillen.
    (4) Conclusie: Wij, als superieuren mogen de inferieuren voor onze doeleinden gebruiken.
    Maar niets is minder waar. Uiteindelijk zal alles wetenschappelijk verklaard worden. Zie bijvoorbeeld dit hoe de wetenschap het plezier in muziek langzamerhand ontrafelt:http://musiccognition.blogspot.com/2011/01/was-steven-pinker-right-after-all.html

  9. Thera zegt:

    Mihai, hoe kom je nou toch bij die premissen? Dat wil zeggen in verband met mijn opmerking? Gek genoeg bedoel ik eerder het tegendeel. Sterker nog, mijn opmerking bevestigt juist mijn overtuiging van het tegendeel.
    Inmiddels wordt ook steeds meer bekend over de werking van de hersenhelften, nav wetenschappelijk onderzoek. Daarnaast is het hele bewustzijnproces ook onderwerp van studie en onderzoek. "Ik denk, dus ik ben" is allang achterhaald. Ook op gebied van gevoelens, of meningsvorming worden met regelmaat nieuwe theoriën opgeworpen. Het staat nog in kinderschoenen, maar ook op dit gebied zal een wetenschappelijk benadering gevonden kunnen worden.
    De linkerhersenhelft, de zetel van de ratio en logica, is maar een klein deel van het geheel dat zich mens noemt en wat mij betreft zeker niet superier is aan dieren enzo. http://www.youtube.com/watch?v=buqtdpuZxvk 😉

  10. Mihai Martoiu Ticu zegt:

    @Thera
    Dus je bevestigt dat de werking van de rechter hersenhelft wetenschappelijk verklaard kan worden. Als gevolg daarvan zijn gevoelens geen mysterie meer. Je kunt dus wetenschappelijk aantonen dat een kunstwerk beter is dan een andere.
    Maar voor onze films hoeven we niet zo ver te gaan. We kunnen wetenschappelijk aantonen dat Winter Bone bekende filmtechnieken gebruikt en deze identificeren. We kunnen een verklaring geven voor de gevoelens bij de kijker. Daaruit kunnen we concluderen dat Winter Bone zich niet onderscheid van een groot groep andere films die hetzelfde doen. Het is dus een "ik heb het al honderd keer eerder gezien" herkouwing.
    Bij Attenberg daarentegen kunnen we aantonen dat de regisseuse de normen van de film op een verfrissende manier schendt. Je wordt voortdurend op de verkeerde been gezet, je filminstincten worden tegengesproken, maar niet alleen als for the sake van het schenden van de regels, maar om bepaalde effecten te bereiken. Het is misschien niet toevallig dat Giorgos Lanthimos in haar film speelde. Hij heeft een soortgelijke film, misschien zelfs beter gemaakt: Dogtooth ("Kynodontas"). We kunnen beide films opnieuw kijken en over alle elementen een inventaristatie maken. Uit deze inventarisatie kunnen we een conclusie trekken dat de elementen in Attenberg meer waarde hebben als kunst dan de elementen in Winter Bone.
    Never Let Me Go is ook zoiets dat al je vooroordelen ondersteboven gooit. En dat kan uitgelegd worden van minuut tot minuut.
    Dus het roepen dat alles een kwestie van smaak of subjectieve ervaring is, is slechts de makkelijkste weg kiezen uit een argument.

  11. laila zegt:

    @Thera.
    Er is niet zoveel bombarie over deze film geweest; in de Stentor heeft maar 5 % op deze film gestemd.
    Ik ga hem dit weekend voor de 2e keer zien.Hij heeft wel al veel prijzen.
    @Mihai.
    Op geleidelijke wijze steeds verder komen in een bepaalde spanning,en dieper in de materie "duiken", of ontregeld worden door een regisseur. ( Zoals alle goede thrillers doen)
    Wat prefereer je?
    In het Echte leven gaat alles toch meestal ook vrij geleidelijk.
    Hoewel sommige huidige " internetslaven"zich van de ene op de andere impuls lijken te storten.
    Ik las net weer een conversatie tussen Breuer en Nietzsche ( Yalom), over Breuers obsessie, die hem bijna tot suicide brengt.
    ‘Wat is de betekenis van die obsessie?",vraagt Breuer en dat vind ik een erg interessante vraag.
    Wat is de betekenis van de neiging om zo rationeel te denken, vraag ik me bij jou, en anderen af. Het lijkt bijna op dissociatie ( afsplitsing van gevoelens) , zoals je dat bij gemartelden en getraumatiseerde mensen kunt aantreffen. Ben jij niet opgegroeid in Roemenie? ( is niet indiscreet bedoeld)
    Zo; en na Nietzsche moet ik nu extra kip gaan halen want een zoon komt weer even thuis.

  12. Robbie Kruzdlo zegt:

    Ik ben bang dat ik M en zijn megalomanie kan analyseren.

  13. laila zegt:

    @Robert.
    Er is geen sprake van megalomanie.
    De tekening heeft een mooi lijstje!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s