sex addiction en slechterikken


 
“Slechterikken hebben een bepaalde aantrekkingskracht”zegt Umberto Eco in een interview dat ik vorige week las.
 
Zo tussen de bedrijven door dacht ik daar over na.
Slechterikken doen dingen waar de meeste mensen alleen maar van durven dromen.(Zelf heb ik wel eens geexperimenteerd met grenzen. Achteraf kan ik daar trots op zijn. )

Neem nu zo’n verlopen marshall als hierboven in True Grit, met recensies die er niet om liegen.
Hij lapt regelmatig de wet aan zijn laars, maar velen zullen sympathie voor hem hebben. Ook voor het meisje trouwens,maar dat ( in dit geval) terzijde.Regelmatig genoot ik van filmheld Dirty Harrie als hij weer eens het heft in eigen hand nam.

 
Er zijn ook veel slechterikken die verafschuwd worden.
 
Neem nu de psychiater Finkensieper, vandaag weer uitgebreid in de Vk ivm aangiftes van seksueel misbruik vanuit de jeugdzorg.
Hij verkrachtte, als directeur, zijn slachtoffers in de isoleercel. De gore klootzak.
Ik weet nog precies in welk Huis van Bewaring hij zat, toen.
 
Of neem een “vieze opgeblazen gestoorde pad “als Berlusconi.
Gisteren even weer in het nieuws vanwege een seksschandaal. De rechters zouden nu een snoeihard bewijs hebben tegen deze leugenaar.
 
Umberto Eco heeft vorige week meegedaan aan de demonstratie tegen hem.
 
In mijn lijfblad het Maandblad voor Geestelijke Volksgezondheid staat een artikel over het eerste Nederlandstalige boek over Seksverslaving.
Het is een boek van de psycholoog/seksuoloog G.J van Zessen: Seksverslaving. Begrijpen en veranderen.
De schrijver van het artikel  pleit overigens voor het opnemen van Sex Addiction in DSM-5, want het is een desastreuze stoornis.
 
Om seksverslaving te begrijpen refereert van Zessen aan zijn promotieonderzoek ( 1995) Wisselende Contacten, waarin hij de seksuele levensverhalen van 130 mannen en vrouwen met een seksueel actieve levensstijl beschrijft.
 
In de 2e groep, die hij seksueel rustelozen noemt,ging het meer om de gerichtheid op de seks zelf, op het scoren en verioveren,zonder daar al te veel plezier aan te beleven.Deze seksueel rustelozen groeiden vaker op in een relatief koud gezin,hadden als puber minder zelfvertrouwen,en met name de mannen beschreven zichzelf als eenzame buitenstaanders en hun latere gedrag als verslaafd.
 
Voor de seksverslaafde is seks een bevestiging van ziin kwetsbare ego,een manier om de emotionele leegte op te vullen en om stress af te reageren.Zwijgen en liegen maken het mogelijk om de verslaving te laten voortduren,waarmee hij niet alleen zijn partner maar ook zichzelf bedriegt.
 
Zou dat een overeenkomst zijn tussen Finkensieper en Berlusconi?
De eenzame buitenstaanders?
 
Umberto Eco. Ik kom weer bij hem terug.
Dertig jaar na De Naam van de Roos is er weer een boek, waar hij zelf af en toe wanhopig van werd.
`Zo´n  boek kun je alleen maar schrijven aan het eind van je leven.`, zegt hij. 
 
De begraafplaats van Praag.Ik heb het boek aangeschaft.
Een aangrijpende en belangrijke roman,die een verontrustend licht werpt op het historische en politieke Europa van de negentiende eeuw,met zijn talrijke complotten,aanslagen en samenzweringen.
 
Ook een verknipte figuur, die hoofdpersoon. Een vrouwenhater.
 

 
 
Vanmorgen hoorde ik de eerste merel.

http://www.umbertoeco.com
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

33 reacties op sex addiction en slechterikken

  1. Catharina Anna Maria van Vliet zegt:

    Die Berlusconi is een onbegrijpelijk verschijnsel. Rotzooien met meisjes die zijn kleindochter zouden kunnen zijn. Daar is hij nog trots op ook nog de vieze opa, gadver!

  2. laila zegt:

    Ha die CAM.
    Net op m’n werk aangekomen
    Berlusconi: Tja.
    Ik hoop dat die pathologische leugenaar achter de tralies komt, waar hij hoort.
    Mooi type trouwens die acteur, Bridges. Ik zag hem in de ontroerende film Crazy Heart. Een sublieme vertolking.

  3. kuifje simon zegt:

    Ik houd me maar vast aan die eerste merel !!

  4. laila zegt:

    @Simon.
    Fijn dat je er nog bent. Je staat leuk op de foto op je blog.
    Ondanks alles:
    een goed begin van de dag:
    de eerste merel:-)

  5. Blutch1 zegt:

    Dat boek van Eco aangeschaft, das froid mich.

  6. laila zegt:

    Blutch1.
    Mijn partner "verscheurt" boeken; heeft hem in 2 dagen uit.
    Heb jij hem ook?

  7. kuifje simon zegt:

    Tudeljo klinkt mijn lied
    tudeljo en anders niet 😉

  8. Peterus zegt:

    Dat boek van ECo moet ik lezen.
    Liefdeloze lust bevredigt zelden of nooit.

  9. laila zegt:

    @Peterus.
    Dat van dat boek dacht ik gisteren ook.
    Cadeaupapier erom en thuis:
    "Ik heb een kadootje voor ons gekocht";-)

  10. Blutch1 zegt:

    =Heb jij hem ook?=
    Ja, maar nog niet uit.

  11. ZichvanVerre zegt:

    De duivel in het toneelstuk, hoe spannend als hij zijn entree doet, om die aantrekkingskracht inderdaad. Maar als ie Finkensieper heet (ik ken de zaak helemaal niet…) gaat dat wel weer over.
    Ik zag op tv een programma over seksverslaafden. Het had inderdaad al lang in DSM 6 moeten zitten, terwijl ik nog even moet gaan opzoeken wat dat is.

  12. laila zegt:

    Finkenspieper, 1989, directeur/psychiater van de Heldringstichting ( jeugdhulpverlening ) in Zetten. Veroordeeld tot 6 jaar gevangenisstraf. Een zeer beruchte zaak.
    Vandaag een groot interview met een "slachtoffer"van hem in de VK.
    Well; mijn werkweek zit er op en ik sluit de computer af.
    Seksverslaving: ik denk ook dat het in de DSM kan/moet.
    Groet.

  13. Fleur zegt:

    De maatstaven die jij aanbrengt voor moraliteit,verwonderen mij uitermate.
    Wat brengt jou ertoe anderen te corrigeren en bekritiseren?
    Heb jij het idee dat je een zuiver blazoen bezit?

  14. laila zegt:

    @Christien.
    Moreel superieur?
    Wat bedoel je met die link?
    @Fleur.
    Zedendelichten staan erg laag genoteerd op de morele ladder, dus die verbazing van jou lijkt me fake.

  15. ZichvanVerre zegt:

    Inmiddels over hem gelezen.
    Over Fleur doe ik geen uitspraken meer.
    Merel…zijn oog keek altijd naar mij vanonder een heg vandaan. Hij wist meer dan ik…Ik had alles moeten verdringen.
    Among twenty snowy mountains
    the only moving thing was the eye of the blackbird

  16. lebonton zegt:

    ja, vanochtend in de krant over finkensieper gelezen. zou zo’n naam invloed hebben op het ontwikkelen van karakter?

  17. Geroma zegt:

    Het recht zou eindelijk eens gaan moeten zegevieren wat betreft Berlusconi…..
    Interessant blog, Laila.
    Mooi, hoe jij de onderwerpen door elkaar laat lopen met verbindende factoren.
    En hoera voor de merel: Ik snak naar de lentezon!
    Groetje!

  18. Robert Kruzdlo zegt:

    Ik ga zijn nieuwe boek lezen…

  19. parkschool zegt:

    Hoi Laila,
    Heb je al een nieuwe bestemming voor je blog gevonden?
    Heeft VK je een alternatief geboden?
    Wij kunnen je blog niet missen.
    En jij ook niet.

  20. Gus Bolden zegt:

    Hm, die meisjes bij Berlusconi waren er uit vrije wil. Of voor de poen.
    Ik ken oudere vrouwen die het maar al te graag met jonge jongens doen. 15/17/18 jaar oud.
    Eh en die jonge jongens dus ook, hm? Maar al te graag.
    Dus niet voor money.
    Tis al eeuwen oud.
    Hawaï vroeger werden jonge meisjes ingewijd door oudere mannen en jongens door oudere vrouwen.
    Tis gewoon geil, leeftijdverschil.
    Als iemand aangifte doet komt dat veelal omdat het geen bevredigende wip was.

  21. ZichvanVerre zegt:

    want de koeie stoan op springe….

  22. laila zegt:

    @Zich.
    Mooi gedichtje.
    Wat zal er nog meer boven water komen in de jeugdzorg?
    @lebonton.
    What’s in a name?
    @Geroma.
    Er zijn helaas veel gestoorde leiders en als Eco aan het eind van zijn leven soms wanhopig wordt van het schrijven erover, zal dat recht niet zomaar gaan zegevieren,
    maar hoera voor de merel.
    @parkschool.
    Het gemis zal wellicht van twee kanten komen ,maar ik ben in onderhandeling;-)
    @gus.
    Daar gaat dit blog niet over.

  23. Zelf Reflectie zegt:

    "Slechterikken hebben een bepaalde aantrekkingskracht"
    Ach, dat heeft over het algemeen al het afwijkende; dwergen, paranormaal, zonsverduistering etc.
    Voor wie het slechte echt intrigreert kent de DSM-4 de psychopaat, 2-4% van de mensheid. Wie moed heeft en durft te benoemen ziet ze ook rondlopen, daaronder m.i. ook Berlusconi of Joran van der Sloot.
    De aantrekkingskracht van het "slechte" zit m.i. niet in mensen als Dirty Harry of bijv. revolutionairen, immers deze mensen handelen duidelijk vanuit compassie en empathie. Natuurlijk zijn zij vanuit het establishment gezien "slecht" maar dat heeft met belangen en positie te maken, kortom een relatief (ver)oordeel. Ook nu in Egypte probeert het establishment de revolutie te associeren met de slechteriken van de moslim broederschap.
    Empathie, waar het bij de DSM-4 om gaat, snijdt dwars door de tijd, culturen en alle leven waaronder apen (Frans de Waal) en andere dieren (met name huisdieren; katten, honden, paarden). Het is hier dat de psychopaat (anti sociaal, de hufter) zich laat kennen omdat hij een gebrek heeft. Zelden dat ik hier bemerk dat mensen dan geintrigreerd zijn of deze mensen associeren met figuren als "dirty Harry". Overigens moet ermee rekening gehouden worden dat de psychopaat compassie en empathie gaat veinzen. Ze deinzen er niet voor terug zichzelf als bevrijders of revolutionairen te representeren. De minachting otewel ontbrekende empathie waarmee ze hun slachtoffers of doelgroep bejegenen maakt desondanks identificatie mogelijk. Echte empathie kan niet gesimuleerd worden door zij die dat niet kunnen voelen. Wat mij bijv. bij de PVV intrigreert is de associatie van minachtig (kopvoddentaks) met"bevrijding van de moslim vrouw. Men minacht ze niet, men wilt ze bevrijden. Vergelijk dit maar eens met de bevrijding van het proletariaat door links. Iets van minachtig heb ik daar nooit gezien, wel veel empathie.

  24. laila zegt:

    @Zelfreflectie.
    Over psychopathie, de psychopatische manager of de anti/sociale persoonlijkhiedsstoornis heb ik al verschillende blogs geschreven.
    Over de aantrekkingskracht van Hitler, macht die erotiseert heb ik het ook al gehad.
    En over het aanblijven van Berlusconi zijn hele verhandelingen geschreven.
    In mijn werk maak ik mee dat hele teams door de veinzende clienten met een anti/sociale persoonlijkheidsstoornis gesplit worden. Het zijn ook de lieden die altijd de zwakke plekken van een ander opzoeken om ze te kunnen manipuleren.
    Mensen die anderen gebruiken voor weigen doeleinden.
    Dat ik Dirty Harrie noemde was in het kader van slecht in de zin van wetten overtreden.
    Zoals de bankrover hoog staat op de morele ladder in de gevangenis.
    Zelfs aan Frans de Waal heb ik al eens een bijdrage gewijd.

  25. Zelf Reflectie zegt:

    " Hij lapt regelmatig de wet aan zijn laars, maar velen zullen sympathie voor hem hebben.
    Mijn punt was dat sympathie hebben voor en "de wet overtreden" in wezen los van elkaar staan. Moet voor wetsvolgers soms per definitie sympathie gekoesterd worden? Wat als de wet onrechtvaardig is? Zelfs de mafia en de gevangenis (!) heeft haar wetten, de gemiddelde mens weet dit. Denk hierbij bijv ook aan sociale klassen (wet in dienst van de rijken) of religieuze belangen. Voor hen die tegen de wet zijn of handelen wordt impliciet of expliciet ook gekeken naar het aanwezige hart (ongesimuleerde empathie, warmte, mededogen).
    M.i. verklaart dit ook waarom de bankrover (Robin Hood) hoger op de sociale lader van de gevangenis staat. Geld stelen kan je op antisociale wijze maar ook op een menselijke manier (rijken missen niets, armen wel etc) doen. Voor sexuele delicten geldt dat m.i. nooit, verkrachting is m.i. voor iedereen een traumatische ervaring. Zelfs gevangenen weten dit m.i. intuitief gezien hun rangschikking. Hun intuitie, de psychopaat uitgezonderd, is gebaseerd op hun aanwezige inlevingsvermogen. Ook zij hebben vrouw, familie of kinderen.
    Overigens zelfs de wet houdt hier rekening mee door het motief en de methoden mee te laten wegen in de strafmaat. Ook een rechter of OM kan sympathie hebben voor de dief.

  26. laila zegt:

    Ik begrijp je wel en vraag me nu af waarom ik "de wet overtreden als maatstaf nam voor slechterik."
    Waarschijnlijk borduurde ik voort op het gegeven van de wraakfilm: voor eigen rechter spelen.
    Het mag duidelijk zijn dat ik in veel andere bijdrages andere maatstaven voor "slechterik" heb gebruikt.En dat wilde ik in mijn reactie aantonen.

  27. Zelf Reflectie zegt:

    1) "Slechterikken hebben een bepaalde aantrekkingskracht" (Umberto Eco)
    Éen laatste aanvulling nog:
    Bijzonder zijn zij die hun hart (empathie, goedheid) of "de waarheid" laten spreken ook al krijgen zij daarvoor de doodstraf vanwege de "wetsovertreding" (slechterikken voor het systeem, daaronder ook de ketters).
    Hier komen de religieuze heiligen of politieke helden (Sacharov, Mandela) de hoek om kijken, zelfs de held van de armen Robin Hood. Op enig moment gaat ieder systeem ze ook als helden erkennen, zie bijv. Copernicus
    M.i. ontstaat de aantrekkingskracht (bewondering) omdat de gemiddelde mens denkt dat niet te kunnen. De gemiddelde mens vergist zich hier omdat hij de uitdaging die de angst voor de dood doet overwinnen niet heeft gekend. Egypte laat nu zien dat de doodsverachting en de daarmee gepaard gaande heldenstatus ook voor een grote massa is weggelegd. De meeste mensen hebben immers een hart en iedereen kan op een punt komen dat hij zijn angst voor "de wet" (Mubarak, Franse revolutie, Amerikaanse revolutie etc) laat varen en "vrijwillig" voor de dood kiest. Ook de Egyptische staat kan immers zijn bevolking minachten.
    De mens is een mooi en intrigrerend wezen, dit inclusief de "slechterik" mens.
    2) waarom ik "de wet overtreden als maatstaf nam voor slechterik."
    Eerlijk gezegd denk ik dat zelfs Eco dat doet. Wat ik vooral en overal constateer is dat niemand het meer heeft over "empathie", inlevingssvermogen, de op empathie gebaseerde gulden regel en de goedheid. Bij het verdwijnen van de transcendente goedheid (innerlijk anders dan de uiterlijke manifeste wet) komt dan slechts de wet in beeld. M.i. een gevaarlijke ontwikkeling omdat het ook mensen als Mubarak of Hitler legitimiteit verschaft.
    Wilders wil de bijl aan de wortel van de rechtstaat zetten omdat hij slechts de wet ziet, ik zie vooral de mens Wilders en weet dat daar geen wet tegen bestand is.
    M.i. is dat de reden voor het ook algemene misverstand. Ook psychologen en filosofen kunnen daarvoor vatbaar zijn 🙂

  28. laila zegt:

    Aardige aanvulling zelfreflecie en wat het tweede betreft.
    Ik heb een afspraak in de stad met een filosoof.
    Ik zal hem de kwestie eens voorleggen:-)

  29. Zelf Reflectie zegt:

    @laila 11-02-2011 10:32,
    Houdt mij op de hoogte 🙂

  30. Fleur zegt:

    Je begreep mijn intenties niet.
    Heel jammer.
    Daarbij meegerekend dat de media een flinke vinger in de pap hebben
    bij het verspreiden van pulp.
    De moed zakt iemand toch in de schoenen
    als je het peil van reageren in ogenschouw neemt?

  31. laila zegt:

    @zelfreflectie.
    "Hoe was Joke Hermsen 31 januari vrioeg ik "de filosoof"."
    "Ze heeft zich ziek gemeld", zei hij.
    "Dat verbaast me niets", zei ik, "met zo’n volle agenda is de stilte ver te zoeken."
    Een oud-collega is het ( 70), oprichter van het filosofisch café en ontwikkelaar van de beroepscode voor de jeugdzorg die in juni geimplementeerd wordt. Een inspirerende man.
    @Fleur.
    Ik denk niet dat ik jou begrijp.

  32. Zelf Reflectie zegt:

    Dank voor de genomen moeite.

Geef een reactie

