moving machines/museum RUG

"Die zou ik wel mee willen nemen", zei ik tegen mijn zoon gisteren.

We hadden afgesproken in een lunchcafé, om een beetje bij te praten en ik stelde voor om om de hoek naar het Universiteitsmuseum te gaan. Ik was er nog nooit geweest.

Wat vond ik ze leuk, de Moving Machines van Paul van Twist; een man die jaren voor de techniek heeft gekozen maar nu de kunst in is gegaan.

Je kon op knopjes drukken en dan gebeurde er van alles.

Zoals bij dit object op de foto.
Build me a Woman heet het , naar een liedje van The Doors.

De glazen bolletjes representeren een vrouw, maar ze is niet af. Bellen worden uit het gat geblazen als je op een knopje drukt en er is geluid.

Prachtig vond ik de oude houten trap met het glas in lood en de portretten van de geleerden . Er zijn er heel wat , zelfs oude bekenden kun je er tegenkomen. Kuno van Dijk ( van stage)bijvoorbeeld.Hoogleraar psychiatrie. Maar dat zag ik later pas, op de site van het museum, waar ook de geschiedenis van de RUG  geschetst wordt

Er is een speciale kamer voor Aletta Jacobs, de eerst vrouwelijke studente in Groningen.


De kans dat Paul van Twist bij Build me a woman aan een soort Aletta heeft gedacht acht ik niet zo groot.

Er waren veel kinderen in het museum, want ook bij de tentoonstelling Bliep over computers en geluiden kon je overal aan zitten en mee spelen.

"Wat zou je mee willen nemen mam ? ,"vroeg hij.

We stonden bij de klassieke vitrines en in één daarvan stonden maskers en oude houten beeldjes uit Afrika.

"Zo’n houten beeldje,
het is net of er een ziel in zit."

www.movingmachines.nl
www.rug.nl/museum/index

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op moving machines/museum RUG

  1. PIPI zegt:

    Dit is nog eens een mooi blog Laila.
    de homo ludens,
    een sterke vrouw,
    een waardevolle man,
    en ook nog de ziel.

  2. laila zegt:

    Mee eens PIPI.
    Kijk;dat bedoel ik.(zie vorig blog)
    Je zal maar in een rothoekie zitten met zo’n mooi blog en er is geen hond, die de guts heeft of het fatsoen ( bestaat dat woord nog) om te reageren. Daar is toch geen bal aan?
    Ship happens.
    Enfin: in ieder geval nog een blog over de Oscars.
    And the winner is….

  3. anna zegt:

    Over ships zijn mooie metaforen te bedenken Laila.
    maar het gaat toch echt om shit.
    SHIT HAPPENS

Geef een reactie

