herinneringen aan je ouders/ 3-2-2017 A.G.Gerritsen in de Bergkerk

 




In hoeverre leven je ouders nog voor je als ze al dood zijn?


Vorige week moest ik met enige weemoed aan hen denken.


Ik kreeg ooit, uit een galerietje in Dwingeloo een fraaie vaas van Portugees aardewerk van hen.

Hij stond voor een raam dat een beetje openstond, het waaide en de vaas viel in veel stukken. Niet te repareren.


Maar , dacht ik toen , het gelijmde boerenbond wandbordje met spreuk heeft een veel grotere emotionele waarde.
Mijn moeder kreeg het ooit, lang geleden, van mijn vader.Het hing boven de keukendeur.Mijn vader en broertje  waren weer eens aan het dollen met een bal,prompt werd het bordje geraakt, het viel in veel stukken en mijn moeder was in alle staten.
Geduld overwint alles“, staat er op en het was die spreuk, waar ze erg aan gehecht was.


Mijn vader heeft het vakkundig gelijmd,hij had weinig keus, en het hangt nu hier als dierbare herinnering.


Vanmorgen moest ik weer aan hen denken, vanwege een prachtig artikel over een schildersfamilie in Deventer in de Stentor,de plaats waar ze opgegroeid zijn.


Valentijn Korteling deed een oproep met de vraag of mensen nog schilderijen van zijn familie hadden. Zijn vader was Herman Daniel Korteling, schilder en conservator van museum de Waag.


De oproep leverde 500 schilderijen op, een expositie in het Historisch Museum ,een boek en een website. ( www.kortelingdeschilders.nl)


Het logo hierboven is gemaakt in 1920 en is ontleend aan een dichterlijk vertaalde tekst op de trans van de karakteristieke Lebuinistoren.Al bijna 1000 jaar op de oever van de IJssel.



Op God de Heer vertrouwen
Uit waakzame ogen schouwen
Bezinnen eer beginnen
Kloeke daden minnen.
 
De eerste regel zou mijn ouders, die veel gedaan hebben voor de sociaal-democratie, niet aanspreken, de laatst drie wel.




Je ouders zullen ,hoe dan ook ,altijd min of meer in je voortleven.

nb
Als er geen technische storing was geweest,vanaf half december, had ik deze bijdrage geplaatst in de Overijsselgroep.


21-1-2017

Via via kreeg ik een uitnodiging voor de grote overzichtstentoonstelling van de ( voor mij voorheen onbekende) Deventer schilder A.G. Gerritsen in  de Bergkerk. Op 3-2 Prachtig werk en nieuw boek.( Waanders)Veel Deventer en zijn geliefde Salland.

http://www.aggerritsenstichting.nl

Afbeeldingsresultaat voor ag gerritsen schilderijen

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

7 reacties op herinneringen aan je ouders/ 3-2-2017 A.G.Gerritsen in de Bergkerk

  1. moonfairy zegt:

    wat zal die Valentijn blij zijn met zoveel schilderijen van zijn vader!!!
    en jij met je geplakte bordje!!!!
    hartelijke groet Moonfairy

  2. laila zegt:

    "moonfairy.
    Schilderijen van een hele familie van schilders.
    `Geduld overwint alles´, heeft wel iets vind je niet.

  3. moonfairy zegt:

    ok had ik niet goed begrepen dat het van een hele familie was
    mooi website ook maareven bekeken
    hier in Den Bosch hebben we ook een museum met een familie van schildershttp://www.museum-slager.nl/
    kijk maar es als je tijd hebt,
    groet M

  4. laila zegt:

    @moonfairy.
    Inmiddels op mijn werk.
    Nog twee dagen en dan 10 dagen vrij:-)
    Fascinerend die familie in Den Bosch.
    8 kunstenaars,waarvan zelfs 4 vrouwen!
    Daar zou je een roman over moeten schrijven.
    Als ik weer eens in Den Bosch kom wil ik het museum bezoeken.
    Dank voor de tip.

  5. Geroma zegt:

    Laila: Zolang iemand wordt herinnerd, is hij of zij niet gestorven…..

  6. laila zegt:

    @geroma.
    Bij tijd en wijle ben ik erg nuchter, hoewel ik mensen ken die overledenen nog ontmoeten ( echt), maar het klinkt mooi:-)

  7. moonfairy zegt:

    misschien mag ik dan met je mee?
    groet M

Geef een reactie

