voorouders en rituelen/ 2016 nevelvrouw

“We vragen even toestemming om de circel te betreden-respect tonen voor de natuur en de voorouders is belangrijk.”
 
In parel 23 heeft Dianne het over Linda Wormhoudt, een medeblogster die zich al tijden verdiept in sjamanisme.Via haar boeken heb ik al met haar werk kennis gemaakt.
 
Tot mijn verrassing zag ik gisteren het februarinummer van Happinezz dat ik meteen kocht,vanwege de bijdrage van Linda.
 
Sjamanistische priesteressen spelen een belangrijke rol in het oude Scandinavie en de schrijfster van het artikel probeert tijdens een rondreis door het zuiden van Noorwegen contact te maken met deze wijze vrouwen.
 
Vala werden ze genoemd, de priesteressen.
 
“Even buiten het plaatsje Sandefjord is een open plek met oude graven.
Een kring van kleine ronde stenen trekt mijn aandacht. Die voelt op de een of andere manier vrouwelijk aan.
Linda bevestigt dat: archeologen ontdekten dat de circels vaak vrouwengraven zijn. “
 
Samen voeren ze oude rituelen uit waar Linda veel van weet.
“Ook zingt Linda een Sami-lied en dat klinkt prachtig.”
 
Het blijkt dat veel Noren dat traditiegetrouw rond Allerzielen doen.Picknicken op de graven,voedsel delen met de voorouders en hen herdenken,aldus het artikel.
 
Het is aan te raden het artikel te lezen.( vijf bladzijdes met mooie foto’s)

 
Het is onmiskenbaar dat Linda  veel research heeft gedaan en doet.
 
Vandaar nog een afbeelding van een lezende vrouw, van Picasso.
Voor het eerst tentoongesteld in Nederland,
in het Gemeentemuseum.
 
 

 
www.soulritual.nl

———————————————————————————

8-2-2016

Weer een boek van deze spirituele VK.blogster; vanuit IJsland en Groenland.

m-afbeelding-523
 
 
 
 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

6 reacties op voorouders en rituelen/ 2016 nevelvrouw

  1. Thera zegt:

    Ik ga hem zo ook kopen. 🙂

  2. laila zegt:

    Goed idee Thera.
    er staan ook weer mooie kettingen in:-)
    en een stuk over een vrouwelijke Sioux-sjamaan en zelfs Grunberg.

  3. Linda Morgan zegt:

    Schrik mij gek, wat een verrassing, Laila dank je wel!
    Ja, artikel in de Happinez, over Noorwegen. Binnenkort ga ik weer naar IJsland voor verder onderzoek.

  4. laila zegt:

    Waarom schrikken Linda?
    Veel succes. Via jouw uitgever,die me geholpen heeft een uitgever te vinden voor het Saraboek, blijf ik op de hoogte van jouw werk.

  5. Thera zegt:

    Zo, ik heb het artikel inmiddels ook gelezen. Leuk en herkenbaar geschreven en bovenal interessant. We leren op school van alles over de verschillende religies en mythologie, maar het "natuurgeloof" van onze eigen voorvaderen is een totaal onderbelicht en onbekend gebied. Uitgewist onder het juk van het Christendom. Het mooie van de benadering van Linda, is het onderzoek van binnenuit. Belevend, inlevend en niet alleen beschouwend, alhoewel ze dit laatste beslist niet verwaarloost. Ze is geen zwever, maar op een brede wijze wetenschappelijk georienteerd. En ze kan er ook nog eens verdraaid mooi over verhalen.
    De kettingen vond ik mooi gefotografeerd, maar weinig inspirerend (ik heb zelf jarenlang sieraden gemaakt/ontworpen). Het thema "Ik" een reis naar "wij" in de acht nummers van dit jaar, vind ik een mooi gegeven. Ik blijf nog wel even lezen.
    Ik kijk uit naar jouw Saraboek. Ik wist wel, dat het ervan zou komen. Super! Hou je me op de hoogte?

  6. laila zegt:

    @Thera.
    Van binnenuit; dat vind ik ook.
    Eén van die kettingen carneool labradoriet lonkt naar mij;-)
    Ben benieuwd naar jouw sieraden. Ik las inderdaad dat je Schoonhoven hebt gedaan.
    Aardig vind ik ook het stuk:
    Pelgrimstocvht op papier, waar ook bij A3 boeken een uitgave van verschijnt.
    Wat betreft het Saraboek: Dat was toen.
    In de widget staat dat ik haar vanaf 12-12-2009 niet meer kan vinden.
    Mailadres onbekend.

Geef een reactie

